Van Rooijen: belastingplan is een straf op oud worden

"De ouderen hebben geen evenredig deel gehad van de 5 miljard belastingverlaging. Zij zijn afgescheept met een beschamende eenmalige fooi van 137 euro: 11,41 per maand. Het Belastingplan is een straf op oud worden."

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, sprak dinsdag 14 dcmber in de Eerste Kamer harde woorden over de belastingmaatregelen van het kabinet. Hij wees erop, dat tegenover de fooi van 11,41 euro per maand voor ouderen staat dat de werkenden een `permanent verkiezingscadeau' van 1200 euro ontvangen, 100 euro per maand. Van Rooijen benadrukte ook dat vanaf 2017 de ouderen weer permanent 112 euro meer betalen: bijna een tientje per maand. Het kabinet moet zich volgens hem diep schamen. "De 50PLUS-fractie houdt de VVD en de PVDA voor deze ouderenstraf verantwoordelijk. De ouderendiscriminatie houdt niet op", zei hij.

De 50PLUS fractie is van mening dat alle Nederlanders - jong en oud - behoren te profiteren van belastingverlagingen: zoals jong en oud immers ook meebetalen aan de tientallen miljarden belastingverzwaringen vanaf het begin van de crisis. Gelijke fiscale behandeling van werkenden en ouderen is een kwestie van beschaving en rechtvaardigheid, stelde Martin van Rooijen. "Die gelijke behandeling was er ook bij de eerdere echte Belastinghervormingen in 1990 en 2001. Na de lasten nu ook de lusten voor iedereen."

In zijn bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer over het Belastingplan 2016 bracht de 50PLUS-senator onder meer ook het volgende naar voren:

"Dit Belastingplan is een regelrechte belastingstraf op oud worden. Dat zit ook besloten in de term die het kabinet gebruikt, een levensloopbelasting. Het is een pure discriminatie, leeftijdsdiscriminatie. Voor 50PLUS is het principe van gelijke behandeling de toets voor de rechtmatigheid van de voorstellen. De vraag is of dit rechtmatig is. Vooral ook omdat het kabinet van zins is dit discriminerende beleid voort te zetten is het noodzakelijk paal en perk te stellen en te zeggen: tot hier en niet verder. Het Belastingplan 2016, eenmaal goedgekeurd, is een precedent want zet de deur wagenwijd open voor verdere belastingverlaging alleen voor werkenden, nota bene ook nog deels betaald door ouderen."

"Wij wijzen op de brief over de novelle waarin wederom een verlaging van 4 miljard van de inkomstenbelasting wordt aangekondigd, waarbij het de vraag is of die weer beperkt wordt tot een belastingverlaging op arbeid, alleen voor de werkenden dus. Alles wijst daarop omdat in de novellebrief wordt gesproken over 15. 000 extra banen en dat kan effectief alleen via weer een enorme verhoging van de arbeidskorting van bijvoorbeeld 1500 euro. De 50PLUS-fractie zal zich ten principale tegen deze schuif verzetten, tenzij er de garantie wordt gegeven dat per saldo absoluut geen verslechtering voor ouderen optreedt."

"Wij beschouwen het niet meedelen in de 4 tot 5 miljard als een aparte strafbelasting voor de ouderen. We hadden al 4 ouderentaksen. Dit is nummer 5, de discriminatoire Rutte/ Dijsselbloem/Wiebes- belastingtaks, een beschamende belasting. Het stapelen gaat gewoon door. Inderdaad verbetert door het Belastingplan 2016 de koopkracht van ouderen eenmalig met 1,2%, maar dat brengt de totale koopkracht toch nog maar op nul. Dat komt door andere maatregelen buiten dat Belastingplan van 2016."

"De andere, brede invalshoek van de 50PLUS-fractie toont een onthutsend en beschamend beeld van de werkelijkheid zoals die er is. Wij kijken naar: meerjaren naast 1 jaar, fiscaal en niet fiscaal samen en onderscheid tussen structureel en eenmalig. Wij betrekken de Miljoenennota 2015 erbij en zien de exclusieve structurele lastenverzwaringen voor de ouderen van niet minder dan 600 miljoen waartoe in najaar 2014 al besloten is. Die bestonden uit een lastenverzwaring van totaal 610 miljoen."

"Het kabinet spreekt van intensivering van de ouderenkorting die een belangrijk deel van de koopkrachtreparatie in 2016 structureel maakt. Ik noem het terugdraaien van de eerdere verlaging. Het is geen verhoging. Dit terugdraaien toont aan dat de koopkrachtreparatie lapwerk was en dat het structureel moest, zoals wij gevraagd hebben. Onze fractie blijft een gehele structurele verhoging van 220 euro eisen en niet maar de helft van 108 euro die er nu is. Immers de ouderenkorting daalt in 2017 gewoon met 112 euro: 220 min 108. Een tientje per maand. Hoe groot is de koopkrachtdaling van die 108 euro?, zo vraag ik de staatssecretaris. Is hij bereid nu al toe te zeggen dat in het Belastingplan 2017 structureel te repareren en niet weer eenmalig? Kom daar dus niet voor de tweede keer mee aan. Anders slepen we de gevolgen van een fundamenteel fout besluit van jaar tot jaar mee."

"De 50PLUS-fractie heeft in de Tweede Kamer een structureel evenredig aandeel geeist in de structurele 5 miljard lastenverlaging en die is er helemaal niet gekomen. In de senaat is de motie-Nagel daarover aangenomen. Die motie is niet uitgevoerd. Nog niet, want de motie blijft boven de markt hangen."

"De ouderen hebben structurele lastenverzwaringen en eenmalige reparatie in 2016, juist als gevolg van die lastenverzwaringen. Het beeld voor de werkenden is in totaal contrast: alleen steeds grotere structurele lastenverlichtingen en dat zal in de toekomst doorgaan volgens het kabinet. In 2 extra rondes is er weer 90 en 300 miljoen extra naar de werkenden geschoven uit de algemene ruif van de schijfverlaging. In die 2 rondes wordt de ouderen alleen 200 miljoen niet meer afgepakt. Meer hebben zij niet te verwachten. Sterker nog: zij hebben ook geen recht op structurele belastingverlaging. Dat is de harde consequentie uit het geloof van het kabinet dat de werkenden zorgen voor de welvaart en hun eigen toekomstige welvaart. Ouderen zijn in die visie een exclusief belastingobject."

"Omdat de werkenden AOW-premie betalen moeten de ouderen ook de AOW-premie betalen. Ik wil er op wijzen dat wij destijds AOW-premie betaalden voor de AOW van onze ouders die nooit AOW premie hadden betaald. De ouderen van nu ontvangen de wel verdiende AOW waar zij 40 jaar hard voor gewerkt hebben en dan zouden zij AOW-premie moeten gaan betalen onder de vlag van belasting. Juist door de veel hogere arbeidskorting betalen de werkenden effectief steeds minder AOW-premie. Maar de ouderen zouden die AOW-premie wel moeten betalen. Dat is de omgekeerde wereld."

