'Meer aandacht voor digital proof maken EU-wetgeving'


* MKB >
* Nieuws >
* Nieuwsbericht

'Meer aandacht voor digital proof maken EU-wetgeving'

24 november 2015
'Meer aandacht voor digital proof maken EU-wetgeving'

MKB-Nederland en VNO-NCW zijn blij met de stappen die Eurocommissaris Andrus Ansip zet met de nieuwe Digitale Interne Markt strategie. Het versterken van de digitale economie is essentieel voor het verbeteren van de Europese concurrentiepositie. Daarom is het belangrijk dat Europese
regelgeving op het gebied van digitale handel gelijk getrokken wordt. De ondernemersorganisaties willen Ansip wijzen op snelle uitvoering van het gladstrijken van bijvoorbeeld het consumentenrecht. Ook stellen ze dat er meer aandacht moet zijn voor het digital proof maken van alle wetgeving.

Gladstrijken
Verschillende voorstellen van Ansip worden door de ondernemingsorganisaties verwelkomd. MKB-Nederland en VNO-NCW wijzen bijvoorbeeld op een spoedige en concrete uitvoering van bijvoorbeeld het Europa-breed gladstrijken van de verschillen in consumenten- en contractrecht, btw en auteursrecht,
die belemmerend werken voor e-commerce.

Verouderd
Bovendien is veel wet- en regelgeving verouderd, zoals de telecomrichtlijn. De ondernemersorganisaties wijzen erop dat waar mogelijk deze verouderde wetgeving moet worden geschrapt of technologieneutraal moet worden gemaakt. Ook moet een aantal andere sectorale wetten aangepast worden aan de
digitale ontwikkelingen, zodat het speelveld voor bestaande en nieuwe partijen gelijk is. Een voorbeeld daarvan is de taxiwet, die niets met ICT heeft te maken maar dankzij nieuwe ICT gedreven ontwikkelingen wel wordt herzien.

Digital proof
Daarnaast moet er volgens de ondernemersorganisaties extra aandacht zijn voor het digital proof maken van alle Europese (toekomstige) wetgeving. Tijdens het wetgevingsproces moet expliciet worden onderzocht wat de effecten zijn van voorstellen op innovatie en digitalisering.

Potentie
Door verregaande digitalisering hebben ondernemingen de potentie om grote aantallen klanten te bedienen. Europa loopt echter achter op de VS. Tussen 2001 en 2011 was ICT goed voor 30 procent van de groei van het bbp in de EU, maar in de VS was ICT in diezelfde periode goed voor 55 procent van
de groei. De versnipperde Europese markt, mede als gevolg van verschillen in wet- en regelgeving, is daar een van de oorzaken van. Het realiseren van een Digitale Interne Markt kan het Europese bbp met circa 415 miljard euro verhogen. Wanneer belemmeringen worden weggenomen, kunnen ondernemers
opereren op grotere schaal die digitalisering mogelijk maakt.