Helft wil klimaatbewuster leven

Radio | vr 27 nov 2015

Redactie Marielle Koekenbier

Redactie Chaja d'Olivat

Redactie Petra Klapwijk

Veel mensen willen wel klimaatbewuster leven maar weten niet altijd hoe of vinden het te duur. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder 18.000 mensen aan de vooravond van de klimaattop in Parijs.

De helft (51%) zegt dat ze graag wat meer voor het klimaat zouden willen doen in hun dagelijks leven. Van de ondervraagden noemt 56 procent zich tamelijk klimaatbewust, 7 procent heel klimaatbewust en 34 procent vindt dit niet of nauwelijks van zichzelf.

In het onderzoek werd een aantal maatregelen voorgelegd die mensen zelf kunnen nemen voor het klimaat. Sommige blijken al aardig ingeburgerd. Zo hebben de meeste deelnemers een energiezuinige CV ketel, een goed geisoleerd huis en spaarlampen of LED -lampen. Meer vergaande maatregelen als korter douchen en de thermostaat lager zetten zijn minder populair. Een kwart (28%) zet het thermostaat meestal niet hoger dan 18 graden.

Vleesvrije dagen in opmars

Het aandeel mensen dat minder vlees eet neemt toe. Acht van de tien deelnemers (80%) eet een of meerdere dagen per week geen vlees. In 2009 was dit nog zes van de tien.

Tweederde (68%) vervangt al twee of meer dagen per week het stukje vlees door iets anders.

Geld belangrijk

Bij de energiebesparende keuzes die mensen maken gaat niet voor iedereen in de eerste plaats om het klimaat. Voor iets meer dan de helft (56%) is geld besparen de belangrijkste drijfveer. Een derde (37%) doet het vooral voor het klimaat.

Over het onderzoek

Aan het onderzoek deden 18.000 leden van het EenVandaag Opiniepanel mee.

Het EenVandaag Opiniepanel bestaat uit 45.000 mensen. Zij beantwoorden vragenlijsten op basis van een online onderzoek. De uitslag van de peilingen onder het EenVandaag Opiniepanel zijn na weging representatief voor zes variabelen, namelijk leeftijd, geslacht, opleiding, burgerlijke staat, spreiding over het land en politieke voorkeur gemeten naar de Tweede Kamerverkiezingen van 2012. Panelleden krijgen ongeveer een keer per week een uitnodiging om aan een peiling mee te doen. Op de meeste onderzoeken respondeert 50 tot 70 procent van de panelleden.

De software is van Vision Critical.