Investeer in je toekomst met ondersteuning vanuit WerkStation

Interview Suzanne Daniels en Jeanet Ligthart

Investeer in je toekomst met ondersteuning vanuit WerkStation

Wat ga jij nu doen voor Strax? Dat is de vraag die maandelijks bij medewerkers van de Publieke Omroep, zowel regionaal als landelijk, in de digitale brievenbus valt. Het WerkStation is een internetsite, exclusief voor medewerkers van de Publieke Omroep, waar onder andere cursussen, trainingen en workshops worden aangeboden. Suzanne Daniels is de drijvende kracht achter het WerkStation en vertelt over het ontstaan en de mogelijkheden van het portal. Jeanet Ligthart is manager P&O bij RTV Noord en legt uit hoe het WerkStation in de praktijk gebruikt wordt.

Het primaire doel van WerkStation is medewerkers van de Publieke Omroep te ondersteunen in het behoud en verbeteren van hun inzetbaarheid. Suzanne Daniels heeft WerkStation vijf jaar geleden opgezet. Dit in opdracht van het AWO-fonds (Fonds voor Arbeidsmarkt Werkgelegenheid en Ontwikkeling). Dit fonds heeft een paritair bestuur dat bestaat uit een werkgevers- en een werknemersvertegenwoordiging. Daniels: "We besloten in te zetten op inzetbaarheid en niet exclusief op mobiliteit. Dus vooral ook om de inzetbaarheid van medewerkers al gedurende het dienstverband te verbeteren. WerkStation beoogde een facilteit te worden die vooral uitgaat van de eigen verantwoordelijkheid van de medewerker. Waar medewerkers zelf aan de slag kunnen met hun inzetbaargheid. En zo is het Werkstation ontstaan."

Daarna ging Daniels aan de slag met een slogan voor het WerkStation. "Dat werd straks, maar dan met een x, strax. We willen mensen stimuleren om na te denken over de toekomst. Hoe ziet mijn functie er strax uit? Hoe ziet het medialandschap er strax uit? Wat wil ik strax als eventuele volgende stap in mijn loopbaan? Medewerkers bewust maken dat het medialandschap verandert; niet alleen technieken veranderen, maar ook het kijkersgedrag. Een belangrijke boodschap omdat er naast deze ontwikkelingen ook nog eens bezuinigd moet worden. Als gevolg daarvan zien we ook dat alle omroeporganisaties veranderen."

Permanente Educatie

WerkStation wil medewerkers helpen 'bij te blijven' door middel van het aanbieden van het aanbieden van scholing, passend bij de al hiervoor genoemde ontwikkelingen. Het programma dat nu draait heet Permanente Educatie en behelst 56 trainingen. Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door de regeling cofinanciering sectorplannen. "Dat loopt als een trein. Er hebben zich nu 630 cursisten ingeschreven. In verhouding schrijven zich meer mensen van de regionale omroepen in dan van de landelijke." Daniels denkt dat dit ook komt door de urgentie die wordt gevoeld bij de regionale omroepen. Die urgentie wordt veroorzaakt door de bezuinigingen die eraan zitten te komen. " Het mooie van dit educatieprogramma is dat het niet alleen bijdraagt aan de inzetbaarheid van de medewerkers binnen de omroep, maar ook daarbuiten, waar digitalisering de boventoon voert." Cursussen waar op dit moment de meeste belangstelling voor is, zijn: Journalistieke Creativiteit, Storytelling, Social Media Redacteur, Datajournalistiek en op de eerste plaats staat Mojo. Vanuit Omroep Flevoland hebben zich de meeste cursisten ingeschreven, op de voet gevolgd door RTVNH en

Omroep Zeeland.

Jeanet Ligthart van RTV Noord was lid van de werkgroep Permanente Educatie. "Belangrijk was dat we een pakket zouden inkopen dat aansluit bij het werk van de medewerkers van de Publieke Omroep. Zowel landelijk als regionaal. De dertien regionale omroepen hebben in het verleden al een inventarisatie gemaakt van de opleidingsbehoefte. Die inventarisatie hebben we als input gebruikt voor het vaststellen van het aanbod van Permanente Educatie." Volgens de manager P&O is dat goed gelukt. "Mensen vinden het heel leuk dat er nu een landelijk aanbod ligt en dat bijna alles wat je kan bedenken in ons vakgebied ook mogelijk is. De meerwaarde is dat we als sector nu een breed aanbod aan opleidingen hebben." En of dat nou een of meerdere trainingen zijn die je per persoon volgt, het kan allemaal. "Bij ons heeft een programmatechnicus radio bijvoorbeeld meerdere opleidingen gevolgd omdat zij ook video ging doen. En een accountmanager en een communicatiemedewerker volgden de cursus Onderhandelen en waren daar zeer enthousiast over."

Ligthart benadrukt dat het belangrijk is om als sector naar de toekomst te kijken en daar op in te spelen. "Met de E-learning modules bijvoorbeeld, die vanaf 1 december online staan op het WerkStation, kun je vanuit huis of vanaf je werkplek in je eigen tempo een training volgen. En dan maakt het niet uit of je dat vanuit Groningen of Limburg doet. We hebben immers allemaal met dezelfde trends te maken. Ons doel bij RTV Noord is in ieder geval om te zorgen dat medewerkers breed inzetbaar zijn en daar is Permanente Educatie van het WerkStation uitermate geschikt voor."

WerkWijzer

Daniels: "En omdat boventalligheid helaas soms toch onvermijdelijk is, worden er dankzij diezelfde regeling (cofinanciering sectorplannen) vanaf december ook 'van werk-naar werk-trajecten' aangeboden op het zusje van WerkStation, WerkWijzer. met deze faciliteit hopen we ook zoveel mogelijk mensen te ondersteunen in het vinden van ander werk, ook buiten de Publieke Omroep."