De omgedraaide klas - van blogger Beerend Hierck mogen studenten best googelen

De omgedraaide klas - van blogger Beerend Hierck mogen studenten best googelen

19 november 2015 | BLOG

De omgedraaide klas is misschien wel de manier om studenten bij hun studie te betrekken. Studenten zoeken op Google, Wikipedia en Youtube en vinden daar bijvoorbeeld briljante colleges van grote onderzoekers. Daar kun je gebruik van maken.

Kent u dat? Voordat je naar de huisarts gaat met een pijnlijke teen of vervelend jeuk-plekje even googelen om te kijken wat je precies mankeert. Heel menselijk. De informatie ligt ten slotte op straat! Voor de huisarts is dat niet altijd even gemakkelijk. Die is tegenwoordig meer tijd kwijt dan ooit met het geruststellen van mensen die denken dat hun teen eraf zal vallen of dat dat jeukplekje een zeldzame vorm van huidkanker is.

Dikke boeken

Als ik nu dit scenario door mag trekken naar het onderwijs, kun je je de vraag stellen: zijn studenten ook menselijk...? Als docent heb je wel eens het gevoel dat de gemiddelde huisarts-bezoeker beter voorbereid op pad gaat dan dat de gemiddelde student op college verschijnt. Wat wij graag zien van onze studenten is dat ze tot de tanden gewapend met relevante kennis de college-arena betreden en in een levendige discussie met de docent gezamenlijk komen tot een ongeevenaard hoog academisch denkniveau. Een utopische gedachte? Waarom eigenlijk? Luisterend naar de Canadese arts-docent-onderzoeker dr. Glenn Regehr tijdens het congres voor medisch onderwijs in Rotterdam, concludeerde ik dat we de studenten misschien wel een gemengde boodschap geven. We verwachten dat ze zich voorbereiden, maar leggen niet uit hoe ze dat precies moeten doen. We zeggen ze dat ze Google en Wikipedia niet mogen gebruiken, maar schrijven dikke studieboeken voor waar niet doorheen te komen is. We gaan ervan uit dat ze het toch wel niet zullen hebben voorbereid en leggen daarom tijdens het college alles uit. En daarmee smoren we al het aanwezige voorbereidings-initiatief in de kiem.

Nobelprijswinnaars

Oplossing: flipping the classroom! Met deze in `modern Nederengels' geformuleerde innovatieve onderwijsvorm wordt bedoeld dat de studenten zich voorbereiden op het college door thuis de leerstof te bestuderen waardoor er tijdens het college tijd is om die te integreren in bijvoorbeeld een klinisch scenario of een experimentele proefopzet. De studieresultaten schieten omhoog! Maar waarom werkt het nu ineens wel? Het antwoord is misschien wel te vangen in een woord: inspiratie. Het inspireert studenten om de lesstof via Youtube uitgelegd te krijgen van een briljant onderzoeker van Princeton, of van een Nobelprijswinnaar. Daarmee krijgen ze het gevoel een rol te kunnen spelen op het wereldtoneel. Mee te lopen in de frontlinie van de wetenschap. Dat inspireert, dat motiveert! Meer dan voor de zevende keer docent Hierck de embryonale ontwikkeling te zien uitleggen met een poolnoodle. En het simpele feit dat ze hiervoor internet raadplegen maakt het onderwijs blended. Alweer zo'n hippe onderwijsterm waar je als opleiding punten mee scoort.

Schoolbord

Ben je docent en geinteresseerd in nog meer moderne vormen van onderwijs? Aanstaande maandag vindt de eerste Leidse conferentie voor onderwijsvernieuwing plaats in ons eigen LUMC. Wie weet blijkt daar dat het gebruik van een schoolbord en krijtjes de ultieme vorm van innovatief en interactief blended onderwijs is!

Dr. Beerend Hierck is docent op de afdeling Anatomie en Embryologie van het LUMC