Toiletselfie; aandacht voor 2,5 miljard mensen zonder schoon toilet

donderdag 19 november 2015 06:45 Binnenland

Dit is een origineel bericht van CWS Nederland B.V.

's-Hertogenbosch 19 november

Wereld Toilet Dag, een dag waarop er aandacht is voor het wereldwijde gebrek aan goede sanitaire voorzieningen, zoals toiletten. Onze jarenlange partner Simavi start deze week een campagne; I Love My Toilet. Deze campagne heeft als doel Nederlanders bewust te maken hoe speciaal het eigenlijk is om een toilet te hebben. En wat de gevolgen zijn als je geen toegang hebt tot een (schoon) toilet. Wij helpen hen graag daarbij.

Waarom I Love My Toilet?

De grote boodschap is in veel landen een levensgevaarlijke onderneming. Zo zijn er wereldwijd nog steeds 2,5 miljard mensen zonder toegang tot een schoon en veilig toilet. Ter vergelijking: er zijn 7,1 miljard mobiele telefoonabonnementen. Daarnaast sterven er jaarlijks nog steeds 760.000 kinderen aan de gevolgen van diarree en andere ziektes die worden veroorzaakt door een gebrek aan toiletten en sanitair. Dit zijn meer dan 70 schoolklassen per dag.

De campagne I Love My Toilet van partner Simavi speelt zich af in Nederland en is opgezet om mensen bewuster te maken van deze stille humanitaire ramp. Het hebben van toegang tot een toilet is namelijk niet voor iedereen vanzelfsprekend.

Hoe werkt de campagne?

Simavi heeft een speciale website www.ilovemytoilet.nl. Via deze site kan men heel gemakkelijk een bijdrage leveren door bijvoorbeeld een toiletbezoek te doneren, of door een toiletselfie te maken. Dit kan ook door "WC" te sms'en naar 4333. Degenen die een selfie op het toilet maken wordt verzocht dit op Facebook te posten met de hashtag #ilovemytoilet en om daarbij drie van hun vrienden te nomineren om hetzelfde te doen. De donaties worden besteed aan schoon drinkwater, hygiene en toiletten.

Samenwerking CWS en Simavi

Omdat wij Simavi een zeer warm hart toedragen kunnen zij al bijna 10 jaar rekenen op onze structurele bijdrage omdat wij de overtuiging delen dat investeren in drinkwater, toiletten en hygiene de basis is voor een gezonde toekomst. Voor I Love My Toilet werken wij nauw samen en brengen deze campagne graag onder ieders aandacht.

Achtergrondinformatie Simavi

Simavi is een ontwikkelingsorganisatie en heeft als doelstelling een gezonde basis voor iedereen te realiseren. De organisatie heeft als doel om in het jaar 2020 de gezondheid van tien miljoen mensen in kwetsbare gebieden in Afrika en Azie structureel te hebben verbeterd. Om deze ambitie te realiseren werkt Simavi volgens een geintegreerde aanpak waarin behoefte, wensen en ideeen van de lokale gemeenschappen centraal staan.