"In de loop der jaren is er in de Inkomstenbelasting een steeds grotere kloof ontstaan in de fiscale behandeling van 1- en 2-persoonshuishoudens en tussen niet AOW' ers en AOW'ers. In de Tweede Kamer en in de senaat bij de Algemene en Financiele beschouwingen is uitvoerig stil gestaan bij dit verschil: in de senaat zijn moties aangenomen. Zij hebben gemeen de zorg dat de kloof al groot is maar steeds groter wordt. Ook hier wordt wel het argument gebruikt dat het nu eenmaal zo gegroeid is. Maar het is nooit verkeerd dan toch een moment van bezinning in te bouwen en de senaat is bij uitstek de plaats om dat te doen, zeker nu het wetsvoorstel voorligt die verschillen fors te vergroten en die steeds meer in strijd komen met het draagkrachtbeginsel. De motie-Nagel vroeg om een evenredig deel in de structurele belastingverlaging. Die is er niet gekomen. Waarom niet?"

"Met de inkomstenbelasting is ons land totaal op de verkeerde weg. Nog sterker: de Inkomstenbelasting verwordt tot een instrument van werkgelegenheidsbeleid en arbeidsmarktpolitiek. Het wordt een uitdeelbelasting met steeds meer willekeurige politieke deals. Het einde van een echte zuivere inkomstenbelasting komt in zicht. Omdat er geen principes meer aan ten grondslag liggen is alles mogelijk en te verdedigen: de waan van de dag heerst. Je kunt aan alle knoppen draaien. Het wordt een sinterklaassysteem met een hoog kerstboomgehalte. De 50 PLUS-fractie vraagt de staatssecretaris voor 1 augustus 2016 te komen met een studierapport over het draagkrachtbeginsel in de inkomstenbelasting.""De ouderen hebben geen evenredig deel gehad van de 5 miljard belastingverlaging. Zij zijn afgescheept met een beschamende eenmalige fooi van 137 euro: 11,41 per maand. Het Belastingplan is een straf op oud worden."

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, sprak dinsdag 14 dcmber in de Eerste Kamer harde woorden over de belastingmaatregelen van het kabinet. Hij wees erop, dat tegenover de fooi van 11,41 euro per maand voor ouderen staat dat de werkenden een `permanent verkiezingscadeau' van 1200 euro ontvangen, 100 euro per maand. Van Rooijen benadrukte ook dat vanaf 2017 de ouderen weer permanent 112 euro meer betalen: bijna een tientje per maand. Het kabinet moet zich volgens hem diep schamen. "De 50PLUS-fractie houdt de VVD en de PVDA voor deze ouderenstraf verantwoordelijk. De ouderendiscriminatie houdt niet op", zei hij.

De 50PLUS fractie is van mening dat alle Nederlanders - jong en oud - behoren te profiteren van belastingverlagingen: zoals jong en oud immers ook meebetalen aan de tientallen miljarden belastingverzwaringen vanaf het begin van de crisis. Gelijke fiscale behandeling van werkenden en ouderen is een kwestie van beschaving en rechtvaardigheid, stelde Martin van Rooijen. "Die gelijke behandeling was er ook bij de eerdere echte Belastinghervormingen in 1990 en 2001. Na de lasten nu ook de lusten voor iedereen."

In zijn bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer over het Belastingplan 2016 bracht de 50PLUS-senator onder meer ook het volgende naar voren:

"Dit Belastingplan is een regelrechte belastingstraf op oud worden. Dat zit ook besloten in de term die het kabinet gebruikt, een levensloopbelasting. Het is een pure discriminatie, leeftijdsdiscriminatie. Voor 50PLUS is het principe van gelijke behandeling de toets voor de rechtmatigheid van de voorstellen. De vraag is of dit rechtmatig is. Vooral ook omdat het kabinet van zins is dit discriminerende beleid voort te zetten is het noodzakelijk paal en perk te stellen en te zeggen: tot hier en niet verder. Het Belastingplan 2016, eenmaal goedgekeurd, is een precedent want zet de deur wagenwijd open voor verdere belastingverlaging alleen voor werkenden, nota bene ook nog deels betaald door ouderen."

"Wij wijzen op de brief over de novelle waarin wederom een verlaging van 4 miljard van de inkomstenbelasting wordt aangekondigd, waarbij het de vraag is of die weer beperkt wordt tot een belastingverlaging op arbeid, alleen voor de werkenden dus. Alles wijst daarop omdat in de novellebrief wordt gesproken over 15. 000 extra banen en dat kan effectief alleen via weer een enorme verhoging van de arbeidskorting van bijvoorbeeld 1500 euro. De 50PLUS-fractie zal zich ten principale tegen deze schuif verzetten, tenzij er de garantie wordt gegeven dat per saldo absoluut geen verslechtering voor ouderen optreedt."

"Wij beschouwen het niet meedelen in de 4 tot 5 miljard als een aparte strafbelasting voor de ouderen. We hadden al 4 ouderentaksen. Dit is nummer 5, de discriminatoire Rutte/ Dijsselbloem/Wiebes- belastingtaks, een beschamende belasting. Het stapelen gaat gewoon door. Inderdaad verbetert door het Belastingplan 2016 de koopkracht van ouderen eenmalig met 1,2%, maar dat brengt de totale koopkracht toch nog maar op nul. Dat komt door andere maatregelen buiten dat Belastingplan van 2016."

"De andere, brede invalshoek van de 50PLUS-fractie toont een onthutsend en beschamend beeld van de werkelijkheid zoals die er is. Wij kijken naar: meerjaren naast 1 jaar, fiscaal en niet fiscaal samen en onderscheid tussen structureel en eenmalig. Wij betrekken de Miljoenennota 2015 erbij en zien de exclusieve structurele lastenverzwaringen voor de ouderen van niet minder dan 600 miljoen waartoe in najaar 2014 al besloten is. Die bestonden uit een lastenverzwaring van totaal 610 miljoen."

"Het kabinet spreekt van intensivering van de ouderenkorting die een belangrijk deel van de koopkrachtreparatie in 2016 structureel maakt. Ik noem het terugdraaien van de eerdere verlaging. Het is geen verhoging. Dit terugdraaien toont aan dat de koopkrachtreparatie lapwerk was en dat het structureel moest, zoals wij gevraagd hebben. Onze fractie blijft een gehele structurele verhoging van 220 euro eisen en niet maar de helft van 108 euro die er nu is. Immers de ouderenkorting daalt in 2017 gewoon met 112 euro: 220 min 108. Een tientje per maand. Hoe groot is de koopkrachtdaling van die 108 euro?, zo vraag ik de staatssecretaris. Is hij bereid nu al toe te zeggen dat in het Belastingplan 2017 structureel te repareren en niet weer eenmalig? Kom daar dus niet voor de tweede keer mee aan. Anders slepen we de gevolgen van een fundamenteel fout besluit van jaar tot jaar mee."

"De 50PLUS-fractie heeft in de Tweede Kamer een structureel evenredig aandeel geeist in de structurele 5 miljard lastenverlaging en die is er helemaal niet gekomen. In de senaat is de motie-Nagel daarover aangenomen. Die motie is niet uitgevoerd. Nog niet, want de motie blijft boven de markt hangen."

"De ouderen hebben structurele lastenverzwaringen en eenmalige reparatie in 2016, juist als gevolg van die lastenverzwaringen. Het beeld voor de werkenden is in totaal contrast: alleen steeds grotere structurele lastenverlichtingen en dat zal in de toekomst doorgaan volgens het kabinet. In 2 extra rondes is er weer 90 en 300 miljoen extra naar de werkenden geschoven uit de algemene ruif van de schijfverlaging. In die 2 rondes wordt de ouderen alleen 200 miljoen niet meer afgepakt. Meer hebben zij niet te verwachten. Sterker nog: zij hebben ook geen recht op structurele belastingverlaging. Dat is de harde consequentie uit het geloof van het kabinet dat de werkenden zorgen voor de welvaart en hun eigen toekomstige welvaart. Ouderen zijn in die visie een exclusief belastingobject."

