Cijfers verkeersveiligheid maken noodzaak vernieuwing aanpak duidelijk

Cijfers verkeersveiligheid maken noodzaak vernieuwing aanpak duidelijk

18 november 2015

Uit de nieuwste cijfers over het aantal (ernstige) verkeersgewonden en prognoses van het aantal verkeersgewonden en doden blijkt dat daling van het aantal verkeersdoden doorzet, maar ook dat de stijging van het aantal ernstig verkeersgewonden doorgaat. Provincies blijven zich gezamenlijk met andere overheden en maatschappelijke partners inzetten voor het verbeteren van de verkeersveiligheid, maar zien daarbij wel de noodzaak voor een vernieuwing van de aanpak. Elke verkeersslachtoffer is er immers een te veel.

Het IPO blijft positief over de gestage daling van het aantal verkeersdoden in Nederland. De verschillende maatregelen, waaronder de veiligere inrichting van infrastructuur werpen hier zijn vruchten af, waarbij ook het aantal verkeersdoden op provinciale wegen een duidelijke dalende trend laat zien. Om deze dalende trend vast te houden en maatregelen zo effectief mogelijk in te zetten wordt er gewerkt aan de introductie van de risicogestuurde aanpak voor verkeersveiligheid. Met deze aanpak wordt er niet meer alleen gereageerd op incidenten, maar proactief de veiligheidsrisico van een weg in kaart gebracht. Zodat de onveilige plekken aangepakt kunnen worden voordat er een ongeluk gebeurd. Met deze methode wordt bijvoorbeeld duidelijk of beter ingezet kan worden op snelheidsbeperking, gedragsbeinvloeding of het verwijderen van obstakels langs een weg. Het IPO is verheugd dat ook minister Schultz deze aanpak nu ook als basis ziet voor de vernieuwing van de aanpak. Lees hier meer over deze proactieve aanpak van provincies.

Het IPO is bezorgd over de ontwikkeling van het aantal ernstig verkeersgewonden, in het bijzonder bij ongevallen van fietsers waarbij geen motorvoertuig betrokken is. Meer focus op de veiligheid van deze kwetsbare groep verkeersdeelnemers is noodzakelijk. Hierbij is enerzijds meer onderzoek en een betere registratie noodzakelijk, omdat we te weinig weten over deze categorie gewonden. Daarnaast zal ook de inzet van gedragsbeinvloedende maatregelen moeten worden geprofessionaliseerd. Een steeds groter aandeel verkeersongelukken is immers het direct gevolg van onveilig menselijk gedrag. Naast alcoholgebruik en te hoge snelheid zorgt het gebruik van de smartphone in toenemende mate voor verkeersongelukken.