Stop ook kiloknallen met vleeswaren


Stop ook kiloknallen met vleeswaren

27 nov 2015

De twaalf grootste supermarkten stuntten van januari t/m oktober van dit jaar 3.800 keer met vleeswaren. 93 procent van deze aanbiedingen betrof industrievlees zonder dierenwelzijnskeurmerk. Dit blijkt uit de vernieuwde foldermonitor van Wakker Dier. Ongeveer een kwart van de Nederlandse
vleesconsumptie gaat via vleeswaren. Ook voor deze producten is het dus erg belangrijk dat er meer aandacht komt voor dierenwelzijn. De campagne tegen de kiloknaller zal zich daarom ook gaan richten op het gestunt met dieronvriendelijke vleeswaren. Wakker Dier vraagt vandaag de supermarkten
per brief om te stoppen met reclame maken voor vlees en vleeswaren zonder dierenwelzijnskeurmerk.



(Te) veel reclame voor dierenleed op de boterham

Wakker Dier noteerde in 2015 voor het eerst ook de supermarktaanbiedingen voor vleeswaren in de reclamefolders. Uit deze gegevens blijkt dat de twaalf grootste supermarktketens in de eerste tien maanden van 2015 in totaal 3.800 keer met vleeswaren stuntten. Dat zijn 86 aanbiedingen per week.
De meeste aanbiedingen betroffen worsten, gevolgd door ham en smeerbare vleeswaren zoals pates. Vleesvervangers voor op de boterham, zoals vegetarische worst of pate stonden helemaal nooit in de reclamefolder.


Nauwelijks aandacht voor vleeswaren met keurmerk

Vleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk stonden slechts sporadisch in de folders: 270 keer, zeven procent van het totaal aantal vleeswaren aanbiedingen. Hiervan droeg het grootste deel een ster van het Beter Leven keurmerk (210 aanbiedingen). Elf aanbiedingen droegen twee sterren.
Biologische vleeswaren werden 49 keer aangeprezen. Daarmee is het aandeel van de promoties dat een dierenwelzijnskeurmerk draagt nog lager dan bij het verse vlees, waar in de dezelfde periode 15 procent van de aanbiedingen een dierenwelzijnskeurmerk droeg.


Verschil per supermarkt

Supermarkt Albert Heijn maakte het meest reclame voor dierenleed op je boterham, gevolgd door Plus en Deen. Albert Heijn maakte daarentegen ook het meeste reclame voor diervriendelijkere vleeswaren met een dierenwelzijnskeurmerk, samen met Hoogvliet.




Foldermonitor

Wakker Dier monitort al sinds 2010 de vleesaanbiedingen van de zeven grootste supermarkten. Sinds januari 2015 is het lijstje supermarkten uitgebreid tot de twaalf grootste ketens, en telt Wakker Dier ook de aanbiedingen mee voor vleeswaren. Dit is de eerste publicatie van het gekiloknal met
vleeswaren.


Stop de kiloknaller

Het gekiloknal met goedkoop vlees heeft vele negatieve gevolgen voor de dieren, boeren en voor ons milieu. Zo blijkt uit het rapport `Stop met kiloknallen' dat Wakker Dier deze zomer uitbracht. Wakker Dier vraagt vandaag per brief aan de supermarkten om in de reclamefolders geheel te stoppen
met de promotie van vlees en vleeswaren zonder zichtbaar dierenwelzijnskeurmerk. Met deze campagne wil Wakker Dier bereiken dat de focus in de supermarktfolder verschuift van industrievlees naar diervriendelijkere producten zoals biologisch vlees en vleesvervangers. Zo wordt vlees weer een
kwaliteitsproduct waar kreten als 'tweede gratis' en `nergens goedkoper' niet thuishoren.

Lees hier meer over de campagne.

<<