Consumer spreekt met de consument: "Bloemen en planten zijn ongemakk..


15 december 2015

Consumer spreekt met de consument: "Bloemen en planten zijn ongemakkelijk"

Pas als we snappen wat de consument wil en wenst, kunnen we hem het juiste product bieden. Het verhogen van de consumptie van bloemen en planten begint dus bij luisteren naar de consument.

Floraholland FH2020 Consumer Fhm1508p8consumer

In het consumentencafe op de Trade Fair ging een consument in gesprek met FloraHolland medewerkers Rik Pesik, Marco van der Ende en Silke Tijkotte en een kweker van Gro4U.

En wat blijkt? Steeds meer consumenten vinden dat bloemen en planten ongemakkelijk zijn in aankoop of gebruik. Dat is een belangrijke reden om uiteindelijk voor een alternatief, zoals de cadeaubon of een fles wijn, te kiezen.

Perceptie van de consument

Het programma Consumer heeft in Nederland kwalitatief onderzoek gedaan naar de beweegredenen van de consument om al dan niet bloemen en planten te kopen. Duitsland, Engeland en Frankrijk volgen later. Vitas Kersbergen, business consultant bij FloraHolland, licht het onderzoek toe. "Een
consument maakt continu keuzes en kiest daarbij steeds vaker niet voor onze mooie producten. Wij hebben de perceptie van de Nederlandse consument in kaart gebracht om al dan niet bloemen en planten te kopen. Want als je begrijpt wat de problemen zijn, dan kun je ze gaan oplossen." Uit dit
onderzoek blijkt dat consumenten echt kunnen genieten van bloemen en planten. Tegelijkertijd sluit de beleving van consumenten hier niet op aan. Ze ervaren het kopen van bloemen en planten als ongemakkelijk. Denk bijvoorbeeld aan de ongemakken van het vervoer en de verzorging thuis.

Emotionele binding neemt af

De emotionele binding met een bloem of plant neemt af bij een gemiddelde consument. "Met als gevolg dat de Nederlandse consument op grond van rationele argumenten zoals gemak bloemen koopt. Als hij op de fiets is en een bos bloemen wil meenemen maar dit niet handig blijkt te zijn, dan is de
kans groot dat hij alsnog afhaakt en een, gemakkelijker te vervoeren, ritualspakket meeneemt," aldus Vitas. In het consumentencafe in het FloraHolland House op de Trade Fair spraken kwekers, medewerkers van FloraHolland en handelaren met jonge consumenten (15-25 jaar) om te begrijpen wat voor
beeld ze bij bloemen en planten hebben.Ook hier wordt verzorging genoemd als lastig. Het gevoel niet goed te weten hoe je ze verzorgt, wordt als negatief ervaren.

Spreken met consumenten

Het programma Consumer is actief in dialoog met consumenten. De inzichten die hieruit ontstaan, vormen de basis voor diverse initiatieven tussen FloraHolland en de sector. Het doel hierbij is het ongemak te verhelpen dat consumenten ondervinden bij de aankoop van bloemen en planten. We moeten
het ze gemakkelijker maken met als resultaat: stijgende bestedingen.

Lees het volledige artikel in FloraHolland Magazine