Leaserijder meer op digitale snelweg

donderdag 19 november 2015 13:00 Economie

Dit is een origineel bericht van Alphabet autolease

Uit cijfers van leasemaatschappij Alphabet blijkt dat leaserijders naast het online zoeken naar een auto vaker kiezen voor het online bestellen van een nieuwe auto. Waar voorheen de dealer een grote rol speelde in het totale orientatie-tot-aankoop proces, bezoekt de leaserijder nu verschillende dealers alleen om zich te orienteren op een nieuwe auto. Vervolgens worden op internet berekeningen gemaakt inclusief bijbehorende opties en accessoires. In de afgelopen 9 maanden maakte maar liefst de helft van de leaserijders die in aanmerking kwamen voor een nieuwe leaseauto gebruik van de Alphabet online calculatietool en waren zij goed voor zo'n 400.000 leaseberekeningen.

Uit zowel Nederlandse als Internationale gegevens van Alphabet blijkt ook dat het autoleaseproces steeds verder digitaliseert. Het beperkt zich niet alleen tot het maken van berekeningen voor en het bestellen van een nieuwe leaseauto, ook operationele zaken tijdens de leaseperiode worden vaker online afgehandeld.

Bijna de helft van de leaserijders meldt een schade online Belangrijke onderdelen waar een leaserijder mee te maken krijgt, zijn onderhoud, reparatie en (ruit)schade. Op 1 adres terecht kunnen, scheelt een hoop tijd en geld. 'De leaserijder verwacht in de hectiek van alledag een adequate oplossing van ons als leasemaatschappij, met zo min mogelijk tijdsverlies' aldus Anne Brons, Director Marketing & Business Development bij Alphabet. Ook het melden en afhandelen van een schade kost tegenwoordig veel minder tijd door gebruik te maken van de digitale snelweg. Werden voorheen nagenoeg alle schades gemeld via de alarmcentrale of telefonisch aan Alphabet doorgegeven, tegenwoordig wordt bijna de helft van alle schades online gemeld en de verwachting is dat dit aantal alleen nog maar zal toenemen.

Optimale mobiliteit binnen handbereik

Om al deze stappen te vertalen naar nog meer tijdswinst voor de leaserijder heeft Alphabet Nederland onlangs een nieuwe, gratis app gelanceerd: AlphaGuide. Deze app sluit aan bij de verschuivingen in het digitale landschap. Zo kan direct een schade worden gemeld via mijnschademelding.nl en heeft de leaserijder alle belangrijke leasegegevens van A tot Z binnen handbereik. En niet alleen de Alphabet leaserijder kan van de app gebruikmaken, Brons: 'de app is juist bedoeld voor alle personen in Nederland die te maken hebben met (zakelijke) mobiliteit en het bijhouden van een sluitende kilometerregistratie'. We zien dat binnen de zakelijke markt, bestaande uit 870.000 voertuigen, zo'n 25% van de gebruikers zakelijke kilometers gaat bijhouden om zo buiten de fiscale bijtelling te blijven.