Betrouwbare informatie is essentieel voor de treinreiziger


woensdag, 09 december 2015 10:02

TreinTramBus betreurt verdwijnen papieren informatie bij NMBS

Op 13 december voert de NMBS enkele lichte wijzigingen in de dienstregeling door. Wie de nieuwe treindienst op papier wenst te raadplegen, komt echter van een kale reis thuis. In alle stilte wordt de verspreiding van de papieren informatie (lijnfolders en spoorboekje) stopgezet. Volgens
reizigersorganisatie TreinTramBus kan papieren informatie nochtans ook in het digitale tijdperk zijn diensten bewijzen. Het biedt reizigers in een oogopslag een overzicht van het volledige treinaanbod op een bepaalde lijn. Sommige reizigers beschikken ook thuis niet over internet. Zij kunnen
hun reisinformatie voortaan enkel nog verkrijgen aan de schaars geworden loketten.

De NMBS argumenteert dat de interesse in het spoorboekje in de voorbije jaren gedaald is. Dat hoeft volgens TreinTramBus niet te verbazen. De leesbaarheid is er bijvoorbeeld sterk op achteruitgegaan. Tabellen zijn onduidelijk opgesteld en aansluitende treinen worden niet meer expliciet
aangegeven.

TreinTramBus stelt dat betrouwbare reisinformatie een essentieel facet is van een goed werkend openbaar vervoer. Dat geldt zowel voor de papieren als voor de digitale reisinformatie. Al te vaak stellen we vast dat de real time informatie die via de NMBS-website of via de NMBS-app verspreid
wordt, grondig afwijkt van de werkelijkheid.

In Nederland geven het reizigersplatform Treinreiziger.nl en reizigersorganisatie Rover een spoorboekje uit. In de sterk gedigitaliseerde Nederlandse maatschappij blijft er blijkbaar een grote belangstelling voor papieren reisinformatie, besluit TreinTramBus. Zou de NMBS de papieren informatie
dan ook niet beter opwaarderen, eerder dan het met de stille trom te laten verdwijnen? En kunnen we eindelijk rekenen op betrouwbare reisinformatie via alle kanalen?

Share/Save/Bookmark