Anderhalf jaar Privacy Cafe: hoe is het gegaan, waar gaan we naartoe?


We hebben al meer dan een jaar Privacy Cafe achter de rug! Aan het einde van de zomer kwamen we met alle vrijwilligers bij elkaar om dat te vieren. En om te bespreken wat goed gaat en wat beter kan. We delen onze ervaringen en Post-it-rijke overpeinzingen graag omdat we denken dat anderen
daarvan kunnen leren.

tl;dr

Wat vooral opviel was de behoefte aan meer kennisdeling, meer contact en meer feedback van de bezoekers. Ook is de wens om te groeien en om meer mensen te bereiken groot. Want mensen uitrusten met het gereedschap om zich veilig en vrij online te bewegen wordt door de vrijwilligers - de
stamgasten - als bijzonder urgent beschouwd. Het Privacy Cafe heeft zich het afgelopen jaar bewezen als een heel geschikt middel om dit te doen. We gaan dus door! Met nieuwe ideeen en net zoveel passie. Wil je ook meehelpen? Stuur ons dan een mailtje.

Invulling van het Cafe

Introductie
De sessies beginnen altijd met een inleiding en dat werkt goed. Hoewel we niet streven naar eenheid, lijken de minder technische en wat kortere introducties beter aan te slaan. Ook op het spectogram ('de lijn') wordt goed gereageerd. Tijdens deze opdracht worden stellingen opgeworpen en neemt
iedereen plek in op een denkbeeldige lijn. De plek die ze kiezen geeft aan in welke mate ze het met iets eens of oneens zijn. Hun positie op de lijn vormt het uitgangspunt van de discussie. Het spectogram wordt beleefd als een prettige en veilige manier om een open gesprek aan te zwengelen en
mensen op hun gemak te stellen.

Afstemmen vraag en aanbod
Iets dat nog echt een uitdaging is, is hoe je de match maakt tussen de (behoefte van de) bezoeker en de (kennis van de) stamgast. Nu gebeurt het nog wel eens dat iemand met een onbeantwoorde vraag weggaat, simpelweg omdat h/zij de juist persoon niet heeft gesproken. Dit wordt al deels
opgevangen door het inrichten van tafels naar besturingssysteem, device of thema (crypto, anti-diefstal, apps, etc.), maar het blijft een punt van aandacht.

De Internetvrijheid Toolbox
De Internetvrijheid Toolbox wordt gezien als een heel sterk stuk gereedschap bij het geven van het Privacy Cafe, omdat zij beter aansluit bij de behoeftes van de bezoekers dan de menukaart. Het is daarom zaak om na te denken over hoe we het Privacy Cafe en de Toolbox optimaal op elkaar af
kunnen stemmen. Denk bijvoorbeeld aan apparaat-specifieke playlists en print-opties.

Evaluatiesessie Stamgastendag 2015, Amsterdam.

Organisatie

Cooerdinator
De cooerdinatie van het Privacy Cafe ligt bij een landelijke cooerdinator die de inbox en Twitter-account beheert en daarmee het eerste aanspreekpunt is voor zowel locaties, stamgasten en de buitenwereld. De aanwezigheid van een cooerdinator wordt gezien als een grote plus. Toen er tijdelijk
geen cooerdinator was, verliep de interne en externe communicatie een stuk stroever en zijn er kansen onbenut gelaten. Idealiter bewaart de cooerdinator overzicht van wat er gaande is, maar bewaakt h/zij ook de grote lijnen en het welzijn van de stamgasten.

Stamgasten
De stamgasten zijn enorm zelfredzaam. Dat neemt niet weg dat er behoefte is aan meer contact met elkaar. Om feedback uit te wisselen en ervaringen te delen, maar ook zodat nieuwe stamgasten goed begeleid kunnen worden en op een prettige manier in hun rol als stamgast kunnen groeien. Er is ook
veel behoefte aan soft skills zoals didactische vaardigheden en omgaan met lastige bezoekers.

