Zorgplicht nog niet altijd nageleefd

Nog lang niet alle scholen en samenwerkingsverbanden nemen hun verantwoordelijkheid om de zorgplicht goed te vervullen. Er zijn grote verschillen. Zo hebben niet alle samenwerkingsverbanden een actueel beeld van het aantal thuiszitters in de regio. Een landelijk interventieteam moet zorgen dat jongeren die al jaren thuiszitten weer naar school kunnen.

Dat blijkt uit de achtste voortgangsrapportage passend onderwijs die staatssecretaris Sander Dekker gisteren naar de Tweede Kamer is stuurde.

Volgens hem zijn er stappen gezet om meer kinderen een passende plek te geven met genoeg ondersteuning en zorg. Toch kan het nog beter. `Nog niet alle scholen benutten de ruimte die het wettelijke kader biedt. Ouders, scholen en samenwerkingsverbanden worden nader geinformeerd over wat de zorgplicht betekent en wat hun verantwoordelijkheden zijn', zo schrijft Dekker.

Interventieteam

De staatssecretaris richt een tijdelijk interventieteam op dat bestaat tot medio oktober 2016. Dat team komt in actie als er problemen zijn met de plaatsing van een leerling met zeer complexe problemen. Het team moet partijen in de regio bij elkaar brengen en wijzen op hun verantwoordelijkheden. Thuiszitters staan hoog op de agenda bij samenwerkingsverbanden, maar het beleid is nog niet overal voldoende uitgewerkt, schrijft Dekker.

Samenwerkingsverbanden hebben het afgelopen jaar wel hard gewerkt om van de ondersteuningsplannen de dagelijkse praktijk te maken. Verder laat Dekker de Kamer weten dat er gelet wordt op het terugdringen van onnodige bureaucratie.

Zorgen

AOb-voorzitter Liesbeth Verheggen schreef in een brief aan de Kamer dat ze zich grote zorgen maakt. Het aantal thuiszitters lijkt namelijk niet af te nemen en ze ziet op de werkvloer grote onduidelijkheid over de gemaakte afspraken op bestuursniveau.

Verheggen wil dat er landelijk wordt vastgelegd wat de basisondersteuning is die samenwerkingsverbanden moeten aanbieden. Dat zorgt volgens haar voor duidelijkheid. Nu zijn er veel verschillen tussen samenwerkingsverbanden wat ook voor ongelijkheid zorgt als een leerling in de ene regio wel de specifieke zorg krijgt en in een ander gebied niet. Ook constateert Verheggen dat scholen hun zorgplicht te vaak verzuimen. `Met het invoeren van de zorgplicht is de illusie gewekt dat ouders altijd een school voor hun kind kunnen vinden. De praktijk laat zien dat dit niet zo is.'

Op 15 december debatteert de Tweede Kamer over de voortgang van passend onderwijs.