Sneller en veiliger fietsen tussen Apeldoorn,


Gepubliceerd: 11 december 2015 om 09:51

Laatst gewijzigd: 11 december 2015 om 09:51

Verbeterde fietsroute moet eind 2017 klaar zijn

Fietsers kunnen vanaf eind 2017 sneller, comfortabeler en veiliger fietsen tussen Apeldoorn, Deventer, Teuge en Twello. De verbetering van de fietsroute komt tot stand door samenwerking van het Rijk, Regio Stedendriehoek, provincies en de gemeenten Apeldoorn, Deventer en Voorst. Vooral voor
forenzen is het dan aantrekkelijk om vaker de fiets te nemen naar het werk.

Afbeelding van Slim Reizen Stedendriehoek

Diverse overheden slaan de handen ineen om het fietsen tussen Apeldoorn, Teuge, Twello en Deventer, veiliger, comfortabeler en sneller te maken. Zodat mensen vaker de fiets of e-bike kunnen nemen naar hun werk, of bijvoorbeeld naar school. Want fietsen is gezond en goedkoop. Met een verbeterde
fietsroute is het ook bij langere woon-werkafstanden aantrekkelijker om de e-bike te nemen in plaats van de auto. "En daar profiteert iedereen in de regio Stedendriehoek van", aldus Jos Penninx, burgemeester van de gemeente Voorst en portefeuillehouder mobiliteit van de regio Stedendriehoek.
"Want daardoor vermindert het autoverkeer (vooral op de A1 en N344), wordt de regio beter bereikbaar en wordt de leefomgeving voor onder andere de omwonenden van deze routes schoner. Bovendien biedt de fietsroute een goed alternatief voor reizigers tussen Apeldoorn en Deventer als er vanaf
2018 wegwerkzaamheden aan de A1 zijn."

2,5 minuut sneller door diverse verbeteringen

Het gaat om verbetering van een bestaande route, die grotendeels langs de provinciale weg N344 loopt. Onder andere het volgende gaat gebeuren:

- De fietsbrug langs het spoor over de N344 krijgt hellingbanen naar de N344. Daardoor hoeven fietsers niet meer de trappen te gebruiken of een omweg te fietsen om bij de N344 te komen;
- We bekijken of fietsers eerder en langer groen kunnen krijgen bij de verkeerslichten op de kruising N344-N790 Steenenkamer;
- Er komt een onderzoek naar mogelijkheden om de spoorbrug over de IJssel bij Deventer te verbreden. Daar ligt nu een gecombineerd fiets- en voetpad van circa 3 meter breed;
- Er komt een onderzoek naar betere verlichting en aangepaste bewegwijzering, voor vergroting van de veiligheid en herkenbaarheid van de fietsroute;
- De Molenstraat-Centrum en Zonnewende in Apeldoorn krijgen een vrijliggend fietspad;
- Het fietspad op de Wilhelminabrug in Deventer mag alleen nog gebruikt worden door fietsers. Brommers gaan daar naar de rijbaan;
- De rotonde N344-Woudweg Teuge wordt aangepast.
- Fietsers worden voortaan niet meer over de Burgemeester van der Feltzweg in Twello geleid, maar via de provinciale weg N344.

Dankzij deze aanpassingen gaat het fietsen tussen Apeldoorn en Deventer straks sneller; het scheelt 2,5 minuut door de diverse verbeteringen.

