Door optelsom van initiatieven meer inzicht in de consument


19 november 2015

Door optelsom van initiatieven meer inzicht in de consument

In 2020 besteden Europese consumenten 20% meer aan bloemen en planten. Dat is de ambitieuze doelstelling van FloraHolland waaraan het programma Consumer invulling gaat geven.

Floraholland Inzicht Consument

Consumentencafe voor jongeren

Het programma Consumer houdt zich op dit moment bezig met aanvullend kwalitatief consumentenonderzoek om de oorzaken van de dalende consumptie te achterhalen. Daarom deed het programma tijdens de Trade Fair Aalsmeer onderzoek onder jongeren in een speciaal hiervoor georganiseerd
consumentencafe. De verkregen informatie leidt tot meer onderzoek of innovatie. Of kan als input dienen voor de consumentenmarketingstrategie. Meer informatie hierover volgt.

Social media platform

Speciaal voor de sierteeltsector lanceerde Green World Media samen met Cees Hoekstra, Programme Director Consumer, '247Green' op de Trade Fair Aalsmeer. Een social media platform en community van en voor de groensector, gericht op consumenten met een interesse voor bloemen en planten. 247Green
gaat vanaf voorjaar 2016 live voor de consument. Het is een voorbeeld van een initiatief gericht op consumenten dat FloraHolland van harte ondersteunt.

* www.247Green.tv

Conceptstore

Een ander voorbeeld is de Voorkeur conceptstore (die in Utrecht heeft gestaan) waarbij consumenten actief worden betrokken bij product- en conceptontwikkeling. En Bloomon, een bedrijf dat met het thuis bezorgen van bloemen inspeelt op consumentenwensen als gemak en ontzorging.

Hollands Beste Bloemstylist

Ook het door FloraHolland gesponsorde TV-programma Hollands Beste Bloemstylist past in deze lijn. Met dit programma willen we bloemen en het vak van de bloemstylist weer top-of-mind krijgen bij de consument. Door introductie van het item 'Het boeket van de week' werd bovendien dit jaar de
aankoop van bloemen via de bloemist extra gestimuleerd. Maar liefst 500 bloemisten deden mee aan deze actie.

Het programma krijgt in 2016 een Franse editie op Frankrijks grootste TV-zender, TV1.

Geluksfactor

Lifecoach Spencer Heijnen haakte op de Trade Fair Aalsmeer met zijn betoog over de geluksfactor van bloemen & planten in op de drie thema's

* Health
* Wellbeing
* Emotion

De komende jaren vormen deze internationale thema's de basis voor de aanpak van Consumer om meer mensen, meer te laten besteden aan bloemen en planten.

Trade Fair is unieke gelegenheid

Cees Hoekstra blikt enthousiast terug: "De Trade Fair is voor ons een unieke gelegenheid geweest om veel kwekers en klanten te spreken en ons gedachtegoed en inzichten te toetsen. FloraHolland House heeft met haar 'Home of Opportunities' goed kunnen tonen hoe we binnen FloraHolland en met de
hele sector samenwerken aan de verhoging van de consumptieve bestedingen. Alle afdelingen van FloraHolland zijn hierbij betrokken en zo hoort het ook. Er is nog veel werk te verzetten. De doelstelling is zeker ambitieus, maar we geloven in het effect van het 'laden' van bloemen en planten als
brengers van gezondheid en geluk. Met stijgende consumentenbestedingen als resultaat."