'Dringend behoefte aan een meer eigentijdse cao'


15 december 2015 , Federatie

Dringend behoefte aan een meer eigentijdse cao

2015 was een roerig jaar, zowel voor FOCWA als organisatie als voor haar leden. Dat kwam onder meer omdat er bijna een heel jaar lang is gewerkt aan een nieuwe cao voor het carrosseriebedrijf. In de openingscolumn van FOCWA magazine Carrosserie toont federatievoorzitter Piet Elzinga zich
verheugd dat die cao uiteindelijk toch afgesloten kon worden, maar is hij ook kritisch ten aanzien van de kosten daarvan.

Elzinga constateert dat de wereld verandert, maar dat de cao in beton gegoten lijkt. Hij pleit dan ook voor een meer eigentijdse cao, in het belang van werkgevers en werknemers, in plaats van dat louter gepraat wordt over een tiende procent meer of minder, zoals nu het geval is.

We blikken niet alleen terug in het laatste nummer van Carrosserie van het jaar. Algemeen voorzitter ad interim van FOCWA Schadeherstel Denis Maessen blikt nadrukkelijk vooruit in een interview waarin hij toelichting geeft bij de belangrijkste elementen uit de plannen voor een FOCWA Nieuwe
Stijl, zoals die in november in nauwe samenspraak met de leden tot stand zijn gekomen. Er is al veel werk verzet en er moet ook nog wel wat gebeuren, maar volgend jaar staat er een slagvaardige branchevereniging klaar, met nieuwe kernwaarden en missies.

Carrosseriebouwers kunnen zich verheugen op een uitgebreide terugblik op de BedrijfsautoRAI en de Specialisten staan stil bij het vervangen van voorruiten, wat steeds meer staande praktijk wordt in plaats van herstellen.

Deze onderwerpen en meer vindt u in FOCWA magazine Carrosserie nr. 9 van jaargang 2015, dat donderdag 17 december verschijnt.