"Omdat de werkenden AOW-premie betalen moeten de ouderen ook de AOW-premie betalen. Ik wil er op wijzen dat wij destijds AOW-premie betaalden voor de AOW van onze ouders die nooit AOW premie hadden betaald. De ouderen van nu ontvangen de wel verdiende AOW waar zij 40 jaar hard voor gewerkt hebben en dan zouden zij AOW-premie moeten gaan betalen onder de vlag van belasting. Juist door de veel hogere arbeidskorting betalen de werkenden effectief steeds minder AOW-premie. Maar de ouderen zouden die AOW-premie wel moeten betalen. Dat is de omgekeerde wereld."

"In de loop der jaren is er in de Inkomstenbelasting een steeds grotere kloof ontstaan in de fiscale behandeling van 1- en 2-persoonshuishoudens en tussen niet AOW' ers en AOW'ers. In de Tweede Kamer en in de senaat bij de Algemene en Financiele beschouwingen is uitvoerig stil gestaan bij dit verschil: in de senaat zijn moties aangenomen. Zij hebben gemeen de zorg dat de kloof al groot is maar steeds groter wordt. Ook hier wordt wel het argument gebruikt dat het nu eenmaal zo gegroeid is. Maar het is nooit verkeerd dan toch een moment van bezinning in te bouwen en de senaat is bij uitstek de plaats om dat te doen, zeker nu het wetsvoorstel voorligt die verschillen fors te vergroten en die steeds meer in strijd komen met het draagkrachtbeginsel. De motie-Nagel vroeg om een evenredig deel in de structurele belastingverlaging. Die is er niet gekomen. Waarom niet?"

"Met de inkomstenbelasting is ons land totaal op de verkeerde weg. Nog sterker: de Inkomstenbelasting verwordt tot een instrument van werkgelegenheidsbeleid en arbeidsmarktpolitiek. Het wordt een uitdeelbelasting met steeds meer willekeurige politieke deals. Het einde van een echte zuivere inkomstenbelasting komt in zicht. Omdat er geen principes meer aan ten grondslag liggen is alles mogelijk en te verdedigen: de waan van de dag heerst. Je kunt aan alle knoppen draaien. Het wordt een sinterklaassysteem met een hoog kerstboomgehalte. De 50 PLUS-fractie vraagt de staatssecretaris voor 1 augustus 2016 te komen met een studierapport over het draagkrachtbeginsel in de inkomstenbelasting."

"Wij blijven pleiten voor het niet laten doorgaan van de afschaffing van de ouderentoeslag. Deze is een vrijstelling van vermogen voor box 3 die alleen geldt voor mensen met alleen AOW of AOW met klein pensioen. Deze ouderen worden hard gepakt: zij gaan 123 tot 245 meer box 3-belasting betalen in het nieuwe regime. Voor 2-persoonshuishoudens is het het dubbele: 246 euro en 490 euro. Maar nog veel erger is dat zij de huurtoeslag van bijna 4000 euro in een keer verliezen. Is de bewindsman alsnog bereid de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken? De belastingdienst kan niet het probleem zijn omdat in elk geval de ouderen dan zeker weten dat de ouderentoeslag bij de definitieve aanslag 2016 gehandhaafd blijft en zij het teveel betaalde terugkrijgen. Dat zij eerst de extra betalingen moeten doen nemen zij dan op de koop toe. Met deze verwarring waarover de staatssecretaris spreekt kunnen zij best leven."

"Als de bewindsman niet bereid is de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken dan vragen wij of hij bereid is om de afschaffing tenminste een jaa"De ouderen hebben geen evenredig deel gehad van de 5 miljard belastingverlaging. Zij zijn afgescheept met een beschamende eenmalige fooi van 137 euro: 11,41 per maand. Het Belastingplan is een straf op oud worden."

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, sprak dinsdag 14 dcmber in de Eerste Kamer harde woorden over de belastingmaatregelen van het kabinet. Hij wees erop, dat tegenover de fooi van 11,41 euro per maand voor ouderen staat dat de werkenden een `permanent verkiezingscadeau' van 1200 euro ontvangen, 100 euro per maand. Van Rooijen benadrukte ook dat vanaf 2017 de ouderen weer permanent 112 euro meer betalen: bijna een tientje per maand. Het kabinet moet zich volgens hem diep schamen. "De 50PLUS-fractie houdt de VVD en de PVDA voor deze ouderenstraf verantwoordelijk. De ouderendiscriminatie houdt niet op", zei hij.

De 50PLUS fractie is van mening dat alle Nederlanders - jong en oud - behoren te profiteren van belastingverlagingen: zoals jong en oud immers ook meebetalen aan de tientallen miljarden belastingverzwaringen vanaf het begin van de crisis. Gelijke fiscale behandeling van werkenden en ouderen is een kwestie van beschaving en rechtvaardigheid, stelde Martin van Rooijen. "Die gelijke behandeling was er ook bij de eerdere echte Belastinghervormingen in 1990 en 2001. Na de lasten nu ook de lusten voor iedereen."

In zijn bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer over het Belastingplan 2016 bracht de 50PLUS-senator onder meer ook het volgende naar voren:

"Dit Belastingplan is een regelrechte belastingstraf op oud worden. Dat zit ook besloten in de term die het kabinet gebruikt, een levensloopbelasting. Het is een pure discriminatie, leeftijdsdiscriminatie. Voor 50PLUS is het principe van gelijke behandeling de toets voor de rechtmatigheid van de voorstellen. De vraag is of dit rechtmatig is. Vooral ook omdat het kabinet van zins is dit discriminerende beleid voort te zetten is het noodzakelijk paal en perk te stellen en te zeggen: tot hier en niet verder. Het Belastingplan 2016, eenmaal goedgekeurd, is een precedent want zet de deur wagenwijd open voor verdere belastingverlaging alleen voor werkenden, nota bene ook nog deels betaald door ouderen."

"Wij wijzen op de brief over de novelle waarin wederom een verlaging van 4 miljard van de inkomstenbelasting wordt aangekondigd, waarbij het de vraag is of die weer beperkt wordt tot een belastingverlaging op arbeid, alleen voor de werkenden dus. Alles wijst daarop omdat in de novellebrief wordt gesproken over 15. 000 extra banen en dat kan effectief alleen via weer een enorme verhoging van de arbeidskorting van bijvoorbeeld 1500 euro. De 50PLUS-fractie zal zich ten principale tegen deze schuif verzetten, tenzij er de garantie wordt gegeven dat per saldo absoluut geen verslechtering voor ouderen optreedt."

"Wij beschouwen het niet meedelen in de 4 tot 5 miljard als een aparte strafbelasting voor de ouderen. We hadden al 4 ouderentaksen. Dit is nummer 5, de discriminatoire Rutte/ Dijsselbloem/Wiebes- belastingtaks, een beschamende belasting. Het stapelen gaat gewoon door. Inderdaad verbetert door het Belastingplan 2016 de koopkracht van ouderen eenmalig met 1,2%, maar dat brengt de totale koopkracht toch nog maar op nul. Dat komt door andere maatregelen buiten dat Belastingplan van 2016."

