Sinterklaas besteedt bijna 1 miljard online

Sinterklaas besteedt bijna 1 miljard online

Online retailers zien in vijf weken voor Sinterklaas omzet met 24% toenemen

Ede, 4 december 2015

Online retailers hebben hun weekomzet in de vijf weken voor Sinterklaas met 24% zien toenemen ten opzichte van de rest van het jaar. Het totaal aan online bestedingen in de periode van 1 november tot 5 december komt hiermee uit op 933 miljoen euro. Dit blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org, uitgevoerd door GfK en mogelijk gemaakt door DHL Parcel.

De gemiddelde weekomzet van producten van online retailers ligt volgens de Thuiswinkel Markt Monitor in de eerste drie kwartalen van 2015 op een kleine 150 miljoen euro. Het Sinterklaasfeest stuwde deze weekomzet met 24% omhoog naar 187 miljoen euro. De totale online omzet aan producten in deze periode bedraagt 933 miljoen euro. Daarmee komt de online-omzet in de periode voor Sinterklaas 15% hoger uit ten opzichte van de 811 miljoen euro van vorig jaar.

Sentiment rond bestedingen enigszins verbeterd

Uit het jaarlijks terugkerend onderzoek van GfK onder ruim 20.000 consumenten, blijkt dat drie kwart van de Nederlanders die cadeaus gaan kopen voor de feestdagen, verwacht dit jaar evenveel uit te geven als vorig jaar. Het aantal dat minder denkt uit te geven (13%) daalt licht ten opzichte van vorig jaar (15%). Ook online retailers hebben positieve verwachtingen. Twee derde van de ondervraagde online retailers verwacht een stijging van hun feestdagenomzet ten opzichte van vorig jaar.

Voor het shoppen maken Nederlanders gebruik van verschillende kanalen: 65% koopt zowel in fysieke winkels als in webwinkels. Het percentage Nederlanders dat zijn cadeaus uitsluitend online koopt ligt op 4%.

Sinterklaas wint het van de Kerstman

Van alle Nederlanders die cadeaus kopen rond de feestdagen doet 71% dat voor Sinterklaas. Hiermee wint Sinterklaas het van de Kerstman: 66% koopt iets voor onder de kerstboom. Opvallend is dat online retailers voor de komende jaren juist een tegenovergestelde beweging verwachten. Twee derde van de online retailers voorziet een verschuiving in de feestdagenomzet van Sinterklaas naar Kerstmis.

Meer werk voor pakketbezorgers

In een reactie op de uitkomsten van het onderzoek zegt Wouter van Benten, CEO van DHL Parcel: “Deze groeicijfers illustreren het grote economische belang van e-commerce. En voor ons komen ze nog eens veel hoger uit. Wij zien namelijk naast de autonome groei ook ons relatieve marktaandeel significant stijgen.”

Frozen en Minions naast traditionele Sinterklaascadeaus populair online

Traditionele cadeaus voor de kinderen, zoals Lego, Playmobil en gezelschapspellen, verkopen dit jaar wederom goed via webwinkels. Daarnaast staat merchandise van Minions en Frozen dit jaar veelvuldig op de verlanglijstjes van de kinderen. Voor de volwassenen neemt de Sint dit jaar naar verwachting veel traditionele cadeaus, zoals boeken, parfums en huishoudelijke apparaten mee naar Nederland. Ook sporthorloges en fitness-trackers staan hoog op het verlanglijstje. Dit zijn dé Sinterklaastoppers van dit jaar:

Kinderspeelgoed

Lego Disney Frozen, Lego City en Lego Technic

Playmobil Wildlife Boomhut

Spel ‘Schetenjacht’

Gezelschapspellen ‘Wie is het?’ en ‘ 30Seconds’

Xoomy

Drones

Vtech Toet Toet Auto’s

FIFA ‘16

Merchandise van Frozen en Minions

Dvd’s

Minions

The Hunger Games – Mockingjay

Frozen

Muziek

Adele – 25

Kinderen voor Kinderen – De Allergrootste Hits

K3 – Engeltjes

Boeken

Jochem Myjer – De Gorgels

Jamie Oliver – Superfood voor elke dag

Elektronische en huishoudelijke apparaten

Tablets (Samsung Galaxy Tab en iPad Air 2)

Playstation 4 en Xbox One

Sporthorloges en fitness trackers

Philips Avance Airfryer

Parfum

Paco Rabanne – Lady Million (dames)

Lancôme – La vie est belle (dames)

Paco Rabanne – 1Million (heren)

Boss – Bottled (heren)

Download de infographic.