Kerstpakketten: trends en ontwikkelingen in kerstverpakkingen


AMSTERDAM, 20151124 -- Nu er economisch betere tijden aan lijken te breken, zien leveranciers een flinke stijging in de omzet van hun kerstpakkettenassortiment. Veel bedrijven bestellen de eindejaarsgeschenken online. Voor het veilig en gemakkelijk verpakken en versturen van al die pakketten bestaat een ruime keuze in verzendverpakkingen. Welke trends en ontwikkelingen zijn er als het gaat om de verpakking van kerstpakketten?

Het geven van een kerstpakket kost bedrijven veel geld, dus ze moeten wel veilig worden bezorgd. Veel bedrijven kiezen hierbij voor speciale kerstpakketdozen. Zo’n verzendverpakking beschermt het pakket tegen beschadigingen tijdens vervoer. Daarnaast is de verpakking een belangrijk communicatiemiddel. Zo kan de verpakking niet alleen vermelden of er breekbare producten in zitten, maar ook een persoonlijke kerstboodschap bevatten. Dit kan nog ouderwets met een persoonlijk kaartje, maar ook met augmented reality.

Themaverpakkingen
Veel organisaties kiezen voor een pakket dat bestaat uit meerdere food- en non-foodproducten rondom een thema. Zo zorgt kijkcijferhit ‘Heel Holland bakt’ ervoor dat er massaal kerstpakketten worden besteld met bijvoorbeeld bloem, bakpoeder en cupcakevormpjes. Ook het barbecuethema blijft ongekend populair. Wie de kerstpakketdozen op het thema afstemt, maakt de belevenis compleet.

Soms is het afstemmen van de verpakking op het thema zelfs cruciaal. Want hoe geloofwaardig is een fairtrade- of MVO-thema, als er geen duurzame verpakkingsmaterialen worden gebruikt? Dat geldt niet alleen voor bijvoorbeeld de doos, maar ook voor het vulmateriaal. Gelukkig zijn er tegenwoordig tal van duurzame alternatieven, zoals verpakkingen en vullingen die gemaakt zijn van gerecycled materiaal of van grondstoffen die zelf goed te recyclen zijn.

Hergebruik
De herbruikbare verpakking is al wat langer een trend in de verpakkingsbranche en doet nu ook haar intrede in de kerstverpakkingen. Een kerstpakketdoos of kerstzak die niet weggegooid wordt maar een nieuwe bestemming krijgt als tafel, stoel, dienblad of bijvoorbeeld prullenbak, helpt niet alleen de CO2-footprint terug te dringen, maar wordt ook nog eens heel erg gewaardeerd door werknemers.

Specifieke verpakkingsoplossingen
Er zijn behalve de standaard doos of kerstzak ook talloze verpakkingsoplossingen ontwikkeld voor heel specifieke productgroepen. Flespakket.nl biedt bijvoorbeeld een verpakking om breekbare flessen mee te versturen en de Kaviaarshop culinaire belevenissen in speciale cadeauboxen met een ijselement of trendy koeltassen. Dankzij dergelijke verpakkingen wordt het steeds eenvoudiger om niet alleen lang houdbare voedingsmiddelen in een kerstpakket op te nemen, maar ook verse producten die bijvoorbeeld gekoeld bewaard – en vervoerd! – dienen te worden.