`Strategie bepaalt succes van bedrijf'

Meer internationale concurrentie, steeds radicalere innovaties en strikter overheidstoezicht. De voedselindustrie en financiele sector staan voor hete vuren. Strategisch management versterkt de positie van ondernemers. Drs. Richard Janssen, kerndocent Strategie en Organisatie bij MBA in Food & Finance, legt uit hoe.

Disruptieve innovatie in agro-food en financiele sector Radicale innovaties veranderen de markt ingrijpend. Dat dwingt ondernemers stil te staan bij de koers van hun bedrijf. `Rondeel bouwde bijvoorbeeld een diervriendelijke kippenstal, met dag- en nachtritme. Heel anders dan we gewend zijn.' De financiele markt bereidt zich voor op concurrentie uit het buitenland, nu Europa in 2016 de wetgeving versoepelt om een spaarbank te beginnen. `Radicale innovaties zijn vaak het initiatief van nieuwe spelers. Zij hebben als voordeel dat ze beginnen op een leeg tekenvel, zonder de ballast van de geschiedenis van een bedrijf. En ze zijn up-to-date met technologische ontwikkelingen. `

Strikter overheidstoezicht drukt op bedrijfsvoering De woekerpolisaffaire, paardenvlees dat werd verkocht als rundvlees. Om dit soort incidenten in de toekomst te voorkomen, verscherpt de overheid haar toezicht. Door de strengere wet- en regelgeving zijn bedrijven meer tijd kwijt aan compliances. Tijd die een bedrijf niet kan investeren in productontwikkeling of klantcontact. `Vooral kleine bedrijven voelen dat. Zij kunnen de last verminderen door samen te werken met andere bedrijven.' Er zijn ook voordelen. `Dat Nederlandse producten aan hoge kwaliteitseisen moeten voldoen, maakt ze aantrekkelijk voor de buitenlandse markt. Denk maar aan ons melkpoeder.'

Bedrijfsstrategie versterkt positie ondernemers De druk van uitdagingen in binnen- en buitenland benadrukt het belang van een heldere koers. `Strategische beslissingen bepalen het succes van een bedrijf. Een complexe puzzel, maar noodzakelijk om te maken.' Hoe formuleer je een sterke bedrijfsstrategie?

* Kijk door de ogen van je klant, bijvoorbeeld met hulp van marktonderzoek

* Weet wat het bedrijf onderscheidt van concurrenten en bepaal je unique selling points

* Communiceer de strategie helder naar personeel en andere stakeholders

Alert blijven in een veranderende markt Heeft een ondernemer eenmaal zijn strategie bepaald, dan is het zaak om consistent te blijven. `Stuur je bedrijf niet aan op basis van de waan van de dag. Je investeert veel tijd en geld in het behalen van je strategie. Als je overstapt, is al je voorbereidingstijd voor niets geweest. En het verwart je medewerkers.'Wel is het belangrijk alert te blijven. `Houd oog voor de veranderende behoeften van je klanten. Nederland kent ondernemers als Touwfabriek Van der Lee en Van Eeghen Group die daar goed in slagen. Zij zijn dankzij hun aanpassingsvermogen al honderden jaren succesvol. Heel knap.'

Uitdagingen als disruptieve innovatie en strikter overheidstoezicht vormen niet alleen een bedreiging. Ze bieden ook kansen. Strategie en Organisatie, onderdeel van de Modular Executive MBA (MMBA) Food & Finance, reikt ondernemers concrete tools aan om deze kansen te benutten. Wil je weten wat deze MBA jou oplevert?

of bezoek de Modulaire MBA belevingssessie op 15 december.

|Modular Executive MBA Food & Finance | |In de Modular Executive MBA (MMBA) Food & Finance leren ervaren ondernemers en dienstverleners |

|in de agro-food en financiele sector werken aan vorming van verduurzaming van mondiale |

|waardeketens en -netwerken. Meer informatie over MMBA Food & Finance bij Nyenrode Business | |Universiteit? | |Ga naar www.nyenrode.nl/mbaff of neem contact op met Julie Schreinemacher, programma-adviseur |

|(+31 (0)346 291 001 | mmba@nyenrode.nl). |