Hoe nieuwe woorden worden geleerd (Promotie)

donderdag 3 december 2015

Tijd vanaf 10:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Sociale Wetenschappen

Promovendus mevrouw MSc. I. Bakker

Promotor(es) prof. dr. J.M. McQueen, prof. dr. A.G. van Hell

Copromotor(es) dr. G. Janzen, dr. A. Takashima

Subtitel Magic moments: On the neural mechanisms of novel word consolidation and integration

Beschrijving

Je denkt misschien dat je klaar bent met het leren van een woord zodra je weet wat het betekent. Maar om dat woord efficient te gebruiken is er meer nodig. Woorden zijn opgeslagen in de hersenen in een netwerk, waarin elk woord invloed heeft op de activatie van zijn buren. De integratie van een nieuw woord in dat netwerk gebeurt geleidelijk terwijl je ondertussen iets anders doet of zelfs slaapt. Bakker laat zien dat na ongeveer een dag nieuwe woorden de herkenning van bekende woorden beginnen te beinvloeden, als je 'waterpomptang' al kende, en je hebt 'nijptang' nieuw geleerd, wordt na een dag 'waterpomptang' ook actief als je 'nijptang' hoort.

Deze verandering in gedrag gaat samen met een verandering in de manier waarop nieuwe woorden zijn opgeslagen: na een dag reageren de hersenen vergelijkbaar op nieuw geleerde woorden als op al bekende woorden. Hoe succesvol dat proces is, kan al worden voorspeld op grond van hersenactiviteit tijdens de allereerste keer dat je een nieuw woord tegenkomt.

Biografie

Iske Bakker (Amsterdam, 1986) studeerde Taalwetenschap en Brain and Cognitive Sciences aan de UvA, en deed haar afstudeeronderzoek over werkwoorden in het brein in Cambridge, UK. In 2011 begon ze haar PhD in Nijmegen, waarin ze onderzocht hoe de hersenen nieuwe woorden opslaan.Bakker kreeg voor dit onderzoek een subsidie van NWO.