Intentieovereenkomst over Sebastiaansbrug in Delft


De portefeuillehouders verkeer en vervoer van gemeente Delft, provincie Zuid-Holland en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) zijn het eens over de vervanging van de St. Sebastiaansbrug. Zij hebben hiervoor vrijdag 27 november een intentieovereenkomst getekend.

Gedeputeerde Floor Vermeulen: "Het is goed dat we nu afspraken hebben gemaakt waardoor de brug kan worden gebouwd. De automobilist, fietser en OV-reiziger hebben al veel te lang gewacht op een toekomstvaste brug."

De betrokken bestuurders, Lennart Harpe (gemeente Delft), Floor Vermeulen (provincie Zuid-Holland) en Tom de Bruijn (MRDH) zijn het erover eens dat de nieuwe brug beweegbaar wordt en een doorvaarthoogte heeft van 4,5 meter. Dat is even hoog als de huidige brug. Streven is om de brug te
realiseren binnen het huidige bestemmingsplan. Het ontwerp van de beweegbare brug moet nog worden uitgewerkt.

Afspraken over kosten

In de intentieovereenkomst leggen de 3 partijen afspraken vast over de kostenverdeling, de gelijke verdeling van de financiele risico's bij onverhoopte overschrijding van het projectbudget en de uitgangspunten. In Delft moet de gemeenteraad zich nog uitspreken over een collegevoorstel om in te
stemmen met het beschikbaar stellen van een aanvullende financiele bijdrage.

Vervolgstappen

Volgende stap is het opstellen van een samenwerkingsovereenkomst tussen provincie, metropoolregio en gemeente. Vervolgens start de voorbereiding van de bouw, waaronder het doorlopen van de benodigde procedures. Op basis van een eerste verkenning denken partijen dat de oplevering van de nieuwe
brug begin 2020 zou kunnen plaatsvinden, waardoor tramlijn 19 voor de zomer van 2020 kan gaan rijden.

Draagvermogen

De huidige St. Sebastiaansbrug moet worden vervangen, omdat het draagvermogen van de brug niet toereikend is. Ook zijn de aanbruggen in slechte staat. De tram die over de St. Sebastiaansbrug gaat rijden betekent een extra belasting voor de brug. Het plan om de brug te vervangen door een
zogeheten tafelbrugontwerp bleek niet te passen binnen het budget.

Een extern onderzoek wees eerder dit jaar uit dat het ontwerp ook na aanpassing niet binnen het budget kan worden gebracht. In de afgelopen maanden zijn andere ontwerpvarianten onderzocht. Partijen hebben elkaar nu gevonden in de keuze voor een beweegbare brug met een doorvaarthoogte van 4,5
meter.