Communicatietraining voor kinderen met ontwikkelingsproblemen (Promotie) - Radboud Universiteit

woensdag 9 december 2015

Tijd vanaf 14:30

Locatie Academiezaal Aula, Comeniuslaan 2

Faculteit Faculteit der Letteren

Promovendus mevrouw drs. A.C.L. Kilkens

Promotor(es) prof. dr. A.C.M. Rietveld

Copromotor(es) dr. H.A.K. Klatter-Folmer, dr. J.J.W. van der Burg

Subtitel De ontwikkeling en evaluatie van het Communicatie Assessment & Interventie Systeem (CAIS) voor het aanleren van (proto-)imperatief gedrag aan kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen

Beschrijving

Kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen hebben vaak verschillende beperkingen: zowel verstandelijk als lichamelijk. Zonder specifieke ondersteuning lopen zij al vroeg in hun ontwikkeling kansen mis om communicatie- en taalvaardigheden te ontwikkelen. Zowel de kinderen als hun sociale omgeving hebben aangepaste communicatievormen en interactiestrategieen nodig om de communicatie op gang te brengen. Ans Kilkens beschrijft in dit proefschrift een nieuw interventieprogramma genaamd `Communicatie Assessment & Interventie Systeem voor kinderen met complexe ontwikkelingsproblemen (CAIS)'. CAIS biedt een volledig uitgewerkte communicatietraining (inclusief een beoordeling van de bereikte resultaten) en heeft als doel het niveau en de frequentie van verzoeken van de kinderen zelf te verhogen. Uit casestudies blijkt CAIS doeltreffend en goed uitvoerbaar is. Het werd bovendien in hoge mate gewaardeerd door de ouders van de deelnemende kinderen.

Biografie

Ans Kilkens (1980) rondde in 2002 de opleiding Logopedie van de Hogeschool Zuyd te Heerlen af. Vervolgens studeerde zij in 2004 af aan de opleiding Spraak- en Taalpathologie van de Radboud Universiteit (RU) te Nijmegen. Haar promotieonderzoek voerde zij uit binnen de Sint Maartenskliniek in Nijmegen in samenwerking met het Centre for Language Studies (CLS) van de Faculteit der Letteren van de Radboud Universiteit.