Syrische leraren in Turkije onmisbaar voor vreedzame gemeenschap


30 november 2015, Voorburg

In Syrie en buurlanden hebben inmiddels 2,7 miljoen kinderen geen toegang tot onderwijs. Er wordt gevreesd voor een 'verloren generatie'.

Daarom is het van groot belang om te blijven investeren in onderwijs voor Syrische kinderen, zowel voor kinderen die in Syrie blijven als voor de kinderen die naar buurlanden zijn gevlucht.

Onderwijs net zo belangrijk als voedsel

UNICEF is ervan overtuigd dat onderwijs net zo belangrijk is voor kinderen als voedsel en onderdak. Daarom is UNICEF samen met de Turkse overheid en donoren een project gestart waarbij Syrische docenten een vergoeding krijgen voor het werk dat zij doen in Turkije. Duizenden Syrische
vluchtelingen hebben de afgelopen jaren vrijwillig lesgegeven in vluchtelingenkampen en andere locaties (in Turkije). Raid Ramadan is een van deze docenten en krijgt nu een kleine vergoeding voor zijn werk. Hij kwam in 2012 naar Turkije en heeft zich de Turkse taal eigen gemaakt, deze kennis
geeft hij nu door aan Syrische kinderen. "Het was net een feestdag" zegt Raid over de eerste keer dat hij geld bij het postkantoor ging ophalen. "Iedereen ging vrolijk naar zijn tent en familie. Ik heb het geld besteed aan kleren en speelgoed voor mijn vier kinderen. Ik ben UNICEF en de Turkse
overheid heel dankbaar hiervoor".

Onderwijs als middel voor herstel

UNICEF beschouwt onderwijs niet alleen als een mensenrecht, maar ook als een middel voor herstel. Onderwijs helpt landen en gemeenschappen te vervormen en bij de wederopbouw van instituties die door conflicten zijn afgebroken. Docenten zijn hierbij cruciaal; zonder hen is het lastig een
vreedzame en democratische gemeenschap op te bouwen. De vergoedingen die leraren zoals Raid krijgen, hebben niet alleen een positief effect op het onderwijs voor Syrische kinderen. Het maakt dat leraren zich gewild voelen, ze door kunnen gaan met les geven en het moedigt ze aan zich in te
blijven zetten voor onderwijs.

Maandelijkse bijdrage voor Syrische leraren

Hanen Elcur, een moeder van zes kinderen, kwam twee jaar geleden naar Turkije vanuit Aleppo. Ze heeft 13 jaar als docent gewerkt en volgt nu Engelse lessen in Turkije. Het geld dat zij nu ontvangt is voor haar van grote waarde: "We zijn een grote familie en het geld is niet veel, maar het is
van groot belang voor ons". Zoals veel Syrische leraren in Turkije zou Hanen, als het moet, ook zonder het geld doorgaan met lesgeven. Ze vindt het belangrijk dat haar eigen en alle andere kinderen naar school kunnen gaan. Meer dan 4000 Syrische leraren ontvangen de maandelijkse bijdrage.