Het Nieuwe Veilen presenteert vier denkrichtingen


11 december 2015

Het Nieuwe Veilen presenteert vier denkrichtingen

Sinds april van dit jaar werkt FloraHolland aan een nieuwe toekomst voor het veilen. De afgelopen maanden zijn er in binnen- en buitenland veel individuele en groepsgesprekken gevoerd met leden en klanten.

Floraholland Nieuweveilen

Daarnaast is er uitgebreid onderzoek gedaan naar trends, klok- en bedrijfsontwikkelingen, zowel binnen als buiten de sector. Wat dat heeft opgeleverd presenteerde het team van Het Nieuwe Veilen tijdens de regiobijeenkomsten.

Ontwikkelingen tot nu toe

"Kwekers en klanten geven aan dat FloraHolland moet zorgen voor een gezonde toekomst van de klok. Maar ook geeft 75 procent van hen aan te verwachten minder te gaan doen via de klok. Hier zit spanning op." Aan het woord is Ronald Teerds, programme director van Het Nieuwe Veilen. "We zien dus
dat de klokafzet blijft afnemen en directe verkoop gestaag toeneemt. Tegelijkertijd loopt er nog steeds 2 miljard omzet via de klok. Iets om zuinig op te zijn. Maar we merken dat de sector zich ontwikkelt naar een vraaggestuurde keten, waar meer maatwerk mogelijk is. Er is behoefte aan een
klok die daar beter op aansluit. Er moet dus wel iets gebeuren."

Veilen in vier richtingen

"Als we kijken naar alle informatie die we hebben verzameld dan zien we dat het veilen zich in vier richtingen kan ontwikkelen. Een van de opties is 'Emotie': we gaan weer fysiek veilen op alle locaties. Een alternatief is 'Centrale mechanisatie': we bouwen een locatie langs de A4. We kunnen
ook kiezen voor 'Focus op direct': een direct daghandelsysteem dat aansluit op de vraaggestuurde keten en de behoefte aan maatwerk. De vierde optie is 'Aftuin': het verkopen van producten, terwijl ze nog bij de kweker staan."

Prijsvorming en kosten

"Gezien de doelstellingen van Het Nieuwe Veilen - optimale en stabiele prijsvorming en het kostenniveau met 1/3 verlagen - zijn de eerste twee scenario's niet erg waarschijnlijk," geeft Ronald aan. "Om aan de doelstellingen te kunnen voldoen, is het noodzakelijk dat op het moment van verkoop
de bestemming al bekend is, ofwel: dat kwekers op de tuin al weten waar het product afgezet wordt. Een kweker kan dan echt op de wensen van zijn klant inspelen en waarde toevoegen. Zo kunnen we aansluiten op de vraaggestuurde keten en de kosten verlagen. Om dit te bereiken, is ontkoppeling van
logistiek en commercie noodzakelijk."

Optimale prijsvorming

"Dat betekent dat we ons verder gaan verdiepen in de scenario's 'Focus op direct' en 'Aftuin'. De belangrijkste vraag is: hoe realiseren we optimale en stabiele prijsvorming? Daar zit nog een grote uitdaging. Dat gaan we de komende tijd uitzoeken."

Verandering is nodig

Op de regiobijeenkomsten dit najaar hoorde Ronald en zijn team opnieuw de meningen en ideeen van kwekers. "De meeste kwekers vinden dat er inderdaad verandering nodig is," geeft hij aan. "En de richting die we schetsen, wordt meestal ook herkend. De zorg zit in hoe het eruit gaat zien, juist
op de onderdelen die we nu nog niet scherp in beeld hebben. Daar gaan we mee aan de slag. Tijdens de regiobijeenkomsten in het voorjaar komen we terug met meer informatie."