Een open brief aan alle aandeelhouders van Kongsberg Automotive

OSLO, Noorwegen-(BUSINESS WIRE)- Geachte medeaandeelhouder:

Dit Smart News-persbericht bevat multimedia. Bekijk hier het volledige persbericht:

http://www.businesswire.com/news/home/20151207006593/nl/

Wij, Makuria Investment Management (VK) LLP, Teleios Capital Partners LLC en Constructive Capital AS, adviseren entiteiten met langetermijnbeleggingen namens instellingen, stichtingen, liefdadigheidsinstellingen en gezinnen. Deze entiteiten bezitten collectief meer dan 10% van de gewone aandelen van Kongsberg Automotive ("KA" of 'het bedrijf") met stemrecht tijdens de speciale vergadering van aandeelhouders die wordt gehouden op 21 december 2015 (de 'vergadering').

Wij zijn van mening dat KA er jarenlang niet in is geslaagd om zijn potentieel te bereiken. Dientengevolge hebben werknemers en aandeelhouders last gehad van een gebrek aan productgerichtheid, verkeerd ingeschatte allocatie van kapitaal, een zwak bestuur, en slechte marktcommunicatie.

Daarom oefenen we ons recht uit, en geven we onze medeaandeelhouders een directe stem bij het bepalen van de toekomst van het bedrijf door voor te stellen om vijf leden van de Raad van bestuur te vervangen door hooggekwalificeerde en onafhankelijke bestuurders ("de genomineerden"). In onze ogen combineren deze kandidaten een grondige expertise van de internationale autobranche met functionele kennis, en hun aanstelling zou de status van KA als een wereldwijd betrokken en erkende leverancier beter weerspiegelen.

DE VOORGESTELDE KANDIDATEN

We hebben voorgesteld om het huidige bestuur drastisch te wijzigen door vijf van de acht leden te vervangen. De genomineerden zijn:

Robert J. Remenar (Amerikaans staatsburger): voorheen CEO van Nexteer Automotive, een Amerikaans/Chinese leverancier in de automobielbranche met een omzet van USD 3 miljard. Bekleedde daarvoor diverse hooggeplaatste senior executive functies bij General Motors en Delphi, de wereldwijde leverancier in de automobielbranche met een omzet van meer dan USD 17 miljard. Momenteel vice-voorzitter van auto/truckleverancier de PKC Group die is genoteerd aan de Nasdaq Helsinki, en bestuurslid van Cooper-Standard Automotive, genoteerd aan de NYSE.

Beatriz Malo de Molina (Spaans staatsburger, woonachtig in Noorwegen) : meer dan 20 jaar ervaring in bedrijfsfinanciering en Mergers and Acquisities (Fusies en overnames). Momenteel hoofd Fusie en overname voor het Scandinavische conglomeraat van bedrijven Orkla. Was 10 jaar actief bij Goldman Sachs Fusie- en overname - investmentbanking in New York, Frankfurt Londen. Daarna bij McKinsey & Co. in Oslo.

Mimi Berdal (Noors staatsburger): bijzonder ervaren professioneel bestuurslid. Voormalig maat bij advocatenkantoor Arntzen de Besche. Talloze huidige en voormalige bestuursfuncties bij onder andere Gassco, Itera, STX Europe en voorzitter van de Raad van bestuur van REC.

Glenn Mercer (Amerikaans staatsburger): voormalige partner van en senior expert voor de auto-industrie bij McKinsey & Co. Consultant voor de autobranche en adviseur bij diverse beleggingsondernemingen, waaronder KKR en KleinerPerkins.

Bruce Taylor (Amerikaans staatsburger): voormalige hoofd van de Automotive Group van Eaton Corp met een omzet van USD 2 miljard en algemeen directeur van hun divisie European Automotive Controls. Voormalige operationele partner bij investeringsmaatschappij Cortec Group. Voormalig CEO van AMACS en Global Thermoelectric.