"De andere, brede invalshoek van de 50PLUS-fractie toont een onthutsend en beschamend beeld van de werkelijkheid zoals die er is. Wij kijken naar: meerjaren naast 1 jaar, fiscaal en niet fiscaal samen en onderscheid tussen structureel en eenmalig. Wij betrekken de Miljoenennota 2015 erbij en zien de exclusieve structurele lastenverzwaringen voor de ouderen van niet minder dan 600 miljoen waartoe in najaar 2014 al besloten is. Die bestonden uit een lastenverzwaring van totaal 610 miljoen."

"Het kabinet spreekt van intensivering van de ouderenkorting die een belangrijk deel van de koopkrachtreparatie in 2016 structureel maakt. Ik noem het terugdraaien van de eerdere verlaging. Het is geen verhoging. Dit terugdraaien toont aan dat de koopkrachtreparatie lapwerk was en dat het structureel moest, zoals wij gevraagd hebben. Onze fractie blijft een gehele structurele verhoging van 220 euro eisen en niet maar de helft van 108 euro die er nu is. Immers de ouderenkorting daalt in 2017 gewoon met 112 euro: 220 min 108. Een tientje per maand. Hoe groot is de koopkrachtdaling van die 108 euro?, zo vraag ik de staatssecretaris. Is hij bereid nu al toe te zeggen dat in het Belastingplan 2017 structureel te repareren en niet weer eenmalig? Kom daar dus niet voor de tweede keer mee aan. Anders slepen we de gevolgen van een fundamenteel fout besluit van jaar tot jaar mee."

"De 50PLUS-fractie heeft in de Tweede Kamer een structureel evenredig aandeel geeist in de structurele 5 miljard lastenverlaging en die is er helemaal niet gekomen. In de senaat is de motie-Nagel daarover aangenomen. Die motie is niet uitgevoerd. Nog niet, want de motie blijft boven de markt hangen."

"De ouderen hebben structurele lastenverzwaringen en eenmalige reparatie in 2016, juist als gevolg van die lastenverzwaringen. Het beeld voor de werkenden is in totaal contrast: alleen steeds grotere structurele lastenverlichtingen en dat zal in de toekomst doorgaan volgens het kabinet. In 2 extra rondes is er weer 90 en 300 miljoen extra naar de werkenden geschoven uit de algemene ruif van de schijfverlaging. In die 2 rondes wordt de ouderen alleen 200 miljoen niet meer afgepakt. Meer hebben zij niet te verwachten. Sterker nog: zij hebben ook geen recht op structurele belastingverlaging. Dat is de harde consequentie uit het geloof van het kabinet dat de werkenden zorgen voor de welvaart en hun eigen toekomstige welvaart. Ouderen zijn in die visie een exclusief belastingobject."

"Omdat de werkenden AOW-premie betalen moeten de ouderen ook de AOW-premie betalen. Ik wil er op wijzen dat wij destijds AOW-premie betaalden voor de AOW van onze ouders die nooit AOW premie hadden betaald. De ouderen van nu ontvangen de wel verdiende AOW waar zij 40 jaar hard voor gewerkt hebben en dan zouden zij AOW-premie moeten gaan betalen onder de vlag van belasting. Juist door de veel hogere arbeidskorting betalen de werkenden effectief steeds minder AOW-premie. Maar de ouderen zouden die AOW-premie wel moeten betalen. Dat is de omgekeerde wereld."

"In de loop der jaren is er in de Inkomstenbelasting een steeds grotere kloof ontstaan in de fiscale behandeling van 1- en 2-persoonshuishoudens en tussen niet AOW' ers en AOW'ers. In de Tweede Kamer en in de senaat bij de Algemene en Financiele beschouwingen is uitvoerig stil gestaan bij dit verschil: in de senaat zijn moties aangenomen. Zij hebben gemeen de zorg dat de kloof al groot is maar steeds groter wordt. Ook hier wordt wel het argument gebruikt dat het nu eenmaal zo gegroeid is. Maar het is nooit verkeerd dan toch een moment van bezinning in te bouwen en de senaat is bij uitstek de plaats om dat te doen, zeker nu het wetsvoorstel voorligt die verschillen fors te vergroten en die steeds meer in strijd komen met het draagkrachtbeginsel. De motie-Nagel vroeg om een evenredig deel in de structurele belastingverlaging. Die is er niet gekomen. Waarom niet?"

"Met de inkomstenbelasting is ons land totaal op de verkeerde weg. Nog sterker: de Inkomstenbelasting verwordt tot een instrument van werkgelegenheidsbeleid en arbeidsmarktpolitiek. Het wordt een uitdeelbelasting met steeds meer willekeurige politieke deals. Het einde van een echte zuivere inkomstenbelasting komt in zicht. Omdat er geen principes meer aan ten grondslag liggen is alles mogelijk en te verdedigen: de waan van de dag heerst. Je kunt aan alle knoppen draaien. Het wordt een sinterklaassysteem met een hoog kerstboomgehalte. De 50 PLUS-fractie vraagt de staatssecretaris voor 1 augustus 2016 te komen met een studierapport over het draagkrachtbeginsel in de inkomstenbelasting."

"Wij blijven pleiten voor het niet laten doorgaan van de afschaffing van de ouderentoeslag. Deze is een vrijstelling van vermogen voor box 3 die alleen geldt voor mensen met alleen AOW of AOW met klein pensioen. Deze ouderen worden hard gepakt: zij gaan 123 tot 245 meer box 3-belasting betalen in het nieuwe regime. Voor 2-persoonshuishoudens is het het dubbele: 246 euro en 490 euro. Maar nog veel erger is dat zij de huurtoeslag van bijna 4000 euro in een keer verliezen. Is de bewindsman alsnog bereid de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken? De belastingdienst kan niet het probleem zijn omdat in elk geval de ouderen dan zeker weten dat de ouderentoeslag bij de definitieve aanslag 2016 gehandhaafd blijft en zij het teveel betaalde terugkrijgen. Dat zij eerst de extra betalingen moeten doen nemen zij dan op de koop toe. Met deze verwarring waarover de staatssecretaris spreekt kunnen zij best leven."

"Als de bewindsman niet bereid is de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken dan vragen wij of hij bereid is om de afschaffing tenminste een jaa"De ouderen hebben geen evenredig deel gehad van de 5 miljard belastingverlaging. Zij zijn afgescheept met een beschamende eenmalige fooi van 137 euro: 11,41 per maand. Het Belastingplan is een straf op oud worden."

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, sprak dinsdag 14 dcmber in de Eerste Kamer harde woorden over de belastingmaatregelen van het kabinet. Hij wees erop, dat tegenover de fooi van 11,41 euro per maand voor ouderen staat dat de werkenden een `permanent verkiezingscadeau' van 1200 euro ontvangen, 100 euro per maand. Van Rooijen benadrukte ook dat vanaf 2017 de ouderen weer permanent 112 euro meer betalen: bijna een tientje per maand. Het kabinet moet zich volgens hem diep schamen. "De 50PLUS-fractie houdt de VVD en de PVDA voor deze ouderenstraf verantwoordelijk. De ouderendiscriminatie houdt niet op", zei hij.

