Hoe Zeeland met een sterke campagne het tij wist te keren

De toeristische marketingcampagne van VVV Zeeland is een groot succes. Het aantal overnachtingen steeg in de campagneperiode met 21,4% en de website www.vvvzeeland.nl kon op 1,5 miljoen extra bezoekers rekenen, een toename van maar liefst 114%.

Patrick Polie (directeur VVV Zeeland) heeft deze week de voorlopige resultaten van de toeristische marketingcampagne 2013-2015 overhandigd aan gedeputeerden De Bat (Promotie) en Sch*nknecht (Vrijetijdseconomie).

Campagne van 2,5 miljoen euro

VVV Zeeland heeft in opdracht van de Provincie Zeeland invulling gegeven aan een toeristische marketingcampagne voor de periode 2013-2015. Onderdeel van deze campagne zijn onder andere een TV campagne op de Nederlandse en Vlaamse TV, online campagnes met als belangrijkste middel de website vvvzeeland.nl, promotie via social media, het ondersteunen van binnenlandse en buitenlandse pers, verschillende buitenlandcampagnes met het Nederlands Bureau voor Toerisme en Congressen en een campagne gericht op de zakelijke markt. De campagne 2013-2015 (met een totale omvang van EUR 2,5 miljoen euro) is mogelijk gemaakt door de Provincie Zeeland (EUR 1,8 miljoen) en financieel ondersteund door ondernemers en gemeenten (EUR 700.000,-).

21,4% meer overnachtingen na jaren van terugval

De overnachtingen zijn in de campagneperiode met 21,4% gestegen. De binnenlandse markt groeide, na enkele jaren forse krimp, met 14,2%. De Duitse markt groeide met 26,4% en er waren maar liefst 45,6% meer Belgische overnachtingen. Omdat de overnachtingscijfers van 2015 pas in de loop van 2016 bekend worden, is hierin alleen nog maar de groei in 2013 en 2014 meegenomen. De verwachting is dat 2015 een verdere groei laat zien.

Vrijetijdseconomie van groot belang voor Zeeland

"We stonden in 2012 voor een grote uitdaging op de Zeeuwse markt. Het aantal overnachtingen liet al een paar jaar een forse achteruitgang zien. De Nederlandse markt wordt steeds meer een verdringingsmarkt. Met de campagne hebben we dit tij kunnen keren. Goed nieuws, omdat de vrijetijdseconomie erg van belang is voor onze provincie. Zo zorgde het in 2014 voor EUR 1,8 miljard aan bestedingen in Zeeland en 9,4% van de Zeeuwse werkgelegenheid*, aldus gedeputeerde Carla Sch*nknecht. Gedeputeerde Jo-Annes de Bat vult aan: "We investeren al meerdere jaren consequent op de Vlaamse en Duitse markt met buitenlandcampagnes. De mosselcampagne is hier een recent voorbeeld van, maar ook mediacampagnes, spots op de regionale omroep in de regio Gent en persondersteuning voor diverse Vlaamse media. De resultaten mogen er dan ook zijn.*

1,5 miljoen meer bezoeken vvvzeeland.nl

Ook de website www.vvvzeeland.nl, het centrale online platform binnen de campagne, laat een explosieve groei zien. Stond het aantal bezoeken op de site in 2012 nog op 1,3 miljoen, nu zijn dit er al 2,8 miljoen per jaar. Verwacht wordt dat dit jaar het aantal van 3 miljoen bezoeken zal worden gepasseerd. Daarnaast zijn er veel journalisten naar Zeeland gehaald en begeleid tijdens een bezoek aan de provincie. In 2013 en 2014 heeft dit voor meer dan EUR 13 miljoen euro aan mediawaarde opgebracht.

Campagne heeft belangrijke rol gespeeld

Patrick Polie, directeur van VVV Zeeland, is blij met de resultaten: "De toeristische sector stond enkele jaren flink onder druk. Sinds 2013 zien we een mooie groei, die zich ook in 2015 lijkt door te zetten. De toeristische sector is dan ook bijna de enige sector die in tijden van economische krimp een groei laat zien. Hoewel er altijd meerdere factoren zijn die dit bepalen, ben ik er van overtuigd dat de campagne hier een belangrijk aandeel in heeft gehad om Zeeland weer bovenaan het verlanglijstje te krijgen bij een grote groep potenti*le gasten*.

Campagne 2016-2019

Hoewel de campagne nog tot eind van het jaar loopt en nog niet alle resultaten bekend zijn (cijfers over overnachtingen 2015 worden pas in het 2e kwartaal van 2016 bekend), zijn de voorlopige resultaten al op een rij gezet om de huidige campagne te kunnen evalueren. Deze evaluatie maakt onderdeel uit van de voorbereidingen voor een vervolgcampagne vanaf 2016. Gedeputeerde Staten zullen hier binnenkort een besluit over nemen.