Effecten van windturbines op vliegveiligheid onderzocht


18 november 2015 - Nieuwsartikel

De provincie Noord-Holland heeft onderzoek laten doen naar het effect van windturbines op de vliegveiligheid rondom luchthaven Schiphol.

Uit de pre-toets aan het Luchthavenindelingbesluit (LIB) Schiphol blijkt dat windturbines in Haarlemmermeer-Zuid, Velsen-Spuisluis en het Noordzeekanaalgebied een negatief effect kunnen hebben op de vliegveiligheid. Er wordt in overleg met de betreffende gemeenten, initiatiefnemers en het
ministerie van IenM gezocht naar passende oplossingen.

In 2020 moet er in de provincie Noord-Holland 685,5 megawatt (MW) windenergie worden opgewekt. De doorgroei naar 685,5 MW wil de provincie bereiken door de herstructurering van verouderde solitaire windturbines en lijnopstellingen. De provincie bepaalt waar windparken mogen komen. Aanvragen
voor het ontwikkelen van een windpark moeten ook worden getoetst op vliegveiligheid; radarverstoring, navigatie, communicatie en veiligheid in de vliegprocedures spelen hierbij een rol. De pre-toets geeft geen formele toestemming en is alleen bedoeld om bij voorbaat te kijken naar de
haalbaarheid van de principe-aanvragen voor windturbinelocaties in de herstructureringsgebieden op basis van het LIB Schiphol.

Haarlemmermeer-Zuid

In de vergadering van Provinciale Staten van 2 maart 2015 is toegezegd om de potentie van Haarlemmermeer-Zuid als mogelijke locatie voor windenergie nader te onderzoeken op de invloed van het Luchthavenindelingbesluit (LIB) Schiphol. Uit het onderzoek blijkt dat de vliegveiligheid alleen
gegarandeerd kan worden als de windturbines aanzienlijk lager zouden worden dan in de plannen van Haarlemmermeer-Zuid zijn voorzien.

Noordzeekanaalgebied en Velsen-Spuisluis

De voorlopige resultaten geven een negatieve beoordeling voor een aantal windprojecten in de herstructureringsgebieden Velsen-Spuisluis en het Noordzeekanaalgebied door radarverstoring aldaar. Gebleken is dat de nieuwe radar op Schiphol West1 en de opwaardering van de radar bij Soesterberg nog
voor onvoldoende dekking zorgen. Dit kan worden opgelost door de bestaande radar bij vliegveld De Kooij in Den Helder op te waarderen. De provincie heeft de Minister van Economische Zaken verzocht om een spoedige besluitvorming hierover.

De opwaardering van deze radar heeft naar de verwachting van ILT, LVNL en TNO een positief effect op de windprojecten in de herstructureringsgebieden. Enkele windturbines bij Hoogtij, NDSM en Westpoort moeten voor de vliegveiligheid dan wel nog in hoogte worden verlaagd of komen te vervallen.
Dit betekent dat de ingediende principe-aanvragen voor deze specifieke locaties in de huidige opstelling niet voldoen. Gemeenten en initiatiefnemers zijn hierover geinformeerd en er vindt overleg plaats met de provincie Noord-Holland.

Vanaf 15 januari 2016 kunnen initiatiefnemers hun definitieve aanvraag voor windparken indienen. Naar verwachting worden de eerste vergunningen voor de windparken eind 2016 afgegeven.

Het onderzoek is in opdracht van Provincie Noord-Holland (PNH) uitgevoerd door TNO, Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en het Ministerie van Defensie. Daarnaast heeft afstemming plaatsgevonden met het Ministerie van IenM.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tweet
Deel