De 50PLUS fractie is van mening dat alle Nederlanders - jong en oud - behoren te profiteren van belastingverlagingen: zoals jong en oud immers ook meebetalen aan de tientallen miljarden belastingverzwaringen vanaf het begin van de crisis. Gelijke fiscale behandeling van werkenden en ouderen is een kwestie van beschaving en rechtvaardigheid, stelde Martin van Rooijen. "Die gelijke behandeling was er ook bij de eerdere echte Belastinghervormingen in 1990 en 2001. Na de lasten nu ook de lusten voor iedereen."

In zijn bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer over het Belastingplan 2016 bracht de 50PLUS-senator onder meer ook het volgende naar voren:

"Dit Belastingplan is een regelrechte belastingstraf op oud worden. Dat zit ook besloten in de term die het kabinet gebruikt, een levensloopbelasting. Het is een pure discriminatie, leeftijdsdiscriminatie. Voor 50PLUS is het principe van gelijke behandeling de toets voor de rechtmatigheid van de voorstellen. De vraag is of dit rechtmatig is. Vooral ook omdat het kabinet van zins is dit discriminerende beleid voort te zetten is het noodzakelijk paal en perk te stellen en te zeggen: tot hier en niet verder. Het Belastingplan 2016, eenmaal goedgekeurd, is een precedent want zet de deur wagenwijd open voor verdere belastingverlaging alleen voor werkenden, nota bene ook nog deels betaald door ouderen."

"Wij wijzen op de brief over de novelle waarin wederom een verlaging van 4 miljard van de inkomstenbelasting wordt aangekondigd, waarbij het de vraag is of die weer beperkt wordt tot een belastingverlaging op arbeid, alleen voor de werkenden dus. Alles wijst daarop omdat in de novellebrief wordt gesproken over 15. 000 extra banen en dat kan effectief alleen via weer een enorme verhoging van de arbeidskorting van bijvoorbeeld 1500 euro. De 50PLUS-fractie zal zich ten principale tegen deze schuif verzetten, tenzij er de garantie wordt gegeven dat per saldo absoluut geen verslechtering voor ouderen optreedt."

"Wij beschouwen het niet meedelen in de 4 tot 5 miljard als een aparte strafbelasting voor de ouderen. We hadden al 4 ouderentaksen. Dit is nummer 5, de discriminatoire Rutte/ Dijsselbloem/Wiebes- belastingtaks, een beschamende belasting. Het stapelen gaat gewoon door. Inderdaad verbetert door het Belastingplan 2016 de koopkracht van ouderen eenmalig met 1,2%, maar dat brengt de totale koopkracht toch nog maar op nul. Dat komt door andere maatregelen buiten dat Belastingplan van 2016."

"De andere, brede invalshoek van de 50PLUS-fractie toont een onthutsend en beschamend beeld van de werkelijkheid zoals die er is. Wij kijken naar: meerjaren naast 1 jaar, fiscaal en niet fiscaal samen en onderscheid tussen structureel en eenmalig. Wij betrekken de Miljoenennota 2015 erbij en zien de exclusieve structurele lastenverzwaringen voor de ouderen van niet minder dan 600 miljoen waartoe in najaar 2014 al besloten is. Die bestonden uit een lastenverzwaring van totaal 610 miljoen."

"Het kabinet spreekt van intensivering van de ouderenkorting die een belangrijk deel van de koopkrachtreparatie in 2016 structureel maakt. Ik noem het terugdraaien van de eerdere verlaging. Het is geen verhoging. Dit terugdraaien toont aan dat de koopkrachtreparatie lapwerk was en dat het structureel moest, zoals wij gevraagd hebben. Onze fractie blijft een gehele structurele verhoging van 220 euro eisen en niet maar de helft van 108 euro die er nu is. Immers de ouderenkorting daalt in 2017 gewoon met 112 euro: 220 min 108. Een tientje per maand. Hoe groot is de koopkrachtdaling van die 108 euro?, zo vraag ik de staatssecretaris. Is hij bereid nu al toe te zeggen dat in het Belastingplan 2017 structureel te repareren en niet weer eenmalig? Kom daar dus niet voor de tweede keer mee aan. Anders slepen we de gevolgen van een fundamenteel fout besluit van jaar tot jaar mee."

"De 50PLUS-fractie heeft in de Tweede Kamer een structureel evenredig aandeel geeist in de structurele 5 miljard lastenverlaging en die is er helemaal niet gekomen. In de senaat is de motie-Nagel daarover aangenomen. Die motie is niet uitgevoerd. Nog niet, want de motie blijft boven de markt hangen."

"De ouderen hebben structurele lastenverzwaringen en eenmalige reparatie in 2016, juist als gevolg van die lastenverzwaringen. Het beeld voor de werkenden is in totaal contrast: alleen steeds grotere structurele lastenverlichtingen en dat zal in de toekomst doorgaan volgens het kabinet. In 2 extra rondes is er weer 90 en 300 miljoen extra naar de werkenden geschoven uit de algemene ruif van de schijfverlaging. In die 2 rondes wordt de ouderen alleen 200 miljoen niet meer afgepakt. Meer hebben zij niet te verwachten. Sterker nog: zij hebben ook geen recht op structurele belastingverlaging. Dat is de harde consequentie uit het geloof van het kabinet dat de werkenden zorgen voor de welvaart en hun eigen toekomstige welvaart. Ouderen zijn in die visie een exclusief belastingobject."

"Omdat de werkenden AOW-premie betalen moeten de ouderen ook de AOW-premie betalen. Ik wil er op wijzen dat wij destijds AOW-premie betaalden voor de AOW van onze ouders die nooit AOW premie hadden betaald. De ouderen van nu ontvangen de wel verdiende AOW waar zij 40 jaar hard voor gewerkt hebben en dan zouden zij AOW-premie moeten gaan betalen onder de vlag van belasting. Juist door de veel hogere arbeidskorting betalen de werkenden effectief steeds minder AOW-premie. Maar de ouderen zouden die AOW-premie wel moeten betalen. Dat is de omgekeerde wereld."

"In de loop der jaren is er in de Inkomstenbelasting een steeds grotere kloof ontstaan in de fiscale behandeling van 1- en 2-persoonshuishoudens en tussen niet AOW' ers en AOW'ers. In de Tweede Kamer en in de senaat bij de Algemene en Financiele beschouwingen is uitvoerig stil gestaan bij dit verschil: in de senaat zijn moties aangenomen. Zij hebben gemeen de zorg dat de kloof al groot "De ouderen hebben geen evenredig deel gehad van de 5 miljard belastingverlaging. Zij zijn afgescheept met een beschamende eenmalige fooi van 137 euro: 11,41 per maand. Het Belastingplan is een straf op oud worden."

Martin van Rooijen, senator voor 50PLUS, sprak dinsdag 14 dcmber in de Eerste Kamer harde woorden over de belastingmaatregelen van het kabinet. Hij wees erop, dat tegenover de fooi van 11,41 euro per maand voor ouderen staat dat de werkenden een `permanent verkiezingscadeau' van 1200 euro ontvangen, 100 euro per maand. Van Rooijen benadrukte ook dat vanaf 2017 de ouderen weer permanent 112 euro meer betalen: bijna een tientje per maand. Het kabinet moet zich volgens hem diep schamen. "De 50PLUS-fractie houdt de VVD en de PVDA voor deze ouderenstraf verantwoordelijk. De ouderendiscriminatie houdt niet op", zei hij.

