Turkije biedt kansen


07 december 2015

Turkije biedt kansen

In het kader van FloraHolland 2020 wil FloraHolland meer afzet voor bloemen en planten creeren door bestaande markten te versterken en nieuwe te ontwikkelen.

Floraholland Turkije DSC5035

Turkije is een van deze markten en samen met kwekers, breeders en klanten is deze markt nader bekeken. De activiteiten van de afgelopen week zijn gebaseerd op het Development programma Turkije. Het belangrijkste onderwerp vanuit het Nederlandse platform in het Development programma Turkije is
het wegnemen van de handelsbarrieres.
Het bouwen en delen van kennis is de 2de pijler, hiermee wil FloraHolland in een onafhankelijke rol kennis van de markt en productie vertalen naar kwekers en klanten, zodat deze in de nieuwe markt kunnen ondernemen.De afgelopen week is de ervaring en kennis die het afgelopen jaar is opgedaan
bij elkaar gekomen in de beursweek in Istanbul.

Studiereis

Het programma van de studiereis is gebaseerd op de pijlers; kennis opbouwen en delen met de handelspartners, het leggen van contact en relaties aangaan met sectorgenoten in Turkije. Nadat de deelnemers op de hoogte waren gebracht van alle ins en outs van de actuele economische situatie in
Turkije en het businessklimaat in de agrisector werden het nieuwe tuinbouwgebied Yalova en een aantal professionele groothandels bezocht. Ook hier werden de onderwerpen als de importheffingen en de kansen en bedreigingen uitgebreid besproken. Tijdens het marktgedeelte van de studiereis werden
de huidige verkoopketens, bloemisten en de grootste vestiging van Turkse veiling SS Flora bezocht.

Flower Expo Istanbul

FloraHolland was voor het eerst aanwezig met een stand in Het Holland paviljoen op de Flower Expo Istanbul, de belangrijkste sierteeltbeurs in Turkije. Het Holland Paviljoen was georganiseerd in samenwerking met Greenn waardoor het mogelijk was voor kwekers, breeders en exporteurs een
Nederlands bloeiend hart van de beurs te neer te zetten. De stand van FloraHolland zelf was ingericht op de High End consument met als thema Fashion, Flowers and Fragance om de verkoopkanalen van dit segment te inspireren. De producten van de deelnemende bedrijven zijn gebruikt in de
arrangementen die te zien waren in het eerste internationale FloraHolland House, Home of Opportunities. De bezoekers waren onder de indruk van de schitterende bloemdecoraties gecombineerd met haute couture van Addy van den Krommenacker en de parfum FLower Bomb van Vikor & Rolf.

Het Relatie Event

De eerste avond van de beurs waren 140 relaties uit Nederland en Turkije te gast op het Relatie Event dat werd gehouden in het Palais de Hollande te Istanbul. Het Event kan met deze hoge opkomst een zeer geslaagde bijeenkomst genoemd worden. Een netwerkgelegenheid bij uitstek waar
vertegenwoordigers van de Turkse en Nederlandse sierteeltsector en decisionmakers uit Istanbul elkaar konden ontmoeten en spreken.

Hoe nu verder?

De vervolgstappen van het bouwen van kennis en het wegnemen van de handelsbarrieres zijn de aankomende maanden gepland. Dan worden de eerste pilots in samenwerking met Turkse en Nederlandse partners opgestart en krijgt het programma in de loop van 2016 verder vorm. Een volgende studiereis is
gepland in april 2016, tijdens het Tulpen Festival in Istanbul. Tijdens deze reis wordt, naast de marktkansen en mogelijkheden voor productie, gekeken naar een combinatie van een bezoek aan de Flower Expo in Antalya. Deze wereldtentoonstelling wordt georganiseerd van april tot oktober 2016 .

Heeft u vragen over het Development programma Turkije kunt u terecht bij de klantenservice van FloraHolland.