Samenwerking vergunningen Voorst en Brummen


27 november 2015

De gemeenten Voorst en Brummen gaan samenwerken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Op donderdag 26 november 2015 ondertekenden de burgemeesters van beide gemeenten hiervoor een convenant.

Met dit convenant kunnen medewerkers van de ene gemeente bij de andere gemeente ingezet worden. Dit is bijvoorbeeld mogelijk bij capaciteitsproblemen door ziekte, maar ook als er een medewerker met specifieke ervaring nodig is.

Personele invulling

De samenwerking betreft de personele invulling waarbij de uitvoering van de inzet binnen het beleid en de werkwijze van de vragende gemeente gebeurt . Dit betekent dat de inzet van personeel uit de buurgemeente voor inwoners en bedrijven geen ander resultaat tot gevolg heeft dan wanneer
personeel uit de eigen gemeente ingezet wordt. Toezichthouders en handhavers van de ene gemeente kunnen dus in de andere gemeente actief zijn. Daarnaast is het ook mogelijk dat de aanvraag voor een omgevingsvergunning door een medewerker van de buurgemeente behandeld wordt. Het convenant
heeft geen personele consequenties, beide gemeenten helpen elkaar waar nodig en waar mogelijk.

Hogere kwaliteitseisen

De samenwerking tussen Voorst en Brummen is een gevolg van een onderzoek op basis van landelijke kwaliteitscriteria. Beide gemeenten vinden elkaar met deze stap in de wens om als organisatie voldoende robuust te zijn in de beschikbaarheid van kennis en capaciteit. Dit is belangrijk en actueel,
omdat er vanuit de wetgever steeds hogere eisen gesteld worden. De wet Vergunning, Toezicht en Handhaving reguleert deze kwaliteitseisen en legt ze vast in een plaatselijke verordening.