De 50PLUS fractie is van mening dat alle Nederlanders - jong en oud - behoren te profiteren van belastingverlagingen: zoals jong en oud immers ook meebetalen aan de tientallen miljarden belastingverzwaringen vanaf het begin van de crisis. Gelijke fiscale behandeling van werkenden en ouderen is een kwestie van beschaving en rechtvaardigheid, stelde Martin van Rooijen. "Die gelijke behandeling was er ook bij de eerdere echte Belastinghervormingen in 1990 en 2001. Na de lasten nu ook de lusten voor iedereen."

In zijn bijdrage aan het debat in de Eerste Kamer over het Belastingplan 2016 bracht de 50PLUS-senator onder meer ook het volgende naar voren:

"Dit Belastingplan is een regelrechte belastingstraf op oud worden. Dat zit ook besloten in de term die het kabinet gebruikt, een levensloopbelasting. Het is een pure discriminatie, leeftijdsdiscriminatie. Voor 50PLUS is het principe van gelijke behandeling de toets voor de rechtmatigheid van de voorstellen. De vraag is of dit rechtmatig is. Vooral ook omdat het kabinet van zins is dit discriminerende beleid voort te zetten is het noodzakelijk paal en perk te stellen en te zeggen: tot hier en niet verder. Het Belastingplan 2016, eenmaal goedgekeurd, is een precedent want zet de deur wagenwijd open voor verdere belastingverlaging alleen voor werkenden, nota bene ook nog deels betaald door ouderen."

"Wij wijzen op de brief over de novelle waarin wederom een verlaging van 4 miljard van de inkomstenbelasting wordt aangekondigd, waarbij het de vraag is of die weer beperkt wordt tot een belastingverlaging op arbeid, alleen voor de werkenden dus. Alles wijst daarop omdat in de novellebrief wordt gesproken over 15. 000 extra banen en dat kan effectief alleen via weer een enorme verhoging van de arbeidskorting van bijvoorbeeld 1500 euro. De 50PLUS-fractie zal zich ten principale tegen deze schuif verzetten, tenzij er de garantie wordt gegeven dat per saldo absoluut geen verslechtering voor ouderen optreedt."

"Wij beschouwen het niet meedelen in de 4 tot 5 miljard als een aparte strafbelasting voor de ouderen. We hadden al 4 ouderentaksen. Dit is nummer 5, de discriminatoire Rutte/ Dijsselbloem/Wiebes- belastingtaks, een beschamende belasting. Het stapelen gaat gewoon door. Inderdaad verbetert door het Belastingplan 2016 de koopkracht van ouderen eenmalig met 1,2%, maar dat brengt de totale koopkracht toch nog maar op nul. Dat komt door andere maatregelen buiten dat Belastingplan van 2016."

"De andere, brede invalshoek van de 50PLUS-fractie toont een onthutsend en beschamend beeld van de werkelijkheid zoals die er is. Wij kijken naar: meerjaren naast 1 jaar, fiscaal en niet fiscaal samen en onderscheid tussen structureel en eenmalig. Wij betrekken de Miljoenennota 2015 erbij en zien de exclusieve structurele lastenverzwaringen voor de ouderen van niet minder dan 600 miljoen waartoe in najaar 2014 al besloten is. Die bestonden uit een lastenverzwaring van totaal 610 miljoen."

"Het kabinet spreekt van intensivering van de ouderenkorting die een belangrijk deel van de koopkrachtreparatie in 2016 structureel maakt. Ik noem het terugdraaien van de eerdere verlaging. Het is geen verhoging. Dit terugdraaien toont aan dat de koopkrachtreparatie lapwerk was en dat het structureel moest, zoals wij gevraagd hebben. Onze fractie blijft een gehele structurele verhoging van 220 euro eisen en niet maar de helft van 108 euro die er nu is. Immers de ouderenkorting daalt in 2017 gewoon met 112 euro: 220 min 108. Een tientje per maand. Hoe groot is de koopkrachtdaling van die 108 euro?, zo vraag ik de staatssecretaris. Is hij bereid nu al toe te zeggen dat in het Belastingplan 2017 structureel te repareren en niet weer eenmalig? Kom daar dus niet voor de tweede keer mee aan. Anders slepen we de gevolgen van een fundamenteel fout besluit van jaar tot jaar mee."

"De 50PLUS-fractie heeft in de Tweede Kamer een structureel evenredig aandeel geeist in de structurele 5 miljard lastenverlaging en die is er helemaal niet gekomen. In de senaat is de motie-Nagel daarover aangenomen. Die motie is niet uitgevoerd. Nog niet, want de motie blijft boven de markt hangen."

"De ouderen hebben structurele lastenverzwaringen en eenmalige reparatie in 2016, juist als gevolg van die lastenverzwaringen. Het beeld voor de werkenden is in totaal contrast: alleen steeds grotere structurele lastenverlichtingen en dat zal in de toekomst doorgaan volgens het kabinet. In 2 extra rondes is er weer 90 en 300 miljoen extra naar de werkenden geschoven uit de algemene ruif van de schijfverlaging. In die 2 rondes wordt de ouderen alleen 200 miljoen niet meer afgepakt. Meer hebben zij niet te verwachten. Sterker nog: zij hebben ook geen recht op structurele belastingverlaging. Dat is de harde consequentie uit het geloof van het kabinet dat de werkenden zorgen voor de welvaart en hun eigen toekomstige welvaart. Ouderen zijn in die visie een exclusief belastingobject."

"Omdat de werkenden AOW-premie betalen moeten de ouderen ook de AOW-premie betalen. Ik wil er op wijzen dat wij destijds AOW-premie betaalden voor de AOW van onze ouders die nooit AOW premie hadden betaald. De ouderen van nu ontvangen de wel verdiende AOW waar zij 40 jaar hard voor gewerkt hebben en dan zouden zij AOW-premie moeten gaan betalen onder de vlag van belasting. Juist door de veel hogere arbeidskorting betalen de werkenden effectief steeds minder AOW-premie. Maar de ouderen zouden die AOW-premie wel moeten betalen. Dat is de omgekeerde wereld."

"In de loop der jaren is er in de Inkomstenbelasting een steeds grotere kloof ontstaan in de fiscale behandeling van 1- en 2-persoonshuishoudens en tussen niet AOW' ers en AOW'ers. In de Tweede Kamer en in de senaat bij de Algemene en Financiele beschouwingen is uitvoerig stil gestaan bij dit verschil: in de senaat zijn moties aangenomen. Zij hebben gemeen de zorg dat de kloof al groot is maar steeds groter wordt. Ook hier wordt wel het argument gebruikt dat het nu eenmaal zo gegroeid is. Maar het is nooit verkeerd dan toch een moment van bezinning in te bouwen en de senaat is bij uitstek de plaats om dat te doen, zeker nu het wetsvoorstel voorligt die verschillen fors te vergroten en die steeds meer in strijd komen met het draagkrachtbeginsel. De motie-Nagel vroeg om een evenredig deel in de structurele belastingverlaging. Die is er niet gekomen. Waarom niet?"

