In Deutschland lernen, von Deutschland lernen?

In samenwerking met de Deutsche Akademische Austauschdienst en het Duitsland Instituut Amsterdam

08 dec 2015 17.00 - 18.30

Lezing

Hoe heeft Duitsland geleerd van zijn donkere verleden en hoe is het land uiteindelijk een voorbeeld geworden voor anderen? Dit zijn de vragen die de Duitse historicus Paul Nolte in zijn lezing behandelt. Waar liggen de kracht, de uitdagingen en de paradoxen van het leren van de Duitse geschiedenis in onze eigen tijd? Na de lezing een gesprek met Nolte en het publiek, geleid door Krijn Thijs.

In zijn lezing "In Deutschland lernen, von Deutschland lernen? Historische Erfahrungen und Sinnstiftungen seit 1945" koppelt historicus Paul Nolte de vraag hoe Duitsland heeft geleerd (of nog steeds leert) van zijn donkere verleden aan de vraag hoe Duitsland tegenwoordig een voorbeeld is geworden voor anderen. In het kort: `in Duitsland leren` en `van Duitsland leren`. Bij het eerste kun je denken aan de geschiedenis van de Eerste en Tweede Wereldoorlog, de nederlagen en het geweld - de lessen van nooit meer oorlog, nooit meer geisoleerd staan, nooit meer Auschwitz; en het proces van Vergangenheitsbewaeltigung zelf, de uitvinding van Erinnerungskultur, verzoening met Europese buurlanden, het oprichten van een stabiele democratie, een federatieve orde, vrijheid, gerechtigheid. Bij het tweede kun je denken aan de manier waarop de Duitse transformatie tot welvarende democratie na een dictatuur door andere landen als voorbeeld wordt gezien. De Europese Unie als paciferende institutie op het continent had lange tijd een sterke uitstraling, en zelfs het leren-van-de-geschiedenis in Duitsland wordt soms als les voor andere landen geformuleerd; Duitsland als kampioen van de Vergangenheitsbewaeltigung. Nolte spreekt over de kracht, de uitdagingen en de paradoxen van het leren van de Duitse geschiedenis in onze eigen tijd.

Let op: de voertaal van dit programma is Duits.

Over de sprekers

Paul Nolte is een Duitse historicus, publicist en hoogleraar Nieuwe Geschiedenis aan de Freie Universitaet Berlin. Het zwaartepunt van zijn onderzoek ligt op de geschiedenis van de Duitse, Amerikaanse en vergelijkende politieke- en sociale geschiedenis vanaf de 18e tot de 20ste eeuw. Hij is tevens mede-uitgever van diverse boekenreeksen en uitgever van het gerenommeerde historisch-wetenschappelijke tijdschrift Geschichte und Gesellschaft. Zeitschrift fuer Historische Sozialwissenschaft. Hij publiceerde Gemeindebuergertum und Liberalismus in Baden 1800-1850 (1994), Die Ordnung der deutschen Gesellschaft (2000), Generation Reform, Was ist Demokratie? Geschichte und Gegenwart (2014) en tot slotte Demokratie. Die 101 wichtigsten Fragen (2015).

De gespreksleiding ligt in handen van Krijn Thijs, historicus en wetenschappelijk medewerker bij het Duitsland Instituut Amsterdam.

Aanmelden

Toegang tot de activiteiten van SPUI25 is gratis. Aanmelden is niet vrijblijvend. Wij rekenen op uw komst. Bent u verhinderd, dan graag doorgeven via spui25@uva.nl | T: 020 525 8142.

AANMELDEN

* www.spui25.nl

* Spui 25

Spui 25-27 | 1012 XM Amsterdam

+31 (0)20 525 8142

Gepubliceerd door Spui25