Geloofsgesprek zuster Maria Nadiya (uitzending gemist)


Geloofsgesprek zuster Maria Nadiya (uitzending gemist) 6-12-2015


(Foto: Bisdom Rotterdam)

`Het is onze hoop dat we op verschillende manieren dienstbaar kunnen zijn'

Op zondagochtend 6 december zond Omroep RKK een Geloofsgesprek uit met zuster Maria Nadiya, overste van de communiteit van `blauwe zusters' (De dienaressen van de Heer en de Maagd van Matara, SSVM) in Den Haag. Op 28 november werd met een plechtige eucharistieviering de start gemarkeerd van de
blauwe zusters per 1 oktober 2015 op hun nieuwe plek in Den Haag: het klooster en de kerk van de H. Antonius van Padua (Fluwelen Burgwal 45). In het Geloofsgesprek worden hiervan beelden uitgezonden.

De Wereldkerk viert momenteel het Jaar van het Godgewijde Leven (29 november 2014 - 2 februari 2016). In het geloofsgesprek met Leo Fijen vertelt zuster Maria Nadiya, die van oorsprong uit de VS komt, over het religieuze leven.

* Bekijk de uitzending van zondag 6 december via de website KRO-NCRV Levensbeschouwing. Of lees hieronder verder.

`Het is onze hoop dat we op verschillende manieren dienstbaar kunnen zijn'

"Ik ben ingetreden toen ik 27 was, maar ik wist al toen ik 8 was dat ik zuster wilde worden. Ik had een juffrouw die zuster was en als achtjarige dacht ik: ik wil ook zo worden. Het is een paar keer weg geweest, op de middelbare school bijvoorbeeld, maar ik kon geen rust vinden zolang ik geen
onderscheid maakte in mijn hart."

Hoe is het om in Nederland als religieus te leven?
"Het is een uitdaging voor de zuster om haar religieuze leven te leven met God en een voorbeeld te zijn. Niet alleen in Nederland, want in meer landen geloven mensen niet zo vaak meer in God. Er is niets mooier dan het leven met God, het apostolaat onder de mensen, het bidden voor de mensen.
God zal meer kunnen doen dan wij verwachten."

"We zijn sinds 1 oktober op deze plek in Den Haag. Het is onze hoop dat we op verschillende manieren dienstbaar kunnen zijn. Mensen kunnen het gebed met ons meemaken, ook al is het maar voor een paar minuutjes. Mensen die eenzaam zijn kunnen binnenlopen en hier de gastvrijheid van het
christelijke leven ontvangen."

En trouw is belangrijk?
"Een religieuze is een bruid van Christus. In ieder huwelijk moet je contact hebben. Zo moet ik contact met Hem hebben om zijn wil te doen. Hij heeft altijd de oplossing voor mijn moeilijkheden en zwakheden. Naast het gebed is voor ons het gemeenschappelijke leven belangrijk. Je laat je
familie achter, je hebt geen man of kind. De gemeenschap is een ander soort familie."

We vieren nu het jaar van het religieuze leven en straks het heilig jaar van barmhartigheid. Hoe belangrijk is barmhartigheid als je met God wil leven?
"Barmhartigheid is een van de grootste kenmerken van God. Hij heeft zijn Zoon gezonden om ons te verlossen. Wij waren hopeloos zonder Hem. Hij heeft mij gekozen, omdat Hij barmhartigheid is en Hij heeft mij laten zien dat ik Hem kon volgen. Zonder de barmhartigheid van God krijg je geen hoop.
Als religieus wil ik graag een heilige worden, maar ik ben het niet, ik ben als iedere christen een pelgrim op weg. Ik moet als religieus een voorbeeld voor andere mensen zijn, maar ik ken mijn eigen hart en weet: ik ben geen voorbeeld. Ik leef van de barmhartigheid van God."

"God is de oorzaak van de vreugde en Hij weet dat we niet perfect zijn en zwak zijn. Hij heeft ons gekozen en geeft genade en kracht om zijn wil te doen. Hij zal mij veranderen en maken zoals Hij is. Dat maakt vreugdevol. Je kunt dat niet alleen doen. Dat besef je misschien makkelijker als
religieuze. Je krijgt de kracht van je gebed, van het leven met je naaste in de communiteit en vervolgens door het leven met de mensen die op je pad komen. Vanuit het gebed en het gemeenschapsleven zijn we dienstbaar. Als het goed zit met je gebed en met de gemeenschap, gaat het goed met de
dienstbaarheid."

En dat geeft vreugde?
"Ja, dat geeft vreugde. We hebben vaste tijden van gebed. We leven hier samen in gemeenschap. We zijn gekozen. God wil hier iets met ons doen." Ze lacht: "Het is een teken dat God bestaat, dat zoveel vrouwen met elkaar kunnen wonen en vreugdevol kunnen zijn. Ik heb twee zussen en bij ons thuis
was het niet zo vrolijk als het hier in het klooster is."

* Lees ook op deze website:
Eucharistieviering markeert start blauwe zusters op nieuwe plek in Den Haag
De Boskant kerk: op de hoek van de straat een plaats van eredienst, diaconie en nieuwe evangelisatie