"Met de inkomstenbelasting is ons land totaal op de verkeerde weg. Nog sterker: de Inkomstenbelasting verwordt tot een instrument van werkgelegenheidsbeleid en arbeidsmarktpolitiek. Het wordt een uitdeelbelasting met steeds meer willekeurige politieke deals. Het einde van een echte zuivere inkomstenbelasting komt in zicht. Omdat er geen principes meer aan ten grondslag liggen is alles mogelijk en te verdedigen: de waan van de dag heerst. Je kunt aan alle knoppen draaien. Het wordt een sinterklaassysteem met een hoog kerstboomgehalte. De 50 PLUS-fractie vraagt de staatssecretaris voor 1 augustus 2016 te komen met een studierapport over het draagkrachtbeginsel in de inkomstenbelasting."

"Wij blijven pleiten voor het niet laten doorgaan van de afschaffing van de ouderentoeslag. Deze is een vrijstelling van vermogen voor box 3 die alleen geldt voor mensen met alleen AOW of AOW met klein pensioen. Deze ouderen worden hard gepakt: zij gaan 123 tot 245 meer box 3-belasting betalen in het nieuwe regime. Voor 2-persoonshuishoudens is het het dubbele: 246 euro en 490 euro. Maar nog veel erger is dat zij de huurtoeslag van bijna 4000 euro in een keer verliezen. Is de bewindsman alsnog bereid de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken? De belastingdienst kan niet het probleem zijn omdat in elk geval de ouderen dan zeker weten dat de ouderentoeslag bij de definitieve aanslag 2016 gehandhaafd blijft en zij het teveel betaalde terugkrijgen. Dat zij eerst de extra betalingen moeten doen nemen zij dan op de koop toe. Met deze verwarring waarover de staatssecretaris spreekt kunnen zij best leven."

"Als de bewindsman niet bereid is de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken dan vragen wij of hij bereid is om de afschaffing tenminste een jaar uit te stellen. En of hij anders wil kijken naar een geleidelijke afbouw, overgangsperiode. Wat wij in elk geval eisen is een zekere verzachting van de gevolgen van de afschaffing van de ouderentoeslag voor de huurtoeslag. Door een meer geleidelijke afbouw van de toeslag bij overschrijding van de vermogensgrens voor de huurtoeslag boven de 25.000 euro vrijstelling in box 3. En wij vragen nogmaals een aparte compensatieregeling voor het verlies van de huurtoeslag. Het gaat om een groep van 20.000 ouderen. De brieven daarover vallen nu in de brievenbus en zij voelen het direct al in januari: 300 euro per maand minder. Dat kun je deze mensen toch niet aandoen en zeker niet als er 4 miljard is voor de werkenden. Wij vragen het kabinet dringend een speciale tegemoetkoming te treffen: een verhoging van de vermogensgrens voor de huurtoeslag tot 41.252 euro."

"De minister heeft besloten de inkomensafhankelijke zorgpremie structureel met 0,65 % te verhogen, een extra premie van 200 tot 380 euro. De enige motivering is het verbeteren van de schatkist. Dat kan toch niet waar zijn bij een lastenverlichting van 5 miljard? De 50PLUS-fractie wijst er op dat juist zoals bij de ouderenkorting het kabinet ook bij deze premieverhoging de compenserende maatregelen weer beperkt. Wij maken daar ernstig bezwaar tegen."

Alvorens over het Belastingplan te spreken sprak Martin van Rooijen namens de 50PLUS-fractie zijn grote voldoening uit over de geslaagde Klimaattop in Parijs. Hij tekende daarbij aan: ""Dat is de grote verdienste van het Franse voorzitterschap dat - na de terreuraanslagen in Parijs - heeft aangetoond dat niets onmogelijk is als duidelijk wordt gemaakt dat de toekomst van wereld en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel staat."

is maar steeds groter wordt. Ook hier wordt wel het argument gebruikt dat het nu eenmaal zo gegroeid is. Maar het is nooit verkeerd dan toch een moment van bezinning in te bouwen en de senaat is bij uitstek de plaats om dat te doen, zeker nu het wetsvoorstel voorligt die verschillen fors te vergroten en die steeds meer in strijd komen met het draagkrachtbeginsel. De motie-Nagel vroeg om een evenredig deel in de structurele belastingverlaging. Die is er niet gekomen. Waarom niet?"

"Met de inkomstenbelasting is ons land totaal op de verkeerde weg. Nog sterker: de Inkomstenbelasting verwordt tot een instrument van werkgelegenheidsbeleid en arbeidsmarktpolitiek. Het wordt een uitdeelbelasting met steeds meer willekeurige politieke deals. Het einde van een echte zuivere inkomstenbelasting komt in zicht. Omdat er geen principes meer aan ten grondslag liggen is alles mogelijk en te verdedigen: de waan van de dag heerst. Je kunt aan alle knoppen draaien. Het wordt een sinterklaassysteem met een hoog kerstboomgehalte. De 50 PLUS-fractie vraagt de staatssecretaris voor 1 augustus 2016 te komen met een studierapport over het draagkrachtbeginsel in de inkomstenbelasting."

"Wij blijven pleiten voor het niet laten doorgaan van de afschaffing van de ouderentoeslag. Deze is een vrijstelling van vermogen voor box 3 die alleen geldt voor mensen met alleen AOW of AOW met klein pensioen. Deze ouderen worden hard gepakt: zij gaan 123 tot 245 meer box 3-belasting betalen in het nieuwe regime. Voor 2-persoonshuishoudens is het het dubbele: 246 euro en 490 euro. Maar nog veel erger is dat zij de huurtoeslag van bijna 4000 euro in een keer verliezen. Is de bewindsman alsnog bereid de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken? De belastingdienst kan niet het probleem zijn omdat in elk geval de ouderen dan zeker weten dat de ouderentoeslag bij de definitieve aanslag 2016 gehandhaafd blijft en zij het teveel betaalde terugkrijgen. Dat zij eerst de extra betalingen moeten doen nemen zij dan op de koop toe. Met deze verwarring waarover de staatssecretaris spreekt kunnen zij best leven."

"Als de bewindsman niet bereid is de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken dan vragen wij of hij bereid is om de afschaffing tenminste een jaar uit te stellen. En of hij anders wil kijken naar een geleidelijke afbouw, overgangsperiode. Wat wij in elk geval eisen is een zekere verzachting van de gevolgen van de afschaffing van de ouderentoeslag voor de huurtoeslag. Door een meer geleidelijke afbouw van de toeslag bij overschrijding van de vermogensgrens voor de huurtoeslag boven de 25.000 euro vrijstelling in box 3. En wij vragen nogmaals een aparte compensatieregeling voor het verlies van de huurtoeslag. Het gaat om een groep van 20.000 ouderen. De brieven daarover vallen nu in de brievenbus en zij voelen het direct al in januari: 300 euro per maand minder. Dat kun je deze mensen toch niet aandoen en zeker niet als er 4 miljard is voor de werkenden. Wij vragen het kabinet dringend een speciale tegemoetkoming te treffen: een verhoging van de vermogensgrens voor de huurtoeslag tot 41.252 euro."

"De minister heeft besloten de inkomensafhankelijke zorgpremie structureel met 0,65 % te verhogen, een extra premie van 200 tot 380 euro. De enige motivering is het verbeteren van de schatkist. Dat kan toch niet waar zijn bij een lastenverlichting van 5 miljard? De 50PLUS-fractie wijst er op dat juist zoals bij de ouderenkorting het kabinet ook bij deze premieverhoging de compenserende maatregelen weer beperkt. Wij maken daar ernstig bezwaar tegen."

