Civil conflict and education: How does exposure to civil conflict affect human capital accumulation? Evidence from standardized exit exams in Colombia.

Promotie Mw. Silvia C. Gómez Soler

Trefwoorden: burgerconflict, educatieve prestaties, econometrie

"Civil conflict and education: How does exposure to civil conflict affect human capital accumulation? Evidence from standardized exit exams in Colombia."

Dinsdag 17 november, 14.00 uur

Promotor: prof.dr. J. Dronkers Co-promotor: dr. J. Restrepo

Het doel van dit onderzoek is om het verband tussen burgerconflicten en de onderwijsprestaties van studenten die deelnemen aan het formele onderwijssysteem in Colombia, beter te begrijpen met behulp van econometrische tools. Het resultaat suggereert dat studenten die moeilijkheden ondervinden als gevolg van het interne gewapende conflict hun studie succesvol voort kunnen zetten, maar dat ze hiervoor wel speciale follow-up nodig hebben. Beleidsmakers zouden zich in moeten zetten om nieuwe en betere stimulansen te creëren om deze studenten te behouden. De regering moet meer investeren om aan hun specifieke behoeften tegemoet te komen (bijvoorbeeld psychologische hulp, onderwijsmateriaal, speciale therapeutische colleges) en hun academische vooruitgang bij onderwijsinstituten te bewaken.