Afstudeerproject TU Delft levert wielrenners tijdwinst op in de bochten

27 november 2015 door Webredactie Communication

Student Niels Lommers en de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin (waarin ook de Nederlandse toprenner Tom Dumoulin rijdt) hebben een `meetfiets' ontwikkeld waarmee het stuur- en remgedrag van renners in kaart kan worden gebracht. Meer inzicht in remmen en bochten aansnijden kan kostbare tijdwinst opleveren. Lommers studeert op vrijdag 27 november af op dit onderzoek aan de TU Delft.

Dichtgeknepen billen

`In een bochtige afdaling vliegt een renner als Nibali naar beneden als een condor en rijdt Thibaut Pinot tegelijkertijd met dichtgeknepen billen dezelfde afdaling', zegt afstudeerder Niels Lommers van de faculteit 3mE van de TU Delft. `Inzicht in wanneer te remmen, en hoe de bocht ideaal aan te snijden, kan zorgen voor een beslissende voorsprong op de concurrentie. Toch is het rem- en stuurgedrag vooralsnog een vaardigheid die gewoon voor lief wordt genomen in het wielrennen.'

`Daarom heb ik in mijn afstudeeronderzoek een methode en een `meetfiets' ontwikkeld om wielrenners feedback te geven op hun bochtentechniek. Momenteel zie je veel variatie tussen renners in bijvoorbeeld een bochtige afdaling. Ik kan bijvoorbeeld meten hoe een fietser hangt in de bocht, welke lijn hij aanhoudt en wat zijn rem- en stuurgedrag is. Op lange termijn verwachten we daarnaast dat meer inzicht in het rem- en stuurgedrag leidt tot minder valpartijen in het wielrennen.'

Team Giant-Alpecin

Afgelopen jaar is door het TU Delft Sport Engineering Instituut en de professionele wielerploeg Team Giant-Alpecin (waarin ook de Nederlandse toprenner Tom Dumoulin rijdt) gewerkt aan de eerste versie van de meetfiets, die het stuur- en remgedrag van renners in kaart kan brengen. De eerste resultaten laten grote verschillen per kilometer zien tussen bijvoorbeeld goede en slechte afdalers.

`Het eerste experiment was afgelopen jaar tijdens ons trainingskamp in La Plagne, Frankrijk. Dit leverde interessante uitkomsten en inzichten op', zegt wetenschappelijk expert van Team Giant-Alpecin, Teun van Erp. De huidige meetfiets is echter vooral nog een wetenschappelijk instrument en nog geen optimale racefiets. `Dit is nog maar het begin', zegt Van Erp dan ook. `We gaan om de tafel met het TU Delft Sports Engineering Institute om te kijken wat de volgende stap moet zijn. We willen deze manier van meten zeker verder ontwikkelen en meer gebruiken.'

[IMG]

Sensorbike

`Dit project is de eerste stap richting een meetset die iedere willekeurige fiets in korte tijd kan omvormen tot een `sensorbike'', zegt Arend Schwab, onderzoeker van het TU Delft fietslab. Momenteel wordt er in de wielersport al veel data verzameld. Vermogensmeters, windtunneltesten en hartslagmeter zijn niet meer weg te denken.

Met de sensorbike kunnen de volgende parameters worden gemeten; stuurhoek, hellingshoek van de fiets, remkracht (voor en achter), locatie op de weg en de snelheid. Wanneer deze worden gekoppeld aan de bestaande vermogensmeetsystemen kan het stuur- en remgedrag van renners objectief in kaart worden gebracht. `Doorontwikkeling en het verbeteren van feedback hebben de focus in het toekomstig onderzoek', zeggen Schwab en Lommers.