GEMISTE KANSEN OM WAARDE TE CREEREN

Sinds het begin van 2010 tot eind van de derde kwartaal van 2015 steeg de gemiddelde aandelenprijs van Europese bedrijven voor auto-onderdelen met 138%, ^1 terwijl de koers van het aandeel van KA in dezelfde periode daalde met 22%. ^2 De omzet van de concurrenten van KA steeg vanaf 2011 met 25% terwijl de verkoop van het bedrijf in dezelfde periode vrijwel gelijk bleef. Het rendement op eigen vermogen bij KA kende de afgelopen vijf jaar een gemiddelde van 1,5%, vergeleken met de 15,3% van de concurrenten. ^3

Terwijl bedrijven in auto-onderdelen in de hele wereld resoluut talloze operationele en strategische maatregelen hebben genomen om hujn schaal te vergroten, hun financiele resultaten aan te scherpen en waarde voor de aandeelhouders te creeren, heeft KA jarenlang op al deze fronten geen enkele actie ondernomen.

Gezien de uitstekende reputatie van het bedrijf in de bedrijfstak zijn we van mening dat dit blijvende gebrek aan doelgerichtheid en strategische zoekrichting ertoe heeft geleid dat KA zijn potentieel als leverancier van wereldklasse in de automobielbranche niet heeft verwezenlijkt.

EEN KANS OP VERANDERING

We zijn van mening dat de voorgestelde zeer ervaren genomineerden voor het bestuur uniek gekwalificeerd zijn om een ambitieus plan te realiseren om het bedrijf te laten groeien en aandeelhouderswaarde te creeren. Dit omvat ook een herprioritering van het kapitaal dat wordt aangewend in gebieden met een hoog rendement, een sterke positie in China opbouwen, de productenportefeuille van het bedrijf optimaliseren, de dividendstrategie heroverwegen, en de toegang tot kapitaalmarkten te verbeteren door de relaties met beleggers professioneler te maken. We zijn ervan overtuigd dat KA sneller kan groeien dan zijn concurrenten, en we zijn bereid meer te investeren in de toekomst van het bedrijf.

Wij hebben een zorgvuldig procedure gevolgd om gerenommeerde kandidaten te selecteren voor het bestuur van KA. Ze zijn allemaal onafhankelijke individuen, zonder eerdere of huidige banden met onze respectieve bedrijven of KA, geselecteerd op basis van hun objectief superieure kwalificaties om het bedrijf en en al zijn belanghebbende te dienen. We zijn van mening dat de voorgestelde kandidaten collectief expertise van wereldklasse in de autobranche hebben, een geslaagde mix van Scandinavische en internationale achtergronden, en met een waardevolle expertise in het besturen van een onderneming. De kandidaten zijn grondig doorgelicht op hun individuele sterke punten en hun vermogen om te functioneren als een doeltreffende en complementaire groep.

We dringen er bij onze medeaandeelhouders sterk op aan om hun kwalificaties en hun geweldige trackrecord om waarde te creeren bij een aantal van's werelds toonaangevende fabrikanten van auto-onderdelen onafhankelijk te verifieren en te controleren. We zijn ervan overtuigd dat "VOOR" onze vijf onafhankelijke genomineerde bestuurders stemmen in het belang is van KA en zijn aandeelhouders.

Hoogachtend,

Lorenz Manthey, Partner, Makuria Investment Management (UK) LLP

Firas Abi-Nassif, Partner, Teleios Capital Partners LLC

Lars Odin Mellemseter, Managing Partner, Constructive Capital AS

^1 Zoals gemeten in de index Bloomberg EMEA Auto Parts & Equipment.

^2 Prestaties aandelenprijs exclusief dividenden of gelijksoortige vormen van rendement op kapitaal voor de aandeelhouders.

^3 Concurrenten in deze analyse: CONTINENTAL AG, VALEO SA, GKN PLC, ELRINGKLINGER AG, JOHNSON CONTROLS INC, FAURECIA, TOKAI RIKA CO LTD, AMERICAN AXLE & MFG HOLDINGS, GRAMMER AG, AISIN SEIKI CO LTD, BORGWARNER INC, FEDERAL-MOGUL HOLDINGS CORP, MARTINREA INTERNATIONAL INC, WABCO HOLDINGS INC,

STANDARD MOTOR PRODS. Bron: Bloomberg.

Deze bekendmaking is officieel geldend in de originele brontaal. Vertalingen zijn slechts als leeshulp bedoeld en moeten worden vergeleken met de tekst in de brontaal, welke als enige rechtsgeldig is.

Bekijk het oorspronkelijke bericht op businesswire.com: http://www.businesswire.com/news/home/20151207006593/nl/

Contacts

GEIR BJO/RLO, +47 915 40 000

geir.bjorlo@corpcom.no