Inloopavonden in januari

De verbetermaatregelen zijn opgesteld in overleg met diverse partijen, zoals de wijkraden, Fietsersbond, Veilig Verkeer Nederland en politie. Alle verbeterpunten zijn vastgelegd in een schetsontwerp. Dit schetsontwerp willen we nu optimaliseren met de inbreng van aanwonenden en andere
belanghebbenden. Daarom organiseren we inloopavonden op de volgende dagen en locaties:
- 19 januari; 18 - 21 uur, gemeentehuis gemeente Voorst, H.W. Iordensweg 17, Twello
- 20 januari; 18 - 21 uur, Wijkcentrum Het Bolwerk, Ravelijn 55, Apeldoorn
De reacties tijdens deze avonden worden besproken in de Werkgroep Fiets. Het voorlopig ontwerp moet vervolgens in april/mei 2016 klaar zijn. Daarna gaan de werkzaamheden starten en het streven is dat alle maatregelen eind 2017 uitgevoerd zijn. Tot slot volgt een campagne om de bekendheid van
de verbeterde route te vergroten en mensen over te halen vaker de fiets te gebruiken.

Snel en gezond

Inwoners van de regio die geregeld deze route fietsen, zijn blij met de verbeteringen. Zo rijdt Ronald Oomen vier dagen in de week van zijn huis in Deventer naar zijn werk in Apeldoorn. Hij stapte over van auto naar high-speed e-bike dankzij de Fietsactie Samen Schakelen. "Met de auto deed ik
er 40 minuten over als het druk op de weg was en soms zelfs meer dan een uur. Met de high speed e-bike ben ik in 40 minuten op mijn werk. En het is nog gezond ook! Het leukste is nog wel dat ik al die stilstaande auto's inhaal die langzaam de stad inrijden." Vanaf eind 2017 is Oomen dus zelfs
nog sneller op zijn werk. Maar belangrijker vindt hij het dat de veiligheid op de route vergroot dankzij de diverse verbeteringen. Bijvoorbeeld bij de fietsbrug over de N344. "Daar klimmen fietsers vaak via het talud de brug op, omdat dat sneller is. Ze schieten dan ineens het fietspad op,
waardoor ik er geregeld vol in de remmen moet. Straks met de hellingbanen is die onveilige situatie er niet meer."
Saskia Kluit, directeur van de Fietsersbond, voegt toe: "Bij de fietsbrug over de N344 is het duidelijk dat veel fietsers behoefte hebben aan een kortere, traploze route om van de fietsbrug bij de N344 te komen. Met hellingbanen komen we aan die wens tegemoet. Ook bij alle andere voorgestelde
verbeteringen staat het belang van de fietser voorop. Als Fietsersbond zijn we er heel blij mee dat de overheden op een verantwoorde manier investeren in de verbetering van de fietsroute, zodat de fietser er ook echt wat aan heeft!"

Samenwerking aan een gezond alternatief

De verbetering van de fietsroute is een besluit dat de colleges van de gemeenten onlangs hebben genomen. Het project wordt mede gefinancierd door Beter Benutten, een programma van het ministerie van Infrastructuur en Milieu waarin Rijk, regio en bedrijfsleven samenwerken om de bereikbaarheid
in de drukste regio's over weg, water en spoor te verbeteren. Jan-Bert Dijkstra, Programmadirecteur Beter Benutten, vindt de verbetering van de fietsroute een zeer geslaagd voorbeeld van een praktische maatregel om de bereikbaarheid te verbeteren. "Als Beter Benutten willen we de files op de
drukste punten in Nederland met 20% verminderen. Het stimuleren van fietsgebruik past perfect in dat plaatje. En dus ook concrete maatregelen om het fietsen aantrekkelijker te maken."
Conny Bieze, gedeputeerde van de provincie Gelderland, benadrukt welk belang de provincie bij een betere fietsroute heeft. "Ik zie dat steeds meer mensen het gezonde alternatief ontdekken van de snelle en comfortabele fietsroutes. Dit draagt ook bij aan minder drukte op de wegen. En dat is
weer mooi meegenomen voor de bedrijven."

Meer informatie

Op www.fietsruggengraat-stedendriehoek.nl staat uitgebreide informatie over de snellere fietsroute. Daar is ook te lezen dat er nog meer fietsroutes in de regio Stedendriehoek zijn die aangepakt gaan worden.