Hoe spelen we in op de behoefte van jonge consumenten?


03 december 2015

Hoe spelen we in op de behoefte van jonge consumenten?

Het programma Consumer heeft de jongerendoelgroep tussen 25 en 35 jaar geidentificeerd als een kansrijke doelgroep. Dit wordt ook wel `the next generation' genoemd.

Floraholland Conceptstore

Jongeren tussen 25 en 35 jaar voelen weinig emotie bij bloemen en planten. Op termijn levert dit de sierteeltector een probleem op, namelijk: geen emotie, geen aankoop.

Inzicht in gedrag jonge consument

In de afgelopen maanden heeft het Programma Consumer diverse initiatieven opgestart die zorgen voor inzicht in het gedrag van de jonge consument. Welke overwegingen en belemmeringen spelen bij deze consument en hoe kunnen we hierop inspelen? Deze kennis vormt de basis voor innovatie of
marketingstrategieen, specifiek gericht op jongeren.

Consumentencafe: in gesprek met de jonge consument

Tijdens de FloraHolland Trade Fair organiseerde het programma Consumer een consumentencafe. Hierin gingen kwekers en klanten in gesprek met jonge consumenten. Onderwerpen die besproken werden, waren bijvoorbeeld: Koop je zelf wel eens bloemen/planten? Als je een cadeautje koopt, wat koop je
dan? En wat zijn de voor- en nadelen van bloemen en planten? Diverse klanten en kwekers praatten mee en voelden de urgentie om met hun producten in te spelen op de wensen van jonge consumenten.

Wat hebben we geleerd?

Het Consumentencafe heeft nieuwe inzichten opgeleverd en heeft kennis uit eerder onderzoek bevestigd. Wat blijkt:

* bloemen en planten zijn niet 'top of mind' bij jonge consumenten
* daarnaast stellen ze hoge eisen aan de cadeautjes die zij geven. Deze moeten functioneel en persoonlijk zijn en lang mee kunnen. En het cadeau moet iets zeggen over de gever of de ontvanger.
* de vergankelijkheid en het gemis aan een verhaal rondom bloemen en planten worden bovendien als negatief ervaren. Jongeren missen het onderscheidende element van deze producten.

Hoe nu verder?

Aanvullend onderzoek moet uitwijzen in hoeverre de resultaten uit het consumentencafe voor de hele generatie jongeren gelden. Het driversonderzoek, waarin we op zoek gaan naar de drijfveren van de consument en de innovatieworkshops van Business Development en Consumer zijn hiervan voorbeelden.

Meer weten?

* Kijk in het dossier van het Programma Consumer
* Of mail naar consumer@floraholland.nl.
* Bekijk hier een impressie van het consumentencafe op de Trade Fair: