Making of... kerstcommercial - Protestantse Kerk Nederland


15 december 2015

Hoe is deze kerstcommercial tot stand gekomen? Wie zijn er bij betrokken? Een kijkje achter de schermen.

Pagina-inhoud

*Dit is het derde jaar dat de Protestantse Kerk een kerstcommercial gaat uitzenden. Rian Binnendijk, manager communicatie van de Protestantse Kerk, is initiatiefnemer.

Zelf zegt hij hierover: "Het is eigenlijk onzin dat we dit met kerst doen. Juist dan zitten de kerken tjokvol. We zouden zo'n commercial beter op 13 maart of 31 augustus kunnen uitzenden. Toch doen we het nu, omdat kerst en kerk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Juist in deze tijd van
het jaar wil de Protestantse Kerk aan iedereen laten weten dat ze welkom zijn. Natuurlijk zijn ze dat ook alle andere dagen van het jaar, maar juist nu staan mensen voor deze boodschap open. En als ze dan komen met kerst, dan hoop ik dat het mensen zo aanspreekt, dat ze op 13 maart of 31
augustus nog een keer komen."

IFrame

In 2013 en 2014 is de commercial bedacht en uitgevoerd door een reclamebureau. De dienstenorganisatie geeft de opdracht. Zij gaan aan de slag. Dit jaar is het compleet anders aangepakt. Een korte geschiedenis:

Augustus 2015

Aan de gemeenteadviseurs van de Protestantse Kerk wordt de volgende vraag gesteld: Ken je gemeenten die qua creativiteit op het terrein van drama/theater het niveau van de echte amateurs ontstegen zijn of die dat met enige hulp van professionals zouden kunnen ontstijgen? De gemeenteadviseurs
weten niet waarom hen dit gevraagd wordt, maar denken graag mee.

September 2015

Er ontstaat een lijst van ongeveer 20 gemeenten die aan bovenstaande vraag voldoen. Uit die lijst selecteert de afdeling communicatie vijf gemeenten. Die leggen ze de vraag voor of zij een script willen bedenken voor een kerstcommercial. De gemeenten zeggen onmiddellijk `ja'.

Oktober 2015

De vijf gemeenten leveren hun script in. Een jury van televisie en reclamemakers beoordeelt de script. De jury bestaat uit:

* Greet Prins - vml. CEO Saatchi & Saatchi en voorzitter bestuur dienstenorganisatie
* Pieter Leendertse - Managing Director KesselsKramer
* Miranda van Holland - DJ en festivalprogrammeur
* Reinder van Dijk - Samensteller levensbeschouwing KRO/NCRV



Ondertussen hebben zich ook twee studenten van de PThU gemeld die in het kader van het vak `missiologie' onderzoek willen doen naar het missionaire karakter van de commercial. Ook zij schuiven - als toehoorder - aan bij de jurybijeenkomst. Tijdens de jurybijeenkomst blijkt hun theologische
kennis een goede aanvulling op de discussie over de scripts. Op 5 november komt de jury in het gebouw van de KRO/NCRV bijeen en kiezen zij unaniem voor het script van de Protestantse Gemeente Colmschate.

November 2015

Het productiebedrijf Tin Can gaat de commercial maken. Zij betrekken - op advies van de jury - een commercial regisseur bij het project. Tin Can heeft al eerder een kerstcommercial voor de Protestantse Kerk gemaakt. Ook waren zij verantwoordelijk voor de productie van `Tien jaar Protestantse
Kerk' op televisie.

Voor het uitzenden van een commercial op televisie moet je zendtijd inkopen. De afgelopen twee jaar heeft een mediabureau dit in opdracht van de dienstenorganisatie gedaan. Het inkopen van zendtijd is een vak apart. Want hoe bereik je zoveel mogelijk mensen in de door jou bepaalde doelgroep?
In ons geval: mensen die geinteresseerd zijn in saamhorigheid en zingeving tussen de 25 en 65 jaar. De afdeling communicatie vraagt advies aan Bert Kamp, Communication Channel manager van de Rabobank. Hij helpt de Protestantse Kerk - waar hij lid van is - graag, en zijn kennis en kritische
blik zorgen er voor dat het budget voor het inkopen van zendtijd optimaal besteed wordt.

Op maandag 16 november vindt er een eerste kennismaking met de mensen achter het winnende script plaats. Een creatieve, cooeperatieve club mensen die bereid is om menskracht en locaties in te zetten. Zodat niet alleen het idee achter de commercial, maar ook de uitvoering zoveel mogelijk door
de Protestantse Gemeente Colmschate wordt gedragen.

In de commercial is er ook iemand nodig die de rol van Jezus vervult. De jury zou het liefst zien dat dit dezelfde man is die op de voorkant van de glossy Jezus stond die in maart 2015 is verschenen. Eind november blijkt dat deze student architectuur bereid is om de rol op zich te nemen.

December 2015

De opnamen vinden plaats op maandag 7 en woensdag 9 december. De mensen achter het script zijn druk bezig hun mede-gemeenteleden enthousiast te maken over de commercial, terwijl Tin Can probeert de locaties voor de opnamen te regelen.

Op de maandag worden de kerstboomscene en de kerkscene opgenomen. De ploeg is van harte welkom om de kerstboomscene te draaien op het terrein bij hoveniersbedrijf De Colm tegenover de kerk. Voor deze scene is ook een retro volkswagenbus nodig. Via een tweet van de Protestantse Kerk is binnen
een dag zo'n bus gevonden. Gert Heres is lid van de Kruiskerk in Heerde en leent zijn bus graag uit. Ook is hij bereid de rol van kerstbomenverkoper voor zijn rekening te nemen. Anna en Bastiaan van den Berg spelen het ruziende echtpaar.

De kerkscene vindt uiteraard plaats in de Ichtuskerk in Colmschate. Zo'n veertig gemeenteleden komen in kerstkleding naar de kerk. Ze moeten urenlang zitten om straks een of misschien zelfs geen seconde in beeld te zijn. Toch doen ze dit van harte, want ze zijn er trots op dat hun gemeente
symbool staat voor de gastvrijheid die de commercial wil uitstralen.

Omdat de man die op de cover van de glossy Jezus! staat ook meedoet in de commercial, wordt er contact gelegd met de uitgever van de glossy. Er blijken nog exemplaren van de glossy beschikbaar te zijn. Samen met Lente Media zet de Protestantse Kerk een actie op waardoor de gemeentes de glossy
tegen inkoopprijs kunnen kopen en nog voor de kerst in huis hebben om uit te delen aan bezoekers van de kerstviering.

Op woensdag worden de supermarkt- en kalkoenscene opgenomen. Urenlang wordt er een gangpad van de Jumbo in Colmschate geblokkeerd vanwege de opnamen. Winkelend publiek vraagt zich nieuwsgierig af wat er aan de hand is. Intussen speelt de dominee met verve zijn rol als gestreste klant.

Tot slot de kalkoenscene. Deze wordt opgenomen in het huis van de koster. De kalkoen moet zogenaamd verbrand uit de oven komen. Keer op keer wordt het huis in de rook gezet. De koster en zijn vrouw vinden het allemaal prima.

En al deze inspanningen leiden tot een reclamespotje van dertig seconden. In die dertig seconden wilden de mensen uit Colmschate de kern van het Kerstevangelie laten zien. Bastiaan van den Berg, een van de bedenkers, zegt hierover: `Ik hoop dat mensen die dit zien denken: wie is die Jezus,
wat is er met die man? En dat ze daarom naar de kerk komen. Het is een valkuil jezelf met Kerst centraal te stellen, daarom gaat deze commercial over kerststress.'