Bezoekers
Er is behoefte aan meer feedback van bezoekers. Gaan mensen met een goed gevoel weg? Hebben ze hun vragen kunnen stellen en zijn ze geholpen? Met deze feedback kunnen de stamgasten zichzelf en het Cafe verbeteren. Maar ook vraagt men zich af of er niet aan nazorg zou moeten worden gedaan. Waar
kunnen bezoekers heen die na afloop die ene vraag niet hebben kunnen stellen? Of met nieuwe vragen zitten?

Bits of Freedom
Bits of Freedom bemoeit zich weinig met de organisatie. Hoewel het als een pluspunt wordt gezien dat de organisatie van de Cafes gedecentraliseerd is, zou Bits of Freedom wel een grotere faciliterende rol kunnen spelen bij het organiseren van vrijwilligersbijeenkomsten en
`teach-the-teacher'-workshops waar aandacht is voor het aanleren van soft skills, en door het faciliteren van de infrastructuur voor een centrale `kennisbank'.

Locatie
De bibliotheek is een fijn thuis voor het Privacy Cafe. De bibliotheek is laagdrempelig en spreekt een breed publiek aan. Qua geografische diversiteit scoort het Privacy Cafe nog niet heel hoog. Hoewel we de Randstad wel uitkomen, ligt de focus nog wel in het westen en bij grotere plaatsen.
Het zou geen kwaad kunnen naar iets meer diversiteit te streven. Dit moet echter organisch gebeuren, bijvoorbeeld door te zorgen voor meer zichtbaarheid van Bits of Freedom buiten de Randstad, waarna hopelijk vanzelf nieuwe vrijwilligers zullen volgen die een Privacy Cafe in hun buurt willen
initieren.

Evaluatiesessie Stamgastendag 2015, Amsterdam.

Tools

Momenteel wordt het Privacy Cafe georganiseerd met behulp van de volgende hulpmiddelen.

Website
De website privacycafe.nl (eindelijk verhuisd!) wordt gebruikt om nieuwe Privacy Cafes aan te kondigen en is de plek waar mensen zich aan kunnen melden als bezoeker. Ook kun je hier informatie vinden over het organiseren van een Privacy Cafe, contactgegevens van de betrokkenen, en kun je je
hier aanmelden voor de mailinglijst. Verder worden Privacy Cafes ook via Twitter aangekondigd en wordt er via dat kanaal privacynieuws gedeeld.

Mailinglijst
De mailinglijst is de tweede tool die gebruikt wordt. Op de lijst wordt gediscussieerd over technologische ontwikkelingen en worden de praktische zaken omtrent het organiseren van een Privacy Cafe besproken. Omdat dit door elkaar heen loopt, ervaren de stamgasten de mailinglijst als rommelig.
Dit heeft een nadelig effect op de motivatie van sommige stamgasten. Zij willen graag helpen, maar hebben geen overzicht en worden `overladen' door mails. Andere stamgasten vinden het weer jammer dat er niet meer discussie is. Een mogelijke oplossing zou twee aparte lijsten zijn: een voor
discussie en een voor organisatie.

Poll
kies.bof.nl wordt gebruikt om de beschikbaarheid van de stamgasten te inventariseren.

Evaluatiesessie Stamgastendag 2015, Amsterdam.

Waar werken we de komende tijd aan?

Het Privacy Cafe heeft zich bewezen als een degelijke manier om op laagdrempelige wijze een brede doelgroep te bereiken en bewustzijn over online communicatievrijheid en privacy te vergroten. De wens is om te groeien. Meer Cafes in meer plaatsen en een groter bereik. Om dit te bewerkstelligen
moeten we in ieder geval aan de volgende zaken werken:

* Infrastructuur ter bevordering van kennisdeling en (interne en externe) feedback;
* Aandacht voor persoonlijke vaardigheden (soft skills);
* Integratie Internetvrijheid Toolbox;
* Nieuwe stamgasten (ook met andere vaardigheden dan technische) werven.


Hoe kun jij helpen?

Met alle bovenstaande punten en met alle andere dingen die jij graag zou zien gebeuren! De duurzaamheid en succes van het Privacy Cafe zal het resultaat zijn van samenwerking tussen oude rotten en nieuwkomers, tussen technici en creatievelingen, beginners en gevorderden. Sluit je aan door een
mailtje te sturen naar de cooerdinator Vincent.