Samenspel tussen genen en omgeving bij adolescenten met en zonder ADHD (Promotie) - Radboud Universiteit
maandag 23 november 2015
Tijd vanaf 14:30
Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2
Faculteit Faculteit der Medische Wetenschappen
Promovendus mevrouw MSc. J.S. Richards
Promotor(es) prof. dr. J.K. Buitelaar
Copromotor(es) dr. A. Arias Vasquez, dr. C.A. Hartman
Subtitel Plasticity genes, the social environment, and their interplay in adolescents with and without ADHD
Beschrijving
ADHD is erfelijk, maar ook de sociale omgeving speelt een belangrijke rol. Vooral het samenspel tussen genen en omgeving is daarbij van belang (gen-omgevingsinteracties). Interessant is dat er bepaalde genen lijken te zijn die een individu meer ontvankelijk maken voor de omgeving, zogenaamde plasticiteitsgenen. Dit kan gunstig uitpakken in een positieve omgeving, maar ongunstig in een negatieve omgeving. Richards onderzocht het effect van de sociale omgeving, genen en hun samenspel op sociaal gedrag, beloningsgevoeligheid, respons inhibitie en hersenvolumen. De resultaten laten zien dat wanneer we kijken naar beloningsgevoeligheid of inhibitie, er inderdaad bewijs lijkt te zijn voor ontvankelijkheid voor de positieve sociale omgeving op basis van iemands DNA. Bovendien toont Richards aan dat het effect van gen-omgevingsinteracties op de structuur van bepaalde hersengebieden ook afhankelijk kan zijn van leeftijd. Ze vond daarnaast meerdere directe verbanden tussen de sociale omgeving en de uitkomstmaten. Belangrijk is dat de meeste effecten gelijk waren voor deelnemers met en zonder ADHD, wat suggereert dat effecten van de sociale omgeving, genen en hun interactie op een meer algemene wijze bijdragen aan verschillen in sociaal gedrag, beloningsgevoeligheid, inhibitie en hersenvolumen.
Biografie
Jennifer Richards (1986) studeerde Ontwikkelingspsychologie in Nijmegen en behaalde in 2010 haar masterdiploma. Bovenstaand onderzoek voerde ze uit op de afdeling Cognitive Neuroscience van het Radboudumc binnen het onderzoeksinstituut Donders Center of Neuroscience en bij Karakter Kinder- en Jeugd Psychiatrie.