Bedrijfsleven in actie voor meer financiele zelfstandigheid vrouwen

Nieuwsbericht | 27-11-2015 | 15:41

Den Haag, 27 november 2015 - Twee jaar lang bezocht minister Jet Bussemaker verschillende regio's om aandacht te vragen voor de financiele positie van vrouwen. Aanleiding voor Bussemakers tour is dat de helft van de Nederlandse vrouwen financieel niet op eigen benen kan staan. Meer dan duizend vrouwen bezochten de bijeenkomsten en raakten geinspireerd en gemotiveerd om aan de slag te gaan. Ook maakte Bussemaker afspraken met tientallen bedrijven uit de regio over meer kansen voor vrouwen op de werkvloer. Op vrijdag 27 november werd KRACHT On Tour afgesloten in de Fokker Terminal in Den Haag. Vertegenwoordigers uit alle regio's - bedrijven, onderwijs- en zorginstellingen en vrouwenorganisaties - waren aanwezig om te laten zien wat ze hebben gedaan. Hare Majesteit Koningin Maxima was ook aanwezig. Minister Bussemaker maakte met tien landelijke werkgevers nieuwe afspraken om de financiele zelfstandigheid van vrouwen te verbeteren.

Hoe vergroot je de kansen van vrouwen op de arbeidsmarkt? Door vrouwen te helpen hun talenten te ontdekken en bedrijven aan te spreken op hun verantwoordelijkheid, vindt minister Jet Bussemaker. Afgelopen twee jaar deed haar programma KRACHT on Tour verschillende regio's aan. Doel van deze tour is om het talent van vrouwen in de regio beter te benutten en hun financiele zelfstandigheid te vergroten. In Nederland is meer dan de helft van de vrouwen niet economisch zelfstandig. Reden voor de minister om afspraken te maken met bedrijven over wat zij gaan doen om de kansen voor vrouwen op de arbeidsmarkt te verbeteren. "Slechts de helft van de Nederlandse vrouwen staat financieel op eigen benen. Dat maakt hen niet alleen onnodig kwetsbaar, ook doet het geen recht aan de talenten die zij in huis hebben. Wanneer vrouwen financieel zelfstandiger zijn vergroot dat hun keuzevrijheid en verbetert het hun positie in de samenleving. Daar hebben zowel de vrouwen zelf een rol in, maar vooral ook werkgevers." KRACHT on Tour is een programma dat zich richt op vrouwen die financieel kwetsbaar zijn, omdat ze geen werk hebben of weinig uren werken.

Minister Bussemaker en Hare Majesteit Koningin Maxima in gesprek met vrouwen tijdens KRACHT on Tour

Rol werkgevers

Bussemaker maakte afspraken met werkgevers en gemeenten uit verschillende regio's om vrouwen aan werk te helpen. Er zijn regionaal inmiddels 123 deals gesloten met 59 verschillende partijen vanuit het bedrijfsleven en het onderwijs en met zes gemeentes: Roermond, Eindhoven, Zwolle, Rotterdam, Groningen en Almere. Door de afspraken hebben honderden vrouwen concrete stappen kunnen zetten op weg naar meer financiele zelfstandigheid. Zo zitten 286 vrouwen in intensieve begeleidingstrajecten naar (re)integratie in de maatschappij via vrijwilligerswerk, werkervaringsplaatsen en betaalde banen. Maar ook via trainingen en opleidingsprogramma's krijgen vrouwen de kans zich te ontwikkelen op onder andere het gebied van ondernemerschap. Het uitwerken van de deals in de zes regio's gaat door en verschillende gemeenten hebben interesse om zelf met behulp van cofinanciering een KRACHT on Tour-bijeenkomst te organiseren. De gemeente Den Haag gaat eind februari 2016 de eerste lokale KRACHT on Tour-bijeenkomst organiseren.

Na regionale afspraken nu ook landelijke afspraken met werkgevers

Tijdens de Grande Finale van KRACHT on Tour heeft Bussemaker met een aantal grote landelijk georganiseerde werkgevers nieuwe afspraken gemaakt over wat zij gaan doen om de positie van vrouwen te verbeteren. Het gaat daarbij om voortrekkers als Unilever, de Rabobank, Post NL, AkzoNobel, Schiphol, de NS, Work4Women en Nationale-Nederlanden. "De afspraken die bedrijven vandaag maken verbeteren het perspectief van heel veel vrouwen. Ik hoop dat meer bedrijven komende tijd aansluiten, zodat meer vrouwen de kans krijgen en gestimuleerd worden om hun talenten te ontdekken, te benutten en te verzilveren," aldus minister Bussemaker.

Minister Bussemaker maakt afspraken met bedrijven

De afspraken gaan over het verbeteren van de work/life balance van mannelijke en vrouwelijke werknemers, het stimuleren van vrouwelijk ondernemerschap, aanbod van leer-werkplekken, stages, banen en het ondersteunen bij (her)toetreding tot de arbeidsmarkt. Door het sluiten van deze deals laten deze bedrijven zien wat ze aan diversiteitsbeleid doen en dat ze daarbij ook de financiele positie van vrouwen concreet willen verbeteren. Zij zijn daarmee een voorbeeld voor andere organisaties die modern werkgeverschap serieus willen nemen.

Zo ondersteunt AkzoNobel het interne vrouwenplatform "Women with Ambition". Vanuit dit platform krijgen twintig vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt een training aangeboden die zich richt op het sollicitatieproces en loopbaanontwikkeling. Voor elke vacature zet Unilever evenveel mannen als vrouwen op de kandidatenlijst alvorens een beslissing te nemen. De NS zal een klas vrouwen met een afstand tot de arbeidsmarkt de kans bieden om te worden opgeleid tot machinist. Bij een succesvolle afronding van die opleiding wacht hen een baangarantie. Work4Women neemt de selectie voor haar rekening. "NS en Work4Women leveren allebei graag een directe bijdrage aan het vergroten van de economische zelfstandigheid van vrouwen. NS gelooft dat een organisatie baat heeft bij diversiteit binnen alle gelederen. Het aandeel vrouwen binnen het beroep machinist is nu te laag, dat gaan we dankzij onze samenwerking met Work4Women en deze deal verbeteren," aldus Ineke van Gent, NS Regiodirecteur Noordoost. De afspraken zijn te vinden op http://www.krachtontour.nl/deals/landelijke-werkgeversdeals