DenkTank presenteert tien ideeen voor beter onderwijs

De BrugklasBonus, een feedback-app, een doos vol innovatief lesmateriaal, het Docentencoschap en de `vrijheid van schoolbestuur'. Dit zijn enkele van de tien innovatieve ideeen die de Nationale DenkTank op maandagmiddag 7 december presenteert aan het onderwijsveld, in het Sieraad in Amsterdam. Op 4 december nam staatssecretaris Dekker het eindrapport Leer Wijzer in ontvangst.

De Nationale DenkTank is een wisselende groep jonge academici die zich sinds 2015 elk jaar richt op een ander maatschappelijk thema. Dit jaar is het thema `het leren van de Toekomst'. In het rapport Leer Wijzer geeft de DenkTank aan dat er nog flinke stappen te maken zijn in de Nederlandse manier van leren. Ze concludeert dit naar aanleiding van wetenschappelijk onderzoek en enquetes onder een deel van de bevolking, schoolleiders, schoolbestuurders en leraren.

Een van de ideeen is de `vrijheid van bestuur'. Hierbij zou het wettelijk mogelijk gemaakt moeten worden dat een school zich afsplitst van een bestuur, bijvoorbeeld als de schoolleider vernieuwingen op de school wil doorvoeren waar het schoolbestuur niet achterstaat. Op deze manier kunnen schoolleiders gebruikmaken van de grondwettelijke vrijheid van onderwijs, die veel ruimte biedt voor innovatie op scholen. Voorwaarde is dat de onderwijskwaliteit op orde is en de medezeggenschap ermee instemt. Een ander opmerkelijk idee is de zogenaamde `BrugklasBonus'. Deze bonus moet vo-scholen financieel in staat stellen om brugklassen in te richten die leerlingen later naar niveau selecteren.

Andere ideeen zijn onder andere een gratis app (`OnzeLes'), waarmee scholieren feedback kunnen geven aan hun leraren, een `Edubox', een doos vol innovatief lesmateriaal en het `Docentencoschap', een herziening van de eerstegraads lerarenopleiding naar een betaald specialisatietraject on the job. De `Lerarenbrigade' is een regionale groep van leraren die drie jaar op een basisschool met kansarme leerlingen gaan werken en samen met het bestaande lerarenteam werken aan onderwijsverbetering.