Jongere zzp'er wil kortere opdracht


4 December 2015

Hoofddorp, 4 december 2015 - Uit het laatste rapport van ZP Facts, de marktmonitor voor zzp'ers ofwel zelfstandig professionals (zp'ers) in de zakelijke dienstverlening, blijkt dat jongere professionals over het algemeen kortere opdrachten hebben dan oudere professionals . Zp'ers ouder dan 45
jaar hebben gemiddeld opdrachten die twee maanden langer duren dan die van hun collega's van 45 of jonger.

ZP Facts figuurZP Facts heeft duizenden contracten onderzocht en heeft daarbij een duidelijk verschil ontdekt in de opdrachtduur afgezet tegen de leeftijd van de zp'er. De opdrachtduur van zp'ers van 45 jaar en jonger duurt gemiddeld twee maanden korter dan die van zp'ers ouder dan 45 jaar.

`Het onderscheid in de lengte van een opdracht tussen de verschillende generaties zp'ers is terug te voeren op de wil van de jongere professionals om in een kortere periode meerdere opdrachten uit te voeren bij diverse opdrachtgevers. De jongere generatie wil graag breed ervaring opdoen om te
kunnen excelleren in de toekomst, nog meer dan de oudere generatie', aldus prof. dr. Arjan van den Born van de Universiteit van Tilburg, die het onderzoek voor ZP Facts leidt.

Dalende trend in opdrachtduur
De gemiddelde duur van een opdracht van een zp'er in de zakelijke dienstverlening is in 2015 circa 15 maanden. In het derde kwartaal van 2015 de opdrachtduur iets gedaald ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder, met gemiddeld anderhalve maand. ZP Facts definieert een opdracht als een
of een aaneenschakeling van meerdere contracten voor een functie bij een opdrachtgever. Doorgaans wordt een zp'er niet in een keer voor de gehele periode gecontracteerd door de opdrachtgever, maar gebeurt dit in gemiddeld vier contracten.

Zp'er vanuit de schoolbanken
ZP Facts verwacht dat de opdrachtduur in 2016 en daarna een dalende trend blijft tonen. `We zien dat steeds meer young professionals, op dit moment met name in de IT en creatieve beroepen, de keuze maken al vanuit de schoolbanken als zp'er te starten. Die zijn op zoek naar korte, tijdelijke,
interessante opdrachten, zogenoemde gigs. Met de opkomst van deze groep zp'ers voorzien we een verdere daling in de gemiddelde duur van opdrachten.'

Het laatste rapport van ZP Facts is hier te downloaden.

Over ZP Facts
ZP Facts is de monitor voor de markt van zelfstandig professionals (zp'ers) in de zakelijke dienstverlening, voortgekomen uit een samenwerking tussen kennisbemiddelaar HeadFirst en de Universiteit van Tilburg. Duizenden online profielen van bij HeadFirst aangesloten professionals en ontvangen
en uitgevoerde opdrachten zijn wetenschappelijk geanalyseerd door de Universiteit van Tilburg. Hiermee biedt het een unieke kijk op de markt, dat veel verder gaat dan onderzoek uit enquetes en interviews. ZP Facts verschijnt elk kwartaal.