Alvorens over het Belastingplan te spreken sprak Martin van Rooijen namens de 50PLUS-fractie zijn grote voldoening uit over de geslaagde Klimaattop in Parijs. Hij tekende daarbij aan: ""Dat is de grote verdienste van het Franse voorzitterschap dat - na de terreuraanslagen in Parijs - heeft aangetoond dat niets onmogelijk is als duidelijk wordt gemaakt dat de toekomst van wereld en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel staat."

r uit te stellen. En of hij anders wil kijken naar een geleidelijke afbouw, overgangsperiode. Wat wij in elk geval eisen is een zekere verzachting van de gevolgen van de afschaffing van de ouderentoeslag voor de huurtoeslag. Door een meer geleidelijke afbouw van de toeslag bij overschrijding van de vermogensgrens voor de huurtoeslag boven de 25.000 euro vrijstelling in box 3. En wij vragen nogmaals een aparte compensatieregeling voor het verlies van de huurtoeslag. Het gaat om een groep van 20.000 ouderen. De brieven daarover vallen nu in de brievenbus en zij voelen het direct al in januari: 300 euro per maand minder. Dat kun je deze mensen toch niet aandoen en zeker niet als er 4 miljard is voor de werkenden. Wij vragen het kabinet dringend een speciale tegemoetkoming te treffen: een verhoging van de vermogensgrens voor de huurtoeslag tot 41.252 euro."

"De minister heeft besloten de inkomensafhankelijke zorgpremie structureel met 0,65 % te verhogen, een extra premie van 200 tot 380 euro. De enige motivering is het verbeteren van de schatkist. Dat kan toch niet waar zijn bij een lastenverlichting van 5 miljard? De 50PLUS-fractie wijst er op dat juist zoals bij de ouderenkorting het kabinet ook bij deze premieverhoging de compenserende maatregelen weer beperkt. Wij maken daar ernstig bezwaar tegen."

Alvorens over het Belastingplan te spreken sprak Martin van Rooijen namens de 50PLUS-fractie zijn grote voldoening uit over de geslaagde Klimaattop in Parijs. Hij tekende daarbij aan: ""Dat is de grote verdienste van het Franse voorzitterschap dat - na de terreuraanslagen in Parijs - heeft aangetoond dat niets onmogelijk is als duidelijk wordt gemaakt dat de toekomst van wereld en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel staat."

r uit te stellen. En of hij anders wil kijken naar een geleidelijke afbouw, overgangsperiode. Wat wij in elk geval eisen is een zekere verzachting van de gevolgen van de afschaffing van de ouderentoeslag voor de huurtoeslag. Door een meer geleidelijke afbouw van de toeslag bij overschrijding van de vermogensgrens voor de huurtoeslag boven de 25.000 euro vrijstelling in box 3. En wij vragen nogmaals een aparte compensatieregeling voor het verlies van de huurtoeslag. Het gaat om een groep van 20.000 ouderen. De brieven daarover vallen nu in de brievenbus en zij voelen het direct al in januari: 300 euro per maand minder. Dat kun je deze mensen toch niet aandoen en zeker niet als er 4 miljard is voor de werkenden. Wij vragen het kabinet dringend een speciale tegemoetkoming te treffen: een verhoging van de vermogensgrens voor de huurtoeslag tot 41.252 euro."

"De minister heeft besloten de inkomensafhankelijke zorgpremie structureel met 0,65 % te verhogen, een extra premie van 200 tot 380 euro. De enige motivering is het verbeteren van de schatkist. Dat kan toch niet waar zijn bij een lastenverlichting van 5 miljard? De 50PLUS-fractie wijst er op dat juist zoals bij de ouderenkorting het kabinet ook bij deze premieverhoging de compenserende maatregelen weer beperkt. Wij maken daar ernstig bezwaar tegen."

Alvorens over het Belastingplan te spreken sprak Martin van Rooijen namens de 50PLUS-fractie zijn grote voldoening uit over de geslaagde Klimaattop in Parijs. Hij tekende daarbij aan: ""Dat is de grote verdienste van het Franse voorzitterschap dat - na de terreuraanslagen in Parijs - heeft aangetoond dat niets onmogelijk is als duidelijk wordt gemaakt dat de toekomst van wereld en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel staat."

"Wij blijven pleiten voor het niet laten doorgaan van de afschaffing van de ouderentoeslag. Deze is een vrijstelling van vermogen voor box 3 die alleen geldt voor mensen met alleen AOW of AOW met klein pensioen. Deze ouderen worden hard gepakt: zij gaan 123 tot 245 meer box 3-belasting betalen in het nieuwe regime. Voor 2-persoonshuishoudens is het het dubbele: 246 euro en 490 euro. Maar nog veel erger is dat zij de huurtoeslag van bijna 4000 euro in een keer verliezen. Is de bewindsman alsnog bereid de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken? De belastingdienst kan niet het probleem zijn omdat in elk geval de ouderen dan zeker weten dat de ouderentoeslag bij de definitieve aanslag 2016 gehandhaafd blijft en zij het teveel betaalde terugkrijgen. Dat zij eerst de extra betalingen moeten doen nemen zij dan op de koop toe. Met deze verwarring waarover de staatssecretaris spreekt kunnen zij best leven."

"Als de bewindsman niet bereid is de afschaffing van de ouderentoeslag ongedaan te maken dan vragen wij of hij bereid is om de afschaffing tenminste een jaar uit te stellen. En of hij anders wil kijken naar een geleidelijke afbouw, overgangsperiode. Wat wij in elk geval eisen is een zekere verzachting van de gevolgen van de afschaffing van de ouderentoeslag voor de huurtoeslag. Door een meer geleidelijke afbouw van de toeslag bij overschrijding van de vermogensgrens voor de huurtoeslag boven de 25.000 euro vrijstelling in box 3. En wij vragen nogmaals een aparte compensatieregeling voor het verlies van de huurtoeslag. Het gaat om een groep van 20.000 ouderen. De brieven daarover vallen nu in de brievenbus en zij voelen het direct al in januari: 300 euro per maand minder. Dat kun je deze mensen toch niet aandoen en zeker niet als er 4 miljard is voor de werkenden. Wij vragen het kabinet dringend een speciale tegemoetkoming te treffen: een verhoging van de vermogensgrens voor de huurtoeslag tot 41.252 euro."

"De minister heeft besloten de inkomensafhankelijke zorgpremie structureel met 0,65 % te verhogen, een extra premie van 200 tot 380 euro. De enige motivering is het verbeteren van de schatkist. Dat kan toch niet waar zijn bij een lastenverlichting van 5 miljard? De 50PLUS-fractie wijst er op dat juist zoals bij de ouderenkorting het kabinet ook bij deze premieverhoging de compenserende maatregelen weer beperkt. Wij maken daar ernstig bezwaar tegen."

Alvorens over het Belastingplan te spreken sprak Martin van Rooijen namens de 50PLUS-fractie zijn grote voldoening uit over de geslaagde Klimaattop in Parijs. Hij tekende daarbij aan: ""Dat is de grote verdienste van het Franse voorzitterschap dat - na de terreuraanslagen in Parijs - heeft aangetoond dat niets onmogelijk is als duidelijk wordt gemaakt dat de toekomst van wereld en de toekomst van onze kinderen en kleinkinderen op het spel staat."