Stadsbus Meppel biedt voordelig stadsvervoer voor iedereen


Vanaf maandag 14 december rijdt er een nieuwe stadsbus door Meppel. De Stadsbus Meppel is opgericht vanuit een samenwerking van meerdere partijen: gemeente Meppel, Connexxion, Reestmond, Leer Werk Centrum en Welzijn Mensenwerk. De stadsbus biedt voordelig en gebruiksvriendelijk stadsvervoer
voor iedereen, ook aan leerlingen en WMO-pashouders.

Op de nieuwe stadsbus wordt een mix van professionals en vrijwilligers ingezet. En een kaartje kost maximaal twee euro per persoon. Volgens wethouder Roelof Pieter Koning is de Stadsbus Meppel een win-situatie voor iedereen: "Het is voordelig stadvervoer, met extra service voor mensen die dat
nodig hebben. En mensen met een uitkeringsachtergrond krijgen door de Stadsbus Meppel de kans om nieuwe werkervaring op te doen."

Route en rijtijden

De Stadsbus Meppel rijdt binnen 50 minuten de hele stad door. De route gaat door de wijken Haveltermade, Centrum, Koedijkslanden en Oosterboer. Uitstappen kan bij 31 haltes, waaronder het ziekenhuis, diverse scholen, de binnenstad en het station. De bus rijdt zeven dagen per week van 6.50 uur
tot 21.20 uur om het uur en in de spits om het half uur! Ook op zaterdag en zondag wordt ieder uur gereden. De dienstregeling is te vinden op www.stadsbusmeppel.nl.

Voor iedereen

De Stadsbus Meppel is een combinatie van regulier stadsvervoer en doelgroepenvervoer en biedt dus stadsvervoer voor iedereen, ook aan leerlingen en WMO-pashouders. Op de bus reizen maatjes mee. Indien nodig helpen zij bij het in- en uitstappen. Een extra service van de stadsbus is dat
reizigers buiten de haltes de hand kunnen opsteken en instappen. De bus stopt altijd, maar natuurlijk wel op een plek waar veilig instappen mogelijk is. Voor WMO-pas reizigers die geen gebruik kunnen maken van de vaste lijn, blijft flexibel vervoer bestaan.

Nieuw vervoersconcept

Per 1 januari 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk geworden voor het WMO-, leerlingen- en maatwerkvervoer. Toen bekend werd dat de stadsdienst in december werd stopgezet, is besloten een nieuw vervoersconcept te ontwikkelen. Hiervoor is eerst het reisgedrag van stadsdienst- en WMO-pas
reizigers in beeld gebracht. Vervolgens is met betrokken partijen gewerkt aan de oprichting van de Stadsbus Meppel.

Pilot

De nieuwe Stadsbus Meppel is een pilot voor de duur van twee jaar. Het is de bedoeling dat WMO-pashouders zoveel mogelijk gebruik maken van het nieuwe stadsvervoer. Of de stadsbus daadwerkelijk gebruiksvriendelijk is en voldoet aan de vervoersbehoefte zal de komende tijd blijken. De pilot is
geslaagd als het gebruik van de stadsbus ten opzichte van 2015 met 10% is toegenomen en het gebruik van flexibel WMO vervoer is gedaald met 25%.



Wethouder Koning met een van de 'maatjes' bij de nieuwe Stadsbus Meppel