Een tweede leven voor het batterijsysteem van de Nissan LEAF


Een tweede leven voor het batterijsysteem van de Nissan LEAF
Belangrijkste media-items
Gerelateerde afbeeldingen (4)
[ ]
dec 09, 2015 | ID:140285

*



* Downloaden
* Word-document (.doc) (11,2 KB)
* PDF (.pdf) (56,7 KB)
* HTML (.html) (11,2 KB)
* Tekst (.txt) (4,9 KB)

Autofabrikant Nissan en netwerkbeheerder Eaton werken samen aan duurzaamheid
Een tweede leven voor het batterijsysteem van de Nissan LEAF



- Nissan werkt samen met netwerkbeheerder Eaton aan een duurzaam systeem voor hergebruik van batterijen.

- Aankondiging van samenwerking bewijst aandacht van Nissan voor COP21, de klimaatconferentie in Parijs.

- Nissan maakt weg vrij voor een duurzame, emissievrije toekomst voor zijn klanten en toekomstige generaties.



Amsterdam, 8 december 2015 - Nissan kondigde vandaag een belangrijke samenwerking aan met Eaton, beheerder van energienetwerken. Het doel is ervoor te zorgen dat batterijen van elektrische auto's (EV), zelfs lang na de levensduur van de auto, in een tweede leven een rol kunnen spelen voor de
elektriciteitsvoorziening. En zo dus bijdragen aan de beperking van klimaatverandering.



Nissan en Eaton combineren hun expertise op het gebied van lithium-ion-batterijen en netwerkbeheer. De bedrijven willen betrouwbare, betaalbare techniek voor energieopslag en -beheer op de markt brengen. De samenwerking is gericht op het ontwikkelen van commercieel aantrekkelijke
energieopslag- en -beheerssystemen, zodat Nissans lithium-ion-batterijen na het gebruik in de voertuigen een duurzaam tweede leven krijgen. Met meer dan zeventig jaar ervaring met de fabricage van elektrisch aangedreven auto's en meer dan vijftig jaar ervaring in beheer van netwerken, zijn
Nissan en Eaton perfecte partners.



Robert Lujan, Electric Vehicle Director, Nissan Global: `De batterijen gaan veel langer mee dan de auto's waarvoor ze zijn gemaakt. Om een **commercieel aantrekkelijke oplossing voor gebruikte batterijen te kunnen introduceren is niet alleen de expertise van Nissan op het gebied van batterijen
noodzakelijk, maar ook de ervaring op het gebied van netwerkbeheer en -integratie van Eaton. Deze samenwerking is de eerste stap in de ontwikkeling van een praktisch bruikbaar systeem voor de nabije toekomst.'



De eerste module die wordt ingezet, combineert gebruikte LEAF-batterijen met Eatons Uninterruptable Power Supply-technologie (UPS) en zonnepanelen, die samen een zelfstandig energieopslag- en beheerssysteem vormen. Daarmee kunnen klanten hun energieverbruik en -aanbod beheren, ongeacht of ze
zijn aangesloten op een energienetwerk of niet.



De opslag- en beheersmodule is een betaalbare, duurzame manier voor het opslaan en gebruiken van schone energie. Dit moet het gebruik van duurzame energie en een grotere stabiliteit en efficiency van het energienetwerk bevorderen.



`We produceren al jaren onze batterijen in toonaangevende productiefaciliteiten overal ter wereld. Nu werken we aan het verlengen van het gebruiksleven van de autobatterijen in andere configuraties. Daarmee verminderen we de noodzaak om extra grondstoffen te gebruiken voor de productie van
nieuwe batterijen', aldus Lujan.



Cyrille Brisson, Vice President Marketing van Eaton Electrical EMEA: `Deze systemen maken bredere toepassing van hernieuwbare energie mogelijk. Het geeft consumenten meer controle over hun energievoorziening en -consumptie. De voordelen van een dergelijk systeem zijn onder meer continuiteit
van de stroomvoorziening, stabiliteit in het netwerk en meer efficientie. Het is niet meer nodig om in periodes met hoge stroomtarieven energie af te nemen en de afhankelijkheid van dure fossiele brandstoffen - om te voorzien in stroom bij afwezigheid of slecht functioneren van een vaste
stroomvoorziening - zal tot het verleden behoren.'



Nissan kondigde de samenwerking met Eaton aan tijdens de klimaatconventie COP21 in Parijs. De Alliantie Renault-Nissan stelde een vloot van tweehonderd volledig elektrische voertuigen beschikbaar voor dit evenement. Onder meer de Nissan LEAF, de populairste volledig elektrisch aangedreven
auto, is ingezet voor het vervoer van de deelnemers aan de conventie.



Opnieuw bewijst Nissan zijn toewijding aan het ontwikkelen van nieuwe techniek op weg naar een emissievrije toekomst. De nieuwe Nissan LEAF 30 kWh heeft een grotere actieradius van 250 kilometer op een enkele batterijlading - dat is voldoende voor een gemiddelde LEAF-rijder om een dag extra op
een batterijlading te kunnen rijden.



Kijk voor meer informatie over Nissans producten, diensten en toewijding aan duurzame mobiliteit op www.nissan.eu/experience-nissan.html



Over de nieuwe 30 kWh-batterij in de Nissan LEAF

De nieuwe 30 kWh-batterij in de LEAF levert betere prestaties dankzij een update van het inwendige ontwerp en de chemie. De toepassing van koolstof, stikstof en magnesium op de elektroden verbetert de prestaties, terwijl de gewijzigde celstructuur daar ook aan bijdraagt. Nissan is zo overtuigd
van de prestaties en de betrouwbaarheid van de 30 kWh-batterij, dat het de capaciteit ervan acht jaar of 160.000 km garandeert.

Sitemap