WhatsApp neemt rol Facebook over


's-Hertogenbosch, 20151210 -- Facebook is het grootste en meest gebruikte social media netwerk. Toch krijgt Facebook steeds meer concurrentie van WhatsApp. Nederlanders delen steeds bewuster berichten, foto's en video's. Persoonlijke gebeurtenissen delen zij vaker met een kleinere, specifieke groep via WhatsApp. Facebook wordt hierdoor steeds meer een verzameling van grote levensgebeurtenissen en algemene, nieuwswaardige of grappige linkjes naar berichten, video's en foto's. Dit blijkt uit marktonderzoek van onderzoeksbureau Multiscope onder 7.677 Nederlanders.

Facebook populairste netwerk
Facebook is verreweg het populairste social media netwerk. Drie kwart (76%) van de Nederlanders heeft een profiel op Facebook. WhatsApp (68%) en LinkedIn (45%) volgen op gepaste afstand. Contact onderhouden met vrienden, kennissen (68%) en oude bekenden (47%) is nog steeds de belangrijkste reden voor het gebruik van social media. Foto's delen en bekijken is daarna de belangrijkste reden (44%).

Drie keer zoveel foto's via WhatsApp
Foto's delen via WhatsApp is veel populairder dan via Facebook of Instagram. Het aantal gedeelde foto's op WhatsApp ligt bijna drie keer zo hoog (11 foto’s per maand). Vooral 18 tot 35 jarigen delen intensiever foto's via WhatsApp (17 foto's) dan via Facebook (2,5 foto). Een link naar een nieuwsbericht wordt nog steeds vooral via Facebook gedeeld, namelijk 3,9 linkjes per maand ten opzichte van 2,2 linkjes via WhatsApp. 

WhatsApp intensiever; Facebook minder intensief
WhatsApp neemt de rol van Facebook over. Als Nederlanders moeten kiezen tussen WhatsApp en Facebook kiest zelfs 72% voor WhatsApp. Bij 18 tot 35 jarigen is dit maar liefst 79%. Nederlanders verwachten in 2016 vaker WhatsApp te gebruiken (+16%). Facebook verwacht men minder te gebruiken (-8%). WhatsApp gaat vooral vaker gebruikt worden voor contact onderhouden en foto’s delen, terwijl dit bij Facebook daalt. Nederlanders kiezen vaker voor WhatsApp om momenten te delen die voor een specifieke groep interessant zijn. Een foto van één van de kinderen plaatsen Nederlanders bijvoorbeeld sneller in de familie WhatsApp dan op Facebook. Het is de vraag of Facebook deze ontwikkeling als bedreiging ziet, aangezien WhatsApp onderdeel is van Facebook. 

Het Nederlandse social media landschap 2015


Klik hier voor het originele formaat

Methodiek en verantwoording
De cijfers uit dit marktonderzoek zijn tot stand gekomen door een grootschalige onderzoek onder het Multiscope online consumentenpanel, waarbij in totaal 7.677 leden het onderzoek volledig hebben ingevuld. Het onderzoek is representatief voor de online populatie. 

Over Multiscope
Multiscope is specialist op het gebied van online marktonderzoek. Onze diensten brengen voor opdrachtgevers de behoeften, wensen en meningen van de doelgroep in kaart. Dit kan met marktcijfers, het consumentenpanel, B2B panel en software voor online marktonderzoek.