Alle seinen op groen voor de sector

Alle seinen op groen voor de sector

In het derde kwartaal van 2015 is de omzet van de horeca* met 6,4 procent gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dit is het negende kwartaal op rij met groei. De omzet groei van het eerste en tweede kwartaal van 2015 zette door in het derde kwartaal. Ook de werkgelegenheid en het aantal starters in de horeca ontwikkelen zich gunstig. Verder is het ondernemersvertrouwen voor een vierde kwartaal positief. Dat schrijft het CBS in haar Kwartaalmonitor Horeca over het derde kwartaal 2015. Eerder meldde CBS al dat het aantal hotelovernachtingen in de eerste twee maanden van dit kwartaal hoger was dan dezelfde maanden vorig jaar. Het aantal faillissementen was nagenoeg even groot als een kwartaal eerder.

Omzet

Alle branches binnen de horeca boekten dit kwartaal een omzetgroei van minimaal 3procent. De grootste groeiers waren de hotels (8,2 procent), gevolgd door kantines en catering (7,2 procent).Bij de restaurants steeg de omzet met 6,9 procent. Snacks en ijsjes gingen opnieuw goed over de toonbank en zorgden voor een positieve ontwikkeling van 4,7 procent. De cafes deden het ook weer goed met een stijging van 3,3 procent. Wel was er een lichte afname van het aantal bedrijven in deze deelbranche. Over heel 2014 groeide de omzet met 5,1procent. Het gemiddelde over de eerste drie kwartalen van 2015 komt uit op 5,4 procent. Het jaar 2015 blijft daarmee licht achter bij 2014.

Prijzen

De prijzen in de traditionele horeca** lagen 1,1 procent hoger dan een jaar eerder. Dit betekent dat de omzetgroei (6,4 procent), net als vorig kwartaal, voor het grootste deel voortkomt uit de verkoop van meer overnachtingen en consumpties. De laatste 15 kwartalen is de prijs stijging niet boven de 2 procent uitgekomen.

Vacatures

De omzetgroei in de horeca heeft voor meer werkgelegenheid gezorgd. Er kwamen 17 duizend vacatures bij, in totaal werden 19 duizend openstaande betrekkingen vervuld. Beide cijfers lagen iets hoger dan een jaar geleden, maar lager dan vorig kwartaal. Dit is gebruikelijk in het derde kwartaal, als gevolg van het seizoenpatroon binnen de horecabranche.

Faillissementen

In het derde kwartaal gingen 64 horecabedrijven failliet, 34 minder dan in het zelfde kwartaal van vorig jaar. Ten opzichte van het tweede kwartaal waren er 4 faillissementen meer. Daarmee zet de daling van het aantal faillissementen in de horeca niet door. Toch is dit voor het derde kwartaal een relatief gunstige ontwikkeling, omdat de afgelopen 6 jaren het aantal faillissementen juist in het derde en vierde kwartaal vaak op liepen.

Ondernemersvertrouwen

Het vertrouwen van de horecaondernemers is, net als vorig kwartaal, verder verbeterd. De stemmingsindicator staat nu op het hoogste niveau sinds begin 2011. De verwachtingen van horecaondernemers zijn minder positief dan vorig kwartaal. Dit past in het seizoenpatroon. Vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar zijn ondernemers juist optimistischer. Vorig jaar hielden ondernemers met positieve en negatieve verwachtingen voor het economisch klimaat in het vierde kwartaal elkaar in evenwicht. Nu is het aantal ondernemers met positieve verwachtingen groter.

Consumentenvertrouwen

De afgelopen drie maanden is het vertrouwen van consumenten verder verbeterd. In augustus en september was dat achtereenvolgens 5 en 8. In november steeg dit naar 9, het hoogste niveau in ruim 8 jaar tijd. Hiermee ligt het consumentenvertrouwen ruim boven het gemiddelde van de afgelopen twintig jaar (-8).

Lees hier de complete kwartaalmonitor.

* Onder horeca wordt de traditionele horeca verstaan, inclusief verblijfsrecreatie, kantines en catering

** Traditionele horeca bestaat uit hotels, inclusief pensions en conferentieoorden, restaurants, snackbars, inclusief lunchrooms en fastfoodrestaurants, e.d. En cafes.

Link: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/DB85FB85-ED98-460C-B540-2F549D7874C0/0/KMhoreca2015K3.pdf