Vertrouwen in directie Teijin Aramid heel laag


* 08-12-2015
* Ron Sinnige
* 0

De meeste werknemers van vezelproducent Teijin Aramid hebben weinig tot geen vertrouwen in de directie. Dat is de belangrijkste conclusie uit een onderzoek bij het bedrijf dat FNV en CNV in september 2015 lieten uitvoeren. Aanleiding voor het onderzoek waren aanhoudende klachten van
medewerkers van Teijin Aramid over de directie. Liefst 433 van de 1300 werknemers vulden de enquete in.

Spiegel
Het onderzoek is een spiegel voor de directie van Teijin, stelt FNV-bestuurder Janwillem Compaijen.

"Ik zie een stroperige, haast ambtelijke organisatie die beslissingen te lang uitstelt. Een organisatie met een verstopte communicatie, waar informatie van de werkvloer het lokale management en de directie niet bereikt en omgekeerd. Er lijkt een leemlaag tussen directie en organisatie te
zitten."

De bonden bevelen de directie aan snel werk te maken van acht onderwerpen, namelijk meer transparantie op bedrijfs- en afdelingsniveau, een heldere visie op de toekomst, de aanpak van falende verbeterprogramma's, het coachen van leidinggevenden op leidinggevende kwaliteiten en sensitiviteit,
het sneller reageren op vragen, het opheffen van de gapende kloof tussen top en werkvloer, het ontwikkelen van echte interesse in de werkvloer en presentie op de werkvloer, en tenslotte het vergroten van de veranderingsgezindheid van directie en lokaal management.

Werknemers en directie
Het onderzoek liegt er niet om. Slechts 13 procent van de respondenten heeft veel vertrouwen in de plannen van het management op de lange termijn. Meer dan de helft, 57 procent, heeft hier juist heel weinig vertrouwen in. Veel werknemers hebben het beeld dat de korte termijn overheerst in de
planvorming. Daarnaast is de toekomstvisie van de directie niet consequent en wijzigt deze nogal eens.

64 procent van de respondenten heeft er geen vertrouwen in dat het managementteam er alles aan doet om hem of haar te herplaatsen bij boventalligheid. Slechts 11 procent heeft hier wel vertrouwen in. De meeste werknemers durven zich wel te uiten, maar 13 procent durft dat niet. 1 op de 5
durft niet aan te geven het werk niet meer te kunnen doen omdat het te zwaar wordt. In de productie ligt dit aandeel hoger, daar durft ruim een kwart niet aan te geven dat het werk te zwaar wordt.

Een krappe helft (46 procent) van de respondenten vindt dat Teijin zich goed aan de cao houdt, 16 procent geeft aan dat Teijin zich heel slecht aan de cao houdt. Slechts een kwart vindt dat het managementteam de OR en de vakbond als serieuze gesprekspartners ziet.

Bijna twee derde (64 procent) van de respondenten vindt dat Teijin te weinig uitleg geeft bij plannen zoals een reorganisatie. Voor 61 procent is niet duidelijk hoe een besluit binnen het bedrijf tot stand komt. Slechts een derde heeft het idee invloed te hebben op kernbesluiten van een
project of werkgroep waaraan hij meedoet. Niet-leden blijken niet veel positiever.
FNV onderzoeker Margreet Pasman concludeert: "De directie van Teijin heeft nog heel wat uit te leggen aan de werknemers en moet in elk geval veel duidelijker en transparanter gaan communiceren."

Werknemers en direct leidinggevenden
De direct leidinggevenden komen er iets beter af dan het hogere management, maar ook voor hen zijn er genoeg verbeterpunten. Direct leidinggevenden hebben een cruciale rol in het herstellen van de relatie tussen werknemers en directie.

Margreet Pasman: "In de aansturing en vooral de communicatie door de direct leidinggevende moet het nodige gebeuren. Dat een derde van de medewerkers zich niet gewaardeerd voelt en ook een derde aangeeft dat de direct leidinggevende geen interesse heeft in de dagelijkse werkzaamheden van de
werknemer is een zeer duidelijk signaal."

De directie van Teijin Aramid heeft toegezegd om op 18 december te reageren op de uitkomsten van het onderzoek.