Extra fietsenrekken in het centrum


* 3 december 2015

Rond het Hortusplein en in de Grote Houtstraat komen ruim 400 extra plekken om je fiets te stallen. Zo zijn er 2 weken geleden al nieuwe fietsenrekken geplaatst naast de Pathe en de Raakspoort. Het zijn de eerste resultaten van een werkgroep, waarin de gemeente samen met onder meer wijkraden,
de Fietsersbond en andere organisaties kijkt naar oplossingen om fietsenchaos tegen te gaan.

Steeds meer Haarlemmers pakken regelmatig de fiets. De gemeente stimuleert dat, want het is goed voor het milieu, je eigen gezondheid en de bereikbaarheid. Alleen raken sommige plekken in het centrum inmiddels wel overvol met her en der geparkeerde fietsen. Daarom is in 2014 een werkgroep
opgericht, die deze plekken onder de loep neemt. En dat werpt nu zijn eerste vruchten af.

IJzeren muur

De leden hebben het afgelopen jaar gekeken naar verschillende hotspots in de binnenstad. Doel: orde brengen in de chaos. Dit jaar worden de eerste 2 locaties onder handen genomen: het Hortusplein en omgeving en het zuidelijk deel van de Grote Houtstraat. "Er komen niet alleen extra klemmen,
maar ook fietsvakken", vertelt Auke Douma, die namens de Historische Vereniging Haerlem in de werkgroep zit. "Dat is eigenlijk niets anders dan een vak dat met verf op de grond getekend is. En het grappige is dat het vrij goed werkt. Mensen zetten hun fiets dan toch eerder in het vak dan
ernaast."

Ook heeft de fietsenstalling tussen de Zijlvest en het Boereplein een extra ingang gekregen en komt hier betere verlichting. "En in de Grote Houtstraat komen er niet alleen extra klemmen, maar krijgen de fietsenrekken ook een andere opstelling, zodat de fietsen niet meer een lange `ijzeren
muur' vormen. Zo kun je als voetganger makkelijk tussen de fietsenrekken door de straat oversteken."

Compromis

De verschillende belangen die in de binnenstad spelen, zorgden soms voor discussies binnen de werkgroep. "Maar juist doordat de werkgroep zo breed is samengesteld, konden we ook al een compromis bereiken. Op 28 september werden de voorstellen aan de buurt gepresenteerd en toen kwamen er nog
maar weinig aanmerkingen."

Een voorbeeld van zo'n compromis is de Grote Houtstraat, waar in theorie ook nog meer extra rekken hadden kunnen komen. Douma: "Alleen zou je dan die `ijzeren muur' van fietsen houden en zou er voor het winkelend publiek een stuk minder loopruimte overblijven. Dat vonden wij geen goed idee.
Daarmee verlies je immers het eigenlijke doel - een goede bereikbaarheid van de binnenstad en de winkels - uit het oog."

Weesfietsen

Naast extra stallingsplekken is handhaving ook belangrijk, zo geeft de werkgroep aan. Douma: "Een deel van de plekken in de fietsenrekken wordt nu bezet gehouden door weesfietsen en fietswrakken." Komt u zo'n weesfiets tegen? Meld het bij Handhaving via www.haarlem.nl (melding doen) of 023 511
4950.

Met het aanpakken van de Grote Houtstraat en omgeving Hortusplein is het budget voor dit jaar op. Volgend jaar komt de werkgroep met voorstellen voor de Botermarkt, Verwulft, Koningstraat, de voorkant van het stadhuis, de Zijlstraat, Nieuwe Groenmarkt en Krocht.
www.haarlem.nl/werkgroep-fiets