Evaluatie vervoersregeling: meer OV-gebruik


Evaluatie vervoersregeling: meer OV-gebruik

18-11-2015

In 2012 heeft de directie een nieuwe visie op vervoersplan ontwikkeld. Afspraak met de OR daarbij was deze na 3 jaar te evalueren. Uit die evaluatie blijkt bijvoorbeeld dat het OV-gebruik meer dan 50% is toegenomen. Maar ook dat het gebruik van de eigen auto is toegenomen, zij het in mindere
mate.

nieuwe busstation Uden

Uitgangspunt van de regeling was dat medewerkers meer vrijheid kregen om zelf te bepalen hoe ze naar het werk komen, en met welke vervoersmiddelen dienstreizen worden gemaakt. De provincie wilde daarbij de nadelige gevolgen van het vervoer voor het milieu en de gezondheid zoveel mogelijk
beperken.

Terugdringen
Met de regeling wilde de directie ook het gebruik van dienstauto's en huurauto's drastisch terugdringen. Door gelijktijdig de flexibiliteit in het reizen met het openbaar vervoer te verbeteren (met invoering van de OV- businesscard) heeft er de afgelopen jaren een duidelijke verschuiving
plaatsgevonden. Zo is het OV-gebruik meer dan 50% toegenomen en is - zij het in mindere mate - het gebruik van de eigen auto toegenomen.

De uiteindelijke kosten aan vergoedingen voor het gebruik van de eigen auto zijn met meer dan 40% toegenomen. Deze forse toename in de kosten is ook een duidelijk gevolg van de hogere km-vergoeding (van EUR 0,19 naar EUR 0,28 onbelast) bij het gebruik van de eigen auto.

Uitgaven afgenomen
De totale uitgaven van de provincie in 2014 voor het vervoer zijn met meer dan EUR 180.000 afgenomen ten opzichte van de uitgaven in 2011. Deze afname is echter niet het gevolg van de verschuivingen en het gebruik van andere vervoersmiddelen, maar vooral te verklaren door de afname van het
aantal medewerkers dat bij de provincie in dienst is. Naar verwachting nemen met de instroom van nieuwe medewerkers (vanuit DLG en het SRE) de vervoerskosten voor 2015 dan ook weer toe. De kosten per medewerker (fte) zijn ongewijzigd gebleven.

Netwerkorganisatie
In de nieuwe rol van de provincie als netwerkorganisatie die samen met partners, maatschappelijke doelstellingen realiseert, past ook een ander beleid waarbij medewerkers meer ruimte krijgen om naar buiten te treden. Op basis van deze visie is de huidige regeling voor de vergoeding van reis-
en verblijfskosten in 2013 tot stand gekomen.

Deze evaluatie is gebaseerd op de verschuivingen in kosten die de provincie heeft gemaakt over de periode 2011 tot en met 2014. Voor een correcte vergelijking zou ook het aantal afgelegde reiskilometers in het onderzoek moeten worden betrokken. Door het ontbreken van de reiskilometers met de
OV-businesscard, is het niet mogelijk om te bepalen of door het gebruik van andere vervoersmiddelen de kosten per reiskilometer zijn af- of toegenomen.

Meer informatie: Ton Bosman (P&O) en Annelies Cuijpers (OR)