Decembercadeaus schoonfamilie stellen vaak teleur


Amper 1% van de Nederlanders doet extra moeite om een leuk cadeau voor de koude kant te vinden

Amsterdam, 20151205 -- Het cliché is waar: decembercadeaus gekregen van de schoonfamilie stellen vaak teleur. Dit blijkt uit onderzoek van VakantieVeilingen.nl, de leidende veilingsite op het gebied van reizen, vrijetijdsarrangementen en producten. Zij heeft onderzoek gedaan naar het geven en krijgen van sinterklaas- en kerstcadeaus. Slechts 1 tot 2% van de ondervraagden zegt het leukste cadeau te krijgen van de koude kant. Ook doet maar 1% van de mannen en géén van de vrouwen uit het onderzoek hun best om de schoonfamilie iets leuks te geven.

Decembercadeaus schoonfamilie stellen vaak teleurDe koude kant

Sinterklaas en Kerstmis staan bekend als gezellige familiefeesten. Uit het onderzoek, uitgevoerd onder 1.000 Nederlanders door marktonderzoekbureau Multiscope in opdracht van VakantieVeilingen.nl, blijkt echter dat aangetrouwde familie het zwaar heeft. Er wordt maar weinig moeite gedaan om cadeaus voor de schoonfamilie te kopen. Slechts 1% van de mannen en géén van de vrouwen in het onderzoek doen hun best om voor deze groep iets leuks te vinden. En ook het krijgen van cadeaus van de schoonfamilie valt vaak niet goed in de smaak. “Het blijkt dat slechts 1 tot 2% van de ondervraagden het leukste cadeau krijgt van hun schoonouders, zwager of schoonzus”, vertelt Fabian Spaargaren van VakantieVeilingen.nl. Men beschouwt 24% van de cadeaus van de koude kant als ‘minst leuk’, gevolgd door 18% van de eigen partner. Spaargaren: “Maar als je bedenkt dat meer dan 65% van de ondervraagden de decemberfeesten viert met de eigen partner en nog geen 25% met de schoonfamilie, dan kun je niet anders dan concluderen dat de koude kant bij de cadeaukeuze de plank relatief zeer vaak misslaat.”

Wat is wél een goed cadeau?

De jaarlijkse Supercadeaus-campagne van VakantieVeilingen.nl loopt parallel aan het opgezette onderzoek. Door deze campagne kan iedereen snel een cadeau vinden waar de ontvanger écht blij mee is. Dit jaar geen saaie cadeaus die in de kast belanden of zelfs in de prullenbak, maar een supercadeau waar de ontvanger nog lang over napraat. “Mensen willen graag iets leuks kopen, en verwachten een breed aanbod. Wij spelen daar zo goed mogelijk op in door juist in deze periode bijzondere en originele cadeaus aan te bieden. Hierdoor vinden mensen sneller een cadeau waar de ontvanger écht blij mee is”.

Overige conclusies
  • 40% van alle cadeaus wordt minder gewaardeerd. Slechts 60% van de ondervraagde Nederlanders geeft aan blij te zijn met alle ontvangen cadeaus. In de helft van de gevallen geeft men deze cadeaus weg, 30% haalt ze tevoorschijn als de gever op bezoek komt en 10% gooit ze zelfs weg.
  • Van de ondervraagden krijgt 40% het leukste cadeau van de eigen partner, dat is na 24% van de eigen kinderen met afstand het hoogste percentage.
  • Het gemiddelde bedrag dat de respondenten spenderen aan kerstcadeaus ligt met € 22,97 per cadeau bijna 19% boven de uitgave voor het gemiddelde sinterklaascadeau. Maar aan sinterklaascadeaus wordt in totaal wel weer bijna net zo veel geld uitgegeven als aan kerstcadeaus: gemiddeld € 103,18 voor Sinterklaas en  € 107,85 voor Kerstmis.
  • Er is ook een opmerkelijk verschil tussen mannen en vrouwen. De helft van de mannen krijgt het favoriete cadeau van de partner, bij de vrouwen is dat maar 32%. Het is opvallend te noemen dat 47% van de mannen aangeeft dat ze extra hun best doen om een leuk cadeau te vinden voor hun wederhelft tegen 25% van de vrouwen. Mannen doen dus wél hun best, maar weten relatief vaak toch niet het juiste cadeau te vinden.
  • Mannen geven gemiddeld zo’n 23% meer uit aan cadeaus tijdens deze feesten dan vrouwen.
  • Zowel mannen (76%) als vrouwen (81%) vinden het leuker om een cadeau te geven dan te krijgen.
  • Er is geen duidelijke top-5 of zelfs top-10 aan cadeaus. Uit het onderzoek blijkt dat de variatie in cadeaus steeds groter wordt. 
Over het onderzoek

Het onderzoek naar geven en krijgen van cadeaus in Nederland is in opdracht van VakantieVeilingen.nl uitgevoerd door onderzoeksbureau Multiscope. Het onderzoek heeft plaatsgevonden in de tweede helft van de maand november 2015. Voor het onderzoek zijn 1.000 respondenten (een representatieve doorsnede van de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder) ondervraagt. Zij kregen in totaal 14 open- en meerkeuze vragen voorgelegd.

Over VakantieVeilingen.nl en Emesa

VakantieVeilingen.nl is een van de grootste veilingsite van Nederland. Sinds de oprichting van VakantieVeilingen.nl in 2007 heeft de site een leidende positie in Nederland. VakantieVeilingen.nl is in 2014 voor de vijfde keer op rij uitgeroepen tot website van het jaar.

VakantieVeilingen.nl is onderdeel van Emesa, een technologiebedrijf dat is gespecialiseerd in innovatieve modellen waarmee online winkelen verrassender en leuker wordt voor consumenten en wat nieuwe kanalen opent voor bedrijven. Er werken 200 mensen bij het in 2004 opgerichte en in Amsterdam gevestigde bedrijf. De nieuwsbrieven van VakantieVeilingen.nlVakantieVeilingen.beActievandeDag.nl en ActievandeDag.be bereiken wekelijks 4 miljoen mensen. De websites van Emesa worden door zo’n 110 miljoen mensen per jaar bezocht. In 2014 hebben consumenten 100 miljoen euro besteed bij de merken van Emesa en ondernamen 5 miljoen mensen een leisure-activiteit via een van de websites van het bedrijf. Emesa is hiermee een van de grootste 
e-commerce partijen voor het zoeken, vergelijken en boeken van reis- en vrijetijdarrangementen voor onder meer een vakantie, dagje weg, concert, musical of beauty arrangement.