Champagneontbijt niet aan Nederlander besteed

Champagneontbijt niet aan Nederlander besteed

Zes op de tien Nederlanders heeft het afgelopen jaar in een hotel overnacht. De hotelbezoeker gaat voor gemak en luxe, maar wil hier niet te veel voor betalen. Dit blijkt uit onderzoek van AccorHotels dat veel aanknopingspunten biedt voor het optimaliseren van de dienstverlening. Zo kun je beter aan een man vragen of ze iets te snacken willen bij de borrel dan aan een vrouw en kun je aan uitslapers geld verdienen door een laat ontbijt prominenter als roomservice aan te bieden

Vrijwel alle hotelbezoekers (97%) ontbijten in het hotel. Een champagneontbijt is te luxe voor de Nederlanders, slechts 2% vindt champagne onmisbaar bij het ontbijt. Wel worden luxeproducten verwacht bij het ontbijt. Naast koffie en/of thee wil de hotelbezoeker het liefst verse sapjes, croissants en vers fruit. Dit staat boven kaas, vleeswaren en cornflakes bijvoorbeeld. De hotelbezoeker gaat niet uit ontbijten, maar kiest voor een ontbijt in het hotel vanwege het gemak (37%) of omdat het inbegrepen zit in de prijs (21%).

Gemak bezoek bar en restaurant

Dineren in het hotel doet de bezoeker voornamelijk vanwege het gemak (33%). De prijs speelt ook een grote rol. Bijna 15% geeft aan in het hotel te eten als het diner bij de prijs inbegrepen zit. Hotelbezoekers die een drankje drinken in de bar van het hotel, doen dit met name omdat het gemakkelijk is dat je dan niet meer weg hoeft (35,5%). 60% wil meer dan alleen een drankje en bestelt er ook nog iets te snacken erbij. Mannen (45%) nemen sneller iets te eten bij hun drankje dan vrouwen (33%).

Vrouw geniet van ontbijt in pyjama

Ongeveer een derde van de Nederlandse hotelgasten maakt wel eens gebruik van roomservice. Degenen die dit doen, gebruiken het met name voor ontbijt of diner. Vrouwen kiezen roomservice vooral voor ontbijt op bed (34%). Mannen maken gebruik van deze service om laat nog iets te kunnen eten (36%). Voor het ontbijt wordt vooral gebruik gemaakt van roomservice vanwege het luxegevoel van ontbijt op bed (39%) of voor de rust tijdens het ontbijt (31%). Vrouwen genieten er vooral van om in hun pyjama te ontbijten (64,8%). Ook dineren op de hotelkamer geeft een gevoel van luxe (29%) of van rust (19%). Voor de luxe van roomservice wordt niet graag extra betaald. Wanneer er fooi wordt gegeven, is dit vaak niet meer dan 5 euro.

Over het onderzoek

Het Food in Hotel onderzoek is afgenomen door het onderzoeksbureau Checkmarket in opdracht van AccorHotels en metapeople. Het onderzoek is afgenomen onder 500 respondenten uit de Benelux die in het afgelopen jaar in een hotel hebben overnacht.