AEI: 'Rapport "Vermijdbare" Air Asia Crash toont herhaalfouten'

De CEO van Air Asia garandeert ons "We zullen geen middel onbeproefd laten om ervoor te zorgen dat de industrie leert van dit tragische ongeval."

Hoewel de commentaren van Air Asia CEO ongetwijfeld echt zijn, is een feit dat zonder ingrijpende veranderingen op mondiaal niveau in de houding en de inzet van CEO's en luchtvaart autoriteiten, dit opnieuw zal gebeuren.

Dit volledig vermijdbare ongeluk benadrukt dat de industrie als geheel, niets van twee eerdere tragische ongevallen heeft geleerd. In het onderzoek naar de "Spanair" en "Turkish Airlines" ongevallen (2008, 2009) worden bijna identieke factoren aangewezen als hoofdoorzaak.

- Niet rapporteren van defecten.

- Onvolkomenheden in het onderhoudssysteem waardoor een op zich onbelangrijk herhaald defect, uit kan monden in een vermijdbare ongeval.

- Personnel's Training issues.

- Ineffectiviteit van het huidige systeem van regelgevend toezicht door consequent niet detecteren van veiligheidskwesties voorafgaand aan een ongeval terwijl dezelfde problemen worden gedetecteerd onmiddellijk na het ongeval.

Het publiek moet zich ervan bewust zijn dat luchtvaart vaak wordt gedreven door kostenverlaging. Kosten, niet veiligheid, staat voorop. Piloten en technici worden steeds vaker onder druk gezet, niet te kiezen voor Safety, maar ervoor te zorgen dat vliegtuigen vertrekken ondanks onrealistische

vluchtschema's. De gevolgen daarvan, meer incidenten en uiteindelijk ook meer vermijdbare ongevallen.

Opleiding van piloten en ingenieurs trainingen worden vaak gedaan op minimum vereiste, reserveonderdelen en mankracht niveaus gereduceerd tot onaanvaardbare niveaus, en toenemende verhoging van de werkdruk, zorgt dat deze veiligheid professionals gefocust worden op het verlagen van de kosten.

De lessen die kunnen worden geleerd van deze en andere vermijdbare ongevallen is, dat het nu tijd is voor de industrie om te luisteren en goed ondersteuning te bieden aan veiligheid professionals om vliegen veilig te houden.

Tot slot:

- een echte veiligheid cultuur met operationele behoeften voorop, moet top down worden afgedwongen.

- Luchtvaart moet een cultuur creeren met respect voor de verantwoordelijkheden van de gecertificeerde piloot en technici waarin zij hun vak goed kunnen uitoefenen, vrij van represailles voor vertragingen.

- Doe het goed de eerste keer, moet de mantra worden elke techneut, piloot, regelgever en manager.

- Regeringen moeten investeren in regelgevers met het oog op een doeltreffend toezicht.

- Opleiding op alle moeten niveaus binnen de industrie verbeterd en verhoogd.

Tot slot herhalen we de gedachten van een rouwende familielid van een van de slachtoffers als ze zeggen "zo een ramp als van 28 December mag ooit gebeuren.

Om aan een zo hartgrondig verzoek te voldoen, moet de luchtvaartindustrie eerlijk zijn en zorgen dat veiligheid echt voorop staat.

About AEI:

Aircraft Engineers International (AEI) was formed in 1971 and represents the collective interests of over 40,000 Licensed Aircraft Maintenance Engineers in over 30 countries. The AEI mission is to be the global voice of Licensed Aircraft Engineers by providing representation and support in

order to promote the highest levels of aviation safety and maintenance standards worldwide.