Hoe praat je over de gebeurtenissen in Parijs in de klas?

Geef niet je eigen oordeel over de gebeurtenissen in Parijs. Stel als leraar de feiten centraal en volg het tempo van de leerlingen. Dat zijn enkele van de tips die Fontys-docenten en orthopedagogen, Erik van Meersbergen en John Jeninga, hebben opgesteld om leerkrachten te helpen bij het in de klas bespreken van de aanslagen in Frankrijk.

Beide docenten werken bij het Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg van Fontys en geven les aan bevoegde leraren die bijvoorbeeld de master Special Educational Needs (SEN) volgen. Erik van Meersbergen geeft uitleg.

Waarom tien tips?

"We kwamen erachter dat er nog geen concreet verhaal ligt voor leraren en voelden ons geroepen iets te doen. Sommige leraren vinden het best lastig om een gesprek in goede banen te leiden. Met onze tips kunnen ze gelijk aan de slag."

Hoe hebben jullie de tips opgesteld?

"Als orthopedagogen zijn we specialist in de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dit is een thema dat gaat over angst en onveiligheid. Samen met de ervaringen van een docente Frans hebben we tips opgesteld over de houding die een leraar het beste kan aannemen. Dat is belangrijk, als je praat over de aanslagen in Parijs. Ook hebben we een volgorde gemaakt voor gesprekken in de klas. Dat is verdeeld in fases, zoals eerst inventariseren en luisteren. Hoe wordt er bij de leerling thuis gesproken over de gebeurtenissen? En als laatste perspectief bieden."

Wat moet je vooral doen als leraar?

"Als leraar sta je model voor de klas. Alle ogen zijn op jou gericht. Ben je als leraar heel bang dan slaat dit over op de kinderen. Jouw basishouding is dus belangrijk. Geef niet je eigen oordeel over gegeven antwoorden, want dit beinvloedt direct de leerlingen. Probeer ook om te laten zien dat je met een andere mening toch respect voor elkaar kunt hebben. Het is heel belangrijk om bij de feiten te blijven. Bijvoorbeeld: hoe vaak komt zoiets voor? Hoe groot is de kans dat je zelf ooit getuige bent. Een ander punt is: perspectief bieden. Bijvoorbeeld hoe mensen elkaar juist hebben geholpen tijdens de gebeurtenissen."